+1 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (1.3هزار امتیاز)

آیا Workstation و Server تفاوتی با هم دارند؟ من تا به حال فکر می کردم یکی هستند ولی در متون زیادی خواندم که بنظر می رسد با یکدیگر فرق دارند؟

1 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (484 امتیاز)

Workstation کامپیوتریه که، برای کاربرد های مهندسی، خانگی، توسعه ی نرم افزار و سایر موارد مورد استفاده قرار می گیره. مثه لپ تاپ، کامپیوتر شخصی، آی مک و غیره. بر روی چنین کامپیوتری، باید یه سیستم عامل از نوع workstation اجرا بشه، تا منابع مورد نظر رو مدیریت کنه.

حالا یه کامپیوتر Server، دستگاهی با یه سخت افزار منحصر به فرده که، بر روی یه سرور اجرا میشه تا، به در خواستای ارسال شده از سوی کامپیوترای چندین مشتری که در یه شبکه حضور دارن، خدمت رسانی کنه. مثه کامپیوترایی که، سرورای فیسبوک، یوتیوب و سایتایی از این قیبل رو ادراه می کنن.

تا اینجا این دو تا کامپیوتر، خیلی ساده و مشابه هم، به نظر می رسن؛ اما واقعیت به این سادگی ها هم نیس!

در حقیقت اونچه که این دو کامپیوتر رو از هم بیش تر مجزا می کنه، این تفاوت هاس:

  • یه کامپیوتر سرور، غالبا 24 ساعته روشنه و کار میکنه، اما نوع دوم، به مدت زمان محدودی اون هم به صورت چند پاره، فعالیت می کنه.
  • یه کامپیوتر سرور، به چندین و چند کاربر به صورت همزمان، خدمت رسانی می کنه؛ اما در مورد نوع دوم، این تعدد کاربران رو نداریم.
  • یه کامپیوتر سرور برای این فعالیت بلند مدت خودش، احتیاج به سامانه ی تهویه ی هوای کاملا قابل اعتماد داره؛ هر چند در مورد نوع دوم، چندان اضطرابی نداریم.
  • یه کامپیوتر سرور، نیاز به قابلیت ECC در پردازنده ی خودش داره؛ در حالی که، در کامپیوترای نوع دوم،  این قابلیت "اصلاح کد ها از خطا" تقریبا برای اکثر کابرا، بی استفاده است.
  • یه کامپیوتر سرور، چون از قابلیت ECC  در پردازنده اش بهره می بره، احتیاج به یه مادربرد مناسب این ویزگی هم داره؛ در مورد نوع دوم هم که، قضیه برقرار نیست.
  • یه کامپیوتر سرور، امروزه بهتره که به فناوری RAID، برای جلوگیری از متوقف شدن سرور مجهز بشه؛ اما در کامپیوتر نوع دوم، نیازی نیست.
  • یه کامپیوتر سرور، عموما به یه کارت گرافیک قدرتمند و با تکنولوژی جدید نیازی نداره؛ در حالی که برای کاربرای کامپیوتر نوع دوم، این موضوع مهم و قابل تأمله.
  • یه کامپیوتر سرور برای مصارف تجاری، بسیار گرونتر از یه کامپیوتر Workstation . (البته به جز در کسب و کارای کوچیک)
  • بقیه ی تفاوت ها در مورد هارد دیسک، مموری، منبع تغذیه و تمهیدات ویژه ای که باید در موردشون مورد توجه قراره بگیره رو، خودتون می تونید حدس بزنید.

 

توجه داریم که، برای یه کسب و کار کوچیک، یا حتی برای مصارف کوتاه مدت، می تونیم از یه ایستگاه کاری، به عنوان یه خدمت رسان استفاده کنیم. مثلا برای در دسترس بودن دسته ای از اطلاعات محرمانه، یه سیستم از کارافتاده رو، به عنوان یه دستگاه خدمت رسان بهینه کنیم.

قبل توسط (1.3هزار امتیاز)
ممنون از جواب کاملتون. workstation ها از PC های خانگی قوی تر هستند؟
قبل توسط (484 امتیاز)
خواهش می کنم.
توجه داریم که، ابتدا مفهوم کامپیوترهای تجاری بوجود اومد، بعد کامپیوتر های شخصی؛ حالا بعد از این دو مفهوم، workstation ها به منظور اختصاصی کردن اهداف کار با رایانه ها شکل گرفت.
حال در پاسخ به سوال شما می تونیم این طور بگیم که: "بله، بطوریکه گرون ترین کامپیوتر شخصی، معادل ارزون ترین ایستگاه کاریه.
(در اصطلاح عام، ممکنه یه PC رو، به عنوان نوعی از Workstation ها بپذیریم؛ اما حقیقت اینه که، یه Workstation ، نوعی کامپیوتر بین PC و میکروکامپیوترها، در نظر گرفته میشه.)

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 1.2هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 826 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 202 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.3هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 622 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 12 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 72 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 136 بازدید
...