0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (0 امتیاز)
بسته شده قبل توسط

قواعد نگارشی در تایپ فارسی

رعایت قواعد و نکات دستوری در هر­زبانی، برای نوشتن یک متن، از اصول مهم کار می­باشد .

در اینجا چند نمونه از این قواعد نگارشی در تایپ فارسی را برای شما بازگو می­کنیم:

املای درست کلمات: رعایت صحیح نویسی املای کلمات اصل مهمی در جمع آوری و تدوین یک مقاله می­باشد، هیچ فردی در هیچ جای دنیا مقاله ای که دارای غلط های املایی باشد را مهم و کاربردی تلقی نکرده و همین باعث می­شود تمام زحماتی که یک فرد در جمع آوری آن مقاله کرده است از بین برود. غلط های املایی در متن مقاله ممکن است صورت های متفاوتی داشته باشد، بد ترین نوع این غلط ها­ی املایی استفاده ی کلمات دو ظاهری در جای اشتباه هستند ( مثال : استفاده ی نادرست از کلمه ی اساس به جای اثاث ) . شکل دیگر این غلط های املایی تایپ ناصحیح کلمات می­باشند ( مثال: در تایپ سریع کلمه ی “مهتاب” جای کلمه­ ی “ه” و “ت” عوض شده باشد “متهاب ” ) . برای اینکه یک تایپیست با چنین مشکلاتی رو به رو نشود، باید تمام حواس و دقت خود را روی متن و صفحه کلید متمرکز کند تا به اشتباهات خود در تایپ پی برده و این ایرادات را برطرف کند. این امر نیازمند تمرین و تکرار در تایپ می­باشد.
رعایت نیم فاصله (فاصله ی مجازی) در تایپ: رعایت نیم فاصله ها برای زیبایی یک متن بسیار حائز اهمیت است. در اینجا به صورت کوتاه و مختصر نحوه ی ایجاد نیم فاصله را برای شما
می­گویم: هنگام تایپ کلمه ی می­گویم پس از تایپ ”می” به جای فشردن اسپیس از کنترل دَش (Ctrl-dash) استفاده می­کنیم. آموزش جامع و کامل استفاده از نیم فاصله در وبلاگ ترجمه تخصصی ایرانیان آمده است.

فاصله علائم با کلمات: استفاده از علامت‌ها، در متن، بسیار لازم است. اما اگر یک تایپیست، در کاربرد و قواعد استفاده از علائم دقت نکند، هم به ظاهر، و هم به مفهوم مطلب زیان وارد می‌کند.
به علامت های زیر توجه کنید:

، (shift-T)

: (shift-;)

! (shift- 1)

«» (shift-K وshift-L)

ممکن است جای این علامت ها در ویندوز های مختلف متفاوت باشد که پیدا کردن آن­ها چندان کار سختی نیست؛ کافیست shift را نگه داشته و تک­تک دکمه های کیبورد را بزنید تا جای علائم مشخص شود. قاعده کلی در استفاده از این علائم، در تایپ فارسی، به این صورت است که :

“بین هر علامت و کلمه قبلی، هیچ فاصله‌ای نباید زده شود، اما بین هر علامت و کلمه بعدی، حتما یک فاصله نیاز است”

استفاده کردن از حرکات در متن: با اینکه به نظر می‌رسد استفاده از حرکات، در کلاس‌ اول ابتدایی و یا در خط عربی، نیاز است، اما گاهی استفاده از حرکات، در متون فارسی به روان‌خوانی متن کمک بسیاری می‌کند. در کیبوردهای معمول، کلیدهای ترکیبی برای افزودن حرکت، به حروف، به صورت زیر است:

ــَـــ (فتحه) Shift+A

 

ـــُــ (ضمّه) Shift+S

 

ـــِــ (کسره) Shift+D

 

ـــًــ (تنوین فحه) Shift+Q

 

ـــٌــ (تنوین ضمّه) Shift+W

 

ـــٍــ (تنوین کسره) Shift+E

 

و اما برای قرار دادن همزه، از کلید‌های ترکیبی زیر استفاده کنید:

 

أ (الف به همراه همزه در بالا) Shift+N

 

إ (الف به همراه همزه در پایین) Shift+B

 

ئ (همزه بر روی “ی”) کلید M

 

کشش در کلمات: اگر تا به حال یک قطعه شعر فارسی تایپ کرده باشید، نیاز داشته‌اید که دو مصراع را از نظر طول، با هم مساوی کنید، اما به علت کمبود کلمات یک مصراع، چنین چیزی ممکن نیست. اما در تایپ فارسی، برای این مشکل نیز راه حلی تدبیر شده است. برای کشیدن یک حرف، می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Shift+J استفاده کنید. به این عبارت توجه کنید: “تـــــــــوانا بود هر که دانــــــــا بود”. البته کاربرد این نکته تنها در تایپ شعرها نیست، در جاهای فراوانی کاربرد دارد، از جمله برای نوشتن حروف کوچک الفبا نیز به آن نیاز خواهید داشت: “هـ، تـ”

ببندید با توجه به این نکته: مطلب آموزشی

سوالات مشابه

+1 امتیاز
1 پاسخ 3.2هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 2.1هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 1.9هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 279 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 14.2هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 734 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 542 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 392 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 1.6هزار بازدید
...