+1 امتیاز
قبل در برنامه نویسی توسط (1.1هزار امتیاز)

در سال های گذشته برای تولید برنامه های تحت وب بزرگ یکی از روش های محبوب استفاده از ابزارها و زبان های برنامه نویسی است که در نهایت کد آنها به جاوا اسکریپت کامپایل می شود، صرف نظر از خوب بودن این روش، من چهار ابزار معروف برای این کار پیدا کرده ام (GWT, Dart, CoffeeScript و TypeScript) که شرکت های بزرگی پشت هر کدام هستند، می خواستم بدانم:

  1. هر کدام از این ابزارها و زبان های برنامه نویسی چه برتری هایی دارند و برای چه تیم هایی مناسبتر هستند؟
  2. آیا مواردی دیگری بغیر از این چهار ابزار وجود دارد؟

 

4 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (868 امتیاز)
من با dart کار کردم.به غیر از اینا node.js هم هستش. Dart خیلی عالیه چون گوگل پشتش واستاده.کلا باش زیاد اشنا نیستم ولی node.js رو چندین مقاله یه سال پیش درموردش خوندم و یه سرور کوچولو هم درست کردم.جالبه که تمام کدهاش رو توو نوت پد نوشتم و یه انجین خیلی کوچولو داره ولی خیلی سریع و قدرتمنده. یکی از مزایا و نقاط قوت این تکنولوژی ها،خوده جاوااسکریپت،کمتر کسی میدونه که جاوا اسکریپت فقط یه زبان تحت کلاینت نیست و قدرتش اونقدر بالاس که باش سرورهای وب قدرتمند میسازن.
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
+2
nide.js جزو این دسته از ابزارها قرار نمیگیره چون به جاوااسکریپت کامپایل نمیشه و مستقیما با جاوااسکریپت نوشته میشه.
قبل توسط (868 امتیاز)
عذر میخوام با دقت پرسش رو مطالعه نکردم. درسته node.js مستقیما به javascript  نوشته میشه :-)
+1 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

همه این ابزارهای برای رفع محدودیت جاوااسکریپت برای نوشتن برنامه های بزرگ سمت کلاینت ایجاد شده اند. من با Dart CoffeeScript و TypeScript کار نکرده ام ولی درباره GWT می توانم موارد زیر را بگویم:

  • یک پروژه بالغ قدیمی است (از سال 2006 تاکنون بطور مستمر توسعه پیدا کرده است)
  • بدلیل اینکه زبان برنامه نویسی آن جاوا است اکثر ابزارهای توسعه در جاوا (IDE یا اتوماسیون build) برای آن قابل استفاده هستند.
  • زبان برنامه نویسی جاوا یک زبان با قدمت است و مطالب آموزشی و best practice های زیادی برای آن وجود دارد (به نسبت زبان های برنامه نویسی Dart CoffeeScript و TypeScript که جدید هستند)
  • کامپایلر java to javascript فقط قسمتی از ابزار GWT است و در حقیقت GWT یک مجموعه کامل توسعه ، تست و deploy است و بدلیل اینکه کدهای جاوا در سمت سرور اجرا می شوند شما می توانید با GWT برنامه های تحت وب کامل توسعه دهید (سمت سرور و کلاینت)
  • GWT یک شبیه ساز اجرای کد های جاوا در مرورگر دارد (GWT development mode) که به توسعه دهنده این اجازه را می دهد بدون کامپایل کد خود به جاوااسکریپت خروجی آن را در زمان توسعه در مرورگر ببیند و هزینه کامپایل را در زمان توسعه ندهد.
  • پروژه GWT توسط چندین شرکت مدیریت می شود (گوگل، ردهت، vaadin، sencha و ...) و تیم توسعه فعالی دارد.

به نظر من در بین ابزارهای فوق فقط Dart هست که می تواند از نظر امکانات با GWT رقابت کند و CoffeeScript و TypeScript فقط در سطح ارائه کامپایلر هستند.

pythonium هم یک کامپایلر پایتون به جاوااسکریپ است.

Scala.js هم یک کامپایلر Scala به جاوااسکریپ است. 

قبل توسط (7.2هزار امتیاز)
به غیر از اجرای native و بدون کامپایل dart در مرورگرهای پایه chromium چه مزایای دیگری دارت نسبت به GWT دارد؟
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
+1
یکی از مزیت های dart اینه که همه چیش (زبان برنامه نویسی، API، IDE و ...) از ابتدا تولید شده و از بسیاری از تجربیات سایر فریم ورک ها درش استفاده شده، علاوه بر این dart مشکلات سازگاری با کتابخانه های قدیمی یا هر چیز قدیمی رو نداره.
+1 امتیاز
قبل توسط (843 امتیاز)

LiveScript هم مانند زبان های فوق به جاوااسکریپت کامپایل می شود.

0 امتیاز
قبل توسط (1.3هزار امتیاز)

Brython هم امکان برنامه نویسی کلاینت ساید با استفاده از زبان برنامه نویس پایتون را می دهد و یک کامپایلر دارد که کدهای پایتون را به جاوااسکریپت کامپایل می کند.

سوالات مشابه

+1 امتیاز
1 پاسخ 282 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 204 بازدید
+3 امتیاز
1 پاسخ 404 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 197 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 193 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 351 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 567 بازدید
...