+1 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (1.1هزار امتیاز)

HTTP proxy چیست و چه کاربردی دارد؟

1 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (7.1هزار امتیاز)
پروکسی سرور:
یک پروکسی، تماس با اینترنت را با تمام رایانه هایی که به شبکه محلی متصل می باشند، تقسیم می کند و به طور کلی پروکسی سروری است که به عنوان یک واسطه بین کاربر و سرور عمل می کند.هنگامی که رایانه ای از طریق پروکسی به اینترنت وصل است و می خواهد به یک فایل دسترسی پیدا کند، ابتدا درخواستش را به یک سرور پروکسی می فرستد. آن گاه پروکسی به رایانه مقصد متصل شده، فایل درخواستی را دریافت می کند و بعد آن را برای رایانه درخواست کننده می فرستد.

کاربردهای پروکسی:
- از کاربردهای پروکسی می توان به بالا بردن امنیت در رایانه اشاره کرد. در این مورد کاربران به جای این که مستقیم به اینترنت متصل شوند، همگی از طریق یک پروکسی به اینترنت وصل می شوند.
-  از دیگر کاربرد های استفاده از پروکسی می توان به کش کردن (Caching) اشاره کرد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کش به یک نسخه بایگانی شده از محتویات اینترنت روی پروکسی اطلاق می شود. به عنوان مثال در شبکه ای که از کش کردن پروکسی استفاده می کند کاربران زیادی وجود دارد که برای استفاده سایت ها درخواستی را به پروکسی می فرستند و پروکسی نیز صفحه مورد نظر را از سایت می گیرد و آن را ارسال می کند. مثلا بعضی وقتا ISP یی که به شما اینترنت میده وقتی میبینه که در طول 1 ساعت 500 نفر رفتن توی Wikipedia و دنبال یک مقاله ی واحد گشتن. در اینحالت نه تنها پهنای باند تکراری اشغال میشه، بلکه توان اضافی و تکراری از سرورها و دستگاههای ارتباط دهنده ی این ISP هم گرفته میشه. این ISP با نصب یک Proxy Server که وظیفه ش ارتباط دادن درخواست کلاینتها با محتوای یکبار Cache شده و ذخیره شده در Databaseش هستش، نیاز وصل شدن به اینترنت برای دریافت درخواستهای تکراری رو از بین ببره و در مصرف پهنای باند هم صرفه جویی کنه !
- از دیگر استفاده های پروکسی مخفی بودن در اینترنت و از بین بردن آدرسIP است که در این حالت نیز می توان از نفوذ هکرها به سیستم جلوگیری کرد.
- از آنجايي که سيستم فيلتر کردن سايت ها بر اساس آدرس url سايت ها کار مي کند، بنابراين با استفاده از پروکسي شما مي توانيد با آدرس url ديگري که هنوز فيلتر نشده به محتواي اطلاعات سايت فيلتر شده خود دسترسي پيدا نماييد و بدين ترتيب فيلترينگ را دور مي زنيد. اين روش تا زماني کار مي کند که آدرس پروکسي شما خود فيلتر نشده باشد!

- کاربرد دیگر پروکسی کنترل دسترسی کاربران می باشد (Reverse Proxy Server)

پروکسی http  :
چند نوع پروکسی وجود دارد که یکیش پروکسی http  است. اکثر پروکسی‌ها از این گروه هستند. این پروکسی‌ها برای دیدن صفحات وب طراحی شده‌اند و فقط از پروتکل HTTP پشتیبانی میکنند. البته گاهی پروتکل FTP نیز توسط بعضی از آنها پشتیبانی می گردد. از این پروکسی‌ها نمی توان برای دیدن صفحات Secure رمزنگاری شده (https) استفاده کرد، زیرا پروتکل مورد استفاده برای این صفحات HTTPS است. بیشترین کاربرد پروکسیهای HTTP، کنترل و تسهیل دسترسی به صفحات وب در یک شبکه است.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 385 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 2.8هزار بازدید
سوال شده 10 سال قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط kashi (7.2هزار امتیاز)
+2 امتیاز
2 پاسخ 4.3هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 254 بازدید
سوال شده 8 سال قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط Saeed Zarinfam (1.1هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 1.6هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 246 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 17.2هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.2هزار بازدید
...