0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (843 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

چه عادت هایی را باید ترک کنیم تا گلبول های سفید بدن رشد کنند و افزایش یابند؟

هم چنین انجام چه کار هایی در سبک زندگی ما می تواند باعث رشد این گلبول ها شود؟

مواد غذایی که باید مصرف کنیم تا این گلبول ها افزایش یابند را نیز بگین.

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (230 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

روزانه دو لیتر (بخصوص در تابستان) آب بنوشید.

از مصرف الکل بپرهیزید.

سیگار را ترک کنید چون سمی کشنده است. خوب بخوابید.

خواب شبانه تان باید حداقل 6 ساعت مداوم باشد. توصیه می کنیم یک تا دو ساعت قبل از خواب تلویزیون و موبایل ها را خاموش کنید و برای خواب آماده شوید. اگر نیاز دارید از دمنوش ها استفاده کنید.

علاوه بر این توصیه می شود وزن خود را کنترل کنید و در صورت نیاز وزنتان را کاهش دهید.

استرس هایتان را کنترل کنید، بخندید و افکار مثبت را تقویت کنید.

این کارها در روزهای اول سخت هستند اما به مرور عادت می کنید و سبک زندگی سالمتری خواهید داشت.

اگر تحت درمان با داروی خاصی هستید بدانید که ممکن است مصرف برخی مواد غذایی اشاره شده در این متن برایتان مناسب نباشد. به ویژه مصرف مرکبات که ممکن است مانع از جذب آنتی بیوتیک ها شوند. در این صورت بهتر است در خصوص رژیم مناسب غذایی تان برای جلوگیری از افت میزان گلبول های سفید با پزشک مشورت کنید.

مواد غذایی برای افزایش گلبول سفید:

1) گلبول ها از پروتئین ها تشکیل شده اند و برای افزایش میزان آن ها باید پروتئین مصرف کنید. برای این کار لازم است به سراغ گوشت قرمز و سفید، ماهی، تخم مرغ و سبزیجات بروید.

2) برخی چربی ها که به چربی های اشباع شهرت دارند خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند.
در عوض چربی های غیراشباع که در روغن زیتون، روغن ذرت و روغن کنجد وجود دارد جزو چربی هایی هستند که برای تولید و افزایش گلبول های سفید ضروری اند.

3) کربوهیدرات ها انرژی لازم بدن برای تولید گلبول های سفید را فراهم می کنند. در واقع این ترکیبات که به گلوسیدها (قندها) نیز شهرت دارند نقش تأمین انرژی بدن را بر عهده دارند و 50 تا 60 درصد نیاز بدن به انرژی را تأمین می کنند. برای این کار کافی است به سراغ نان های کامل، غلات، پاستاها و برنج بروید. البته میوه ها، سبزیجات و سبزیجات غده ای مانند سیب زمینی نیز منبع سرشار کربوهیدرات ها هستند.

4) ویتامین A تولیدکننده لنفوسیت ها و آنتی بادی های بدن است. کمبود این ویتامین باعث می شود سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها ضعیف عمل کند. به عقیده محققان میزان روزانه مورد نیاز این ویتامین در خانم ها و آقایان به ترتیب 600 میکروگرم و 800 میکروگرم است. برای تأمین این میزان می توانید از جگر مرغ پخته شده استفاده کنید که در هر 100 گرم حاوی 14500 میکروگرم ویتامین A است.

5) ویتامین C به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی باعث بهبود عملکرد گلبول های سفید شده و به طور مستقیم در تولید مولکول های ضدمیکروب شرکت می کند. می توانید این ویتامین را با مصرف جعفری، فلفل دلمه ای خام؛ شاهی، لیموترش، کیوی و پرتقال تأمین کنید.

6) ویتامین D وظایف متعددی دارد و در این بین به رشد لنفوسیت ها نیز کمک می کند. حتماً می دانید که ویتامین D از طریق تماس اشعه های ماورای بنفش به روی پوست ایجاد می شود و قرار گرفتن روزانه 10 دقیقه در معرض نور خورشید برای جذب این ویتامین کافی است. علاوه بر این با مصرف روغن کبد ماهی، ماهی خال مخالی، ماهی ساردین، ماهی آزاد نیز می توانید میزان این ویتامین را افزایش دهید. این مواد غذایی به طور چشمگیری میزان گلبول های سفید را بالا می برند.
7) ویتامین E خواص آنتی اکسیدانی دارد. این ویتامین در میوه های خشک، روغن زیتون و سبزیجات وجود دارد. برای تأمین این ویتامین و افزایش میزان گلبول های سفیدتان به سراغ روغن های گیاهی، سبزیجات برگ سبز، آجیل ها، زرده تخم مرغ و میوه ها بروید.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 253 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 196 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 20.0هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.3هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 31 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 1.2هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 367 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 235 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 212 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 613 بازدید
...