+1 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (7.8هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
چرا خوردن گوشت خوک توسط اسلام حرام اعلام شده ؟ چه دلیل علمی و دلیل مذهبی داره؟

4 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
محققین آمریکایی راجع به این قضیه تحقیق کردند و سرانجام به این نتیجه رسیدند که گوشت خوک حاوی بسیار کرم های ریزی هست و این احتمال را دادند که در زمان اسلام به این دلیل حرام اعلام شده ، البته آمدند با لیزر بر روی یک تگه گوشت خوک این کرم ها را از بین بردند و پیش یک عالم دینی شیعه در آمریکا  رفته و گفتند حال که این کرم ها در گوشت از بین رفته آیا باز هم حرام هست ؟

عالم شیعه در پاسخ جواب داد این دلیل علمی بوده که شما به آن رسیده اید و دلیل مهمتری که هست این است که اگر برای چند مدت تعدادی خوک را در نظر بگیرید خواهی دید وقتی خوک نر به خوک ماده نزدیکی میکند سپس به گوشه ای رفته و صدایی بلند و نازک از خود بروز میدهد و با این صدا که در واقع خبر کردن بقیه خوک های نزدیک در آن منطقه است که می ایند و دسته جمعی این عمل را با خوک ماده انجام میدهند و به این صورت است که صفت هرزه گری و بی بند و باری در جوامع شما امری عادی شده است. و در اینجا بود که آن محقق آمریکایی به دین اسلام گروید .
+2 امتیاز
قبل توسط (30 امتیاز)
در دین اسلام خوردن گوشت خوک حرام است به این دلیل که خوردن آن موجب عقاب می‌شود. خب با چنین تعریفی، دیگر معنا ندارد که بگوییم که چون دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن گوشت خوک باعث بیماری می‌شود پس به همین دلیل در دین اسلام خوردن گوشت خوک حرام اعلام شده. خیر به هیچ وجه اینطور نیست. مگر آنکه خود شارع مقدس، دلیل و فلسفهٔ وضع اون حکم رو بیان کرده باشه. تعریف حرام: حرام در اصطلاح فقه ، چیزی است که فعل آن شرعا سبب ذم و نکوهش گردد و یا امری است که فعل آن موجب عقاب شود (از ویکی فقه)
+1 امتیاز
قبل توسط (951 امتیاز)
باسلام به طور کلی خوک چون بر خلاف تمام حیوانات مدفوع خودش رو میخوره گوشت سالمی نداره. در ضمن ثابت شده که مصرف مداوم گوشت خوک سبب بی بند و باری میشه و قطعا معایب دیگه ای هم داره که هنوز محققین به اون دست پیدا نکردن.
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
سلام دوست عزیز اینکه باعث بی بند و باری میشه درست اما چرا چه دلیلی داره ، این موضوع به طریق علمی و دینی ثابت شده است
قبل توسط (951 امتیاز)
دیگه دلیلش رو باید از محققین پرسید من نمیدونم. ممنون
+1 امتیاز
قبل توسط (4.9هزار امتیاز)

در تکمیل صحبت دوستمان khajavi من به نقل از مطلب گوشت گراز و خرگوش حرام است؟، اضافه می‌کنم که:

ما در احکام شرعی تابع دلیل شرعی هستیم یعنی همین که با ادله شرعی ثابت شد (البته این کار بر عهده متخصص مربوطه است) که فلان چیز حرام است بر ماست که با استناد به گفته آن متخصص (مجتهد) آن حکم را تعبداً بپذیریم. زیرا دست ما و آن متخصص از چرایی واقعی اکثر احکام کوتاه است. از این رو همین که ثابت شد این حکم، حکم خداست ما با اعتمادی که به حق بودن سخن خداوند حکیم داریم آن حکم را بدون چون چرا پذیرفته و آن را به کار می بندیم.

پس جواب «چرا حرام است؟» به معنای دوم این خواهد بود که «چون خدا گفته است.»

و از خودم اضافه می‌کنم، اینکه به دنبال دلیل علمی باشیم خوب است اما اینکه به استناد این دلیل علمی بگوییم حلال است یا حرام دلیل موجهی نیست چون همانطور که در پاسخ رونین هم هست مثلا دانشمندان کشف کرده‌اند که این گوشت حاوی کرم‌های مضری است(یعنی طبق این کشف بگوییم حرام است) اما مدتی بعد علاج این کرم‌ها را هم پیدا کرده‌اند (یعنی اگر برمبنای علمی باشد پس دیگر حلال است و مشکلی ندارد)؛ این نشان می‌دهد علمی که داریم، چیزی قطعی و نهایی نیست و روشن است که علم هم نهایتی برای بشر ندارد و همواره در حال پیشرفت است، پس مابه طور کامل دلیل حرمت گوشت خوک را از لحاظ علمی نمی‌توانیم اثبات کنیم و همواره ممکن است به نتایج جدیدی برسیم. پس تنها راهی که می‌ماند همین است که وقتی برایمان مشخص شد فلان گفته از جانب خداست آن را بپذیریم و عمل کنیم. البته این مانع تحقیق ما روی گوشت خوک هم نیست.

سوالات مشابه

0 امتیاز
3 پاسخ 2.0هزار بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 74 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در لوازم خانگی توسط ali davodi_346027833 (0 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 64 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در تغذیه و سلامت توسط foodonly (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 77 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 2.5هزار بازدید
سوال شده 6 سال قبل در تغذیه و سلامت توسط میشل (892 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 745 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 2.1هزار بازدید
سوال شده 9 سال قبل در علم و دانش توسط میشل (892 امتیاز)
...