0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (892 امتیاز)

آیا استفاده از دستگاه های تصفیه هوا واقعا آلودگی هوا را از بین می برد و استفاده از آنها چه سودی دارد؟

1 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (2.5هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

با سلام

کارشناسان هیچ کدام از این دستگاه ها را تایید نمی کنند و به شهروندان هم توصیه می کنند که فریب این تبلیغات را نخورند. یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، با یک جمله «تایید نمی کنیم» آب پاکی را روی دست فروشندگان و تبلیغاتشان می ریزد. به نظر او، این موضوع اینقدر واضح است که نیازی به توضیح زیادی ندارد. او می گوید: «اگر بروید در سایت حفاظت محیط زیست آمریکا که ما همه استانداردهایمان را از آنجا استخراج می کنیم، می بینید که چنین چیزی وجود ندارد و آنها هم تایید نمی کنند. درواقع، در هیچ کجای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. باید مبنای آلودگی هوا را از منبعش کنترل کنیم. ذراتی که باعث آلودگی هوا می شوند آنقدر ریز هستند که با چنین فیلترهایی از میان نمی روند.»

عاقبت مسوولان وزارت بهداشت هم به این قضیه واکنش نشان داده اند. همین چندوقت پیش بود که حسین کیوان، مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تاکید کرد هیچ ماسک یا دستگاه تصفیه هوای مفیدی که بتواند از عوارض آلودگی هوا بکاهد، نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا وجود ندارد و ساخته نشده است. خبرگزاری فارس گزارش داده که کیوان گفته بود: «ذرات درشت موجود در هوا به طور طبیعی از مخاط بینی عبور نمی کنند و خطر چندانی ندارند اما آنچه خطرناک است، ذرات معلق ریز کوچک تر از 2/5 میکرون است که حتی از دستگاه تنفسی عبور می کنند و با رسوب در دستگاه تنفسی موجب بروز بیماری های مختلف از جمله بیماری های ریوی مزمن می شوند.»

او همچنین نه تنها استفاده از ماسک های N95 گرانقیمت را در کاهش آلودگی هوا بی تاثیر دانسته بود که گفته بود: «ماسک هایی که در بازار وجود دارند و بیشتر شبیه ماسک های جراحی هستند و برخی از مردم از آن برای کاهش اثرات آلودگی هوا استفاده می کنند، هیچ تاثیری در کاهش عوارض آلودگی هوا ندارند و حداکثر می توانند جلو ذرات درشتی را که از مخاط بینی هم عبور نمی کنند، بگیرند و در عمل فایده ای ندارند.»

منبع :ایرانا

http://www.irna.ir/fa/News/80925966/

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 231 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 294 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 508 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 327 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 717 بازدید
سوال شده 10 سال قبل در علم و دانش توسط mp (7.0هزار امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 180 بازدید
+1 امتیاز
0 پاسخ 276 بازدید
+1 امتیاز
4 پاسخ 574 بازدید
...