+2 امتیاز
قبل در برنامه نویسی توسط (760 امتیاز)
توی wikipedia گشتم اما سه خط توضیح داده. مخفف : Microsoft Foundation Class Library

یکی از شرکت ها برای استخدام نوشته بود که میبایست بلد باشند!

چیست و چه کارایی دارد؟

2 پاسخ

+3 امتیاز
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
MFC کتابخانه ای است که توسط مایکرسافت ارائه شده و برای راحت تر کردن کار برنامه نویس ها در ساخت برنامه های ویندوزی طراحی شده. به این صورت که برنامه نویس به جای استفاده مستقیم Api های ویندوز از کلاسها و توابع آماده ای که در این کتابخانه قرار داده شده بهره میبره.این کتابخانه چیزی نیست جز تعدادی کلاس که به صورت پوششی بر روی API ویندوز قرار گرفته و کار کردن با پنجره ها را باز هم آسانتر کرده است. به عبارتی هزاران توابع موجود در API در قالب تعدادی کلاس و به صورت مرتب درآمده اند.
مثلا توابع کار با پنجره در کلاس CWnd قرار گرفته اند؛ توابع کار با دکمه در کلاس CButton و توابع کار با دیالوگ در کلاس CDialog واقع شده اند. بسیاری از کلاسهای MFC از جمله CButton، CDialog، CEdit و CRichEdit فرزند کلاس CWnd هستند.
به کمک این نوع پروژه شما می توانید، منو، دیالوگ، نوار ابزار و حتی ریبون (ویژوال استودیو 2010) را به صورت دیداری طراحی کنید و فقط کدهای لازم برای مدیریت رویدادها (مثل کلیک روی یک منوی خاص) را می نویسید. در این نوع پروژه کلاسهایی مثل CImage برای کار با تصاویر، CButton برای کار با دکمه، CFont برای کار با قلمهای ویندوز، CMenu برای منوها و ده ها کلاس متنوع دیگر وجود دارد که برنامه نویسی تحت ویندوز را بسیار تسهیل می کند.

با همه این تفاسیر کار کردن با پروژه های MFC نسبت به زبانهایی مثل #C و ویژوال بیسیک بسیار سخت تر است! به عنوان مثال در #C به محض ساختن یک Text Box با نام edit1 متغیری با همین نام در اختیار شما قرار می گیرد که به راحتی می توانید با آن کار کنید (متن آن را بخوانید یا تغییر دهید یا رنگ آن را عوض کنید) لیکن در MFC باید یک متغیر به آن تخصیص دهید و یا با دستوری مثل GetDlgItem پنجره مربوط به آن Text Box را گرفته و سپس با آن کار کنید. آن هم نه همه کاری! مثلا کارهای ساده ای مثل تغییر رنگ یک کنترل در MFC به سختی پشتک بارو زدن است! کاری که در سایر زبانها در زمان طراحی قابل انجام است. البته همین امر هم سبب شده که برنامه های نوشته شده با ویژوال سی نسبت به سایر زبانها بسیار سریعتر باشند
+1 امتیاز
قبل توسط (7.1هزار امتیاز)

این چیزایی که دوستمون گفتن صحیحه  و خلاصه اش اینه که:کتابخانه ای است که توسط مایکروسافت  برای ویندوز توسعه داده شده و این کتابخانه شامل تعدادی کلاس است که بر روی API ویندوز قرار گرفته و کار کردن با پنجره ها را آسانتر کرده است. یعنی توابع موجود در API در قالب تعدادی کلاس و به صورت مرتب درآمده اند. (برنامه نویس به جای استفاده مستقیم Api های ویندوز از کلاسها و توابع آماده ای که در این کتابخانه قرار داده شده استفاده می کنه)

ولی مطالب فارسی براش کمه لینکای زیر رو سر بزنید:

http://www.functionx.com/visualc/
http://forum.codejock.com/forum_topics.asp?FID=104&title=visual-c-mfc
http://www.codeguru.com/cpp/

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 559 بازدید
سوال شده 10 سال قبل در برنامه نویسی توسط hldv (760 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 1.7هزار بازدید
سوال شده 10 سال قبل در برنامه نویسی توسط hldv (760 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 413 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 502 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 309 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 3.7هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 2.7هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 430 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 212 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 204 بازدید
...