بازی های آنلاینی که برروی دسکتاپ نصب می شوند از دو قسمت اصلیه، سرور بازی و کلاینت ها تشکیل شده اند.
زبان برنامه نویسی جاوا بدلیل cross platform بودن مزیت های زیادی برای تولید اینگونه بازی ها دارد.
اصلی ترین API های جاوا که برای اینگونه بازی ها کاربرد دارند، Socket، Java 3D و Java 2D است. البته کتابخانه های زیادی برای ساده سازی استفاده از این API ها برای تولید بازی در جاوا وجود دارد که اصطلاحا به آنها موتور بازی (Game Engine) می گویند. از موتورها و کتابخانه های بازی مشهور در جاوا می توان موارد زیر را نام برد:
یکی از مشهورترین کتاب ها در این زمینه Killer Game Programming in Java می باشد.