0 امتیاز
قبل در تغذیه و سلامت توسط (458 امتیاز)
دوباره دسته بندی کردن قبل توسط

نوع طبخ یا سرد بودن و گرم بودن و به طور کلی طرز مصرف های گوناگون مواد غذایی چه میزان در بروز سرطان معده نقش دارند؟ 

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (1.3هزار امتیاز)

چای داغ: چای رایج‌ترین نوشیدنی ایرانیان است که آن را «لب‌سوز» می‌پسندند. نوشیدن چاغ داغ که باعث آسیب حرارتی به مری و معده می‌شود، یکی از عواملی است که ایرانیان را مستعد این بیماری می‌کند.

شور و ‌ترشی: ایرانیان به‌ ترشی (سبزیجاتی که در سرکه پرورانده شده) و شور (سبزیجاتی که در آب‌نمک پرورانده شده) علاقه زیادی دارند، در صورتی که مصرف زیاد این خوردنی‌ها به‌عنوان عوامل خطرساز سرطان معده مطرح می‌شود. به‌طور کلی، نمک زیاد یکی از عوامل مستعد‌کننده سرطان دستگاه گوارش است.

نیترات و نیتریت: نیتریت و نیتریت که بحث وجود آنها در آب آشامیدنی مطرح است از عوامل مستعد‌کننده سرطان دستگاه گوارش است. هرچند گفته می‌شود نیتریت و نیترات در آب آشامیدنی مردم زیر حد مجاز است، اما اگر میزان آن بالا باشد می‌تواند جزو عوامل خطرساز قرار گیرد.

گوشت: خوردن گوشت زیاد به‌عنوان یکی از عوامل ایجاد سرطان، به‌ویژه در روده مطرح است. از طرف دیگر، خوردن میوه و سبزی تازه یکی از راه‌های جلوگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند سیر، اثر پیشگیرانه در سرطان‌های دستگاه گوارش دارد، هرچند شواهد در این زمینه قوی نیست.

سرخ‌کردن: هرچند تحقیقات دقیقی درباره رایج‌‌ترین شیوه پخت غذا در ایران وجود ندارد، اما به سادگی می‌توان گفت بسیاری از غذاهای ایرانیان با سرخ‌کردن تهیه می‌شوند. پرهیز از سرخ‌کردن و روی آوردن به روش‌های سالم‌تر مثل آبپز کردن و گریل کردن در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها نقش دارد.

البته دلایل دیگری مثل آب و هوا، مصرف‌ تریاک، استفاده از یخچال برای نگهداری غذا و عوامل اقتصادی و اجتماعی هم برای شیوع زیاد سرطان‌های دستگاه گوارش در نیمه شمالی ایران مطرح شده‌اند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 450 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 426 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 259 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 560 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 7.9هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 824 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 197 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 597 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.2هزار بازدید
...