+1 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (102 امتیاز)
چند مدل قهوه داریم؟

روش درست کردن هر کدوم چطوری است؟

قهوه چه فواید و چه مضراتی داره؟

1 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
قهوه عربی، قهوه فرانسه، کاپوچینو، موکا، فراپه و ... انواع مشهور این نوشیدنی هستند.

قهوه فرانسه: به‌طورکلی، مزه‌ای شبیه به قهوه کافِه‌تیِه‌رِه دارد ولی گرد قهوه را برای بهتر کردن عطر و طعمش از آن جدا می‌کنند.

قهوۀ اسپرسو : " عصاره ای" افشرده و پر عطر و طعم است که از دم کردن دانه های قهوه به دست می آید.

قهوه موکا: اسپرسوی غلیظ و شربت شکلاتی موکا و شیر داغ بخار داده شده ترکیب می شوند و با خامۀ زده شده بر روی سطح لیوان موکاخوری از لبۀ لیوان به بالا تکمیل می شود.

آمریکانو (آمریکایی):دو نيم ‌استكان قهوه اسپرسو به علاوه آب داغ برای درست کردن نوشیدنی‌های ملایم.

قهوه ماکیاتو (لکّه شیری):دو نيم‌استكان قهوه اسپرسو با رویه‌ای از یک قاشق غذاخوری کف‌شیر غلیظ است که در فنجان استاندارد یا نیم‌فنجان سرو می‌شود.

کاپوچینو:کاپوچینو، نوشیدنی مخصوص ایتالیایی، آنچنان در سراسر جهان مشهور است که نام آن نیازی به ترجمه در زبان های مختلف ندارد. از پرطرف‌دارترین قهوه‌هاست و در فنجان‌های پهن سرو می‌شود.

کافه لاتّه (شیر اسپرسو):اسپرسویی غلیظ و کامل است که بر روی آن مقدار زیادی شیر بخار زده ریخته شده و روی آن با لایه ای کف شیر نازک پوشانده شده باشد.

تهیه قهوه در کشورهای گوناگون، متفاوت است، اما اغلب آن را با آب جوش ، بخار آب و یا از طریق گذراندن آب جوش از پودر آن تهیه می‌کنند.مثلا در روش جوشاندن قهوه را به همراه آب، داخل قوری می ریزند و اجازه می دهند كه آرام به جوش آید. این نوع قهوه را گاهی شیرین مصرف می كنند. برای این كارچند حبه قند داخل قوری می ریزند و می گذارند تا همراه قهوه به جوش آید. گاهی به این قهوه هل هم اضافه می كنند. یا در اسپرسو در این روش از نوعی قوری كه سه بخش دارد استفاده می كنند. در قسمت پایینی، آب می ریزند. پس از آن كه آب به جوش می آید، با فشار وارد قسمت میانی می شود كه پودر قهوه در آن قسمت قرار دارد. در نهایت، نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی قوری جمع می شود. معمولاً قوری را روی گاز می گذارند تا عملیات تهیه قهوه صورت گیرد.

هر ماده غذایی را اگر به اندازه مصرف کنید برای بدن منفعت دارد.اندازه مصرف قهوه متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که نوشیدن آن را به دو فنجان قهوه دم کرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود کنید.اما مهم‌ترین نکته آن است که هر روز ما تأثیرات جدیدی را در زمینه عادت به نوشیدن قهوه می‌شنویم. البته در برخی از خبرها از فواید آن صحبت می‌شود، اما در برخی دیگر از مضرات آن می‌گویند، مانند خبری که اخیراً از سوی یکی از خبرگزاری ها منتشر شد.بر اساس تازه ترین تحقیقات پزشکی، مصرف زیاد قهوه سبب از بین رفتن مینای دندان ها می‌شود.

تا به حال خواصی نظیر بهبود خستگی و افسردگی، افزایش متابولیسم بدن و کاهش حملات آسم در مورد قهوه به اثبات رسیده است.طی مطالعه ای در آمریکا و ایتالیا، دیده شد که نوشیدن مرتب قهوه در بیماران مبتلا به آسم، باعث کاهش حملات آسمی‌ در آنها می شود.از این نوشیدنی می‌توان در کاهش افسردگی و اضطراب نیز استفاده کرد.در ضمن، قهوه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و شکستن چربی‌ها شده و به میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت و ساز را در سلول‌ها بالا می‌برد.
قبل توسط (102 امتیاز)
اگر امکان دارد بیشتر در مورد نحوه تهیه قهوه به روش های مختلف توضیح بدین
مخصوصا نحوه تهیه کف و موادی که در قهوه مخلوط میشوند
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
یک قهوه جوش دسته بلند بردارید و در آن قهوه و شکر را باهم مخلوط کنید و به همان شکل خشک و پودری با قشق هم بزنید تا به اصطلاح "کره قهوه" خارج شود. آب سرد را به آن ها بیفزایید و با هم مخلوط کنید. مایع بدست آمده را روی حرارت و شعله بسیار ملایم بگذارید و اجازه دهید آرام آرام قهوه جوش و کم کم بالا بیاید.
می توانید ابتدا کف روی قهوه و سپس قهوه را آرام در فنجان ها بریزید.
روشي ديگر براي تهيه ي نوشيدني قهوه، قرار دادن پودر قهوه داخل يك صافي است كه آب جوش قطره قطره روي قهوه مي چكد. طعم اين قهوه به ميزان آب و قهوه بسيار بستگي دارد. اما كلاً طعم قهوه اسپرسو از اين قهوه بهتر است. در اين روش با استفاده از نيروي جاذبه، آب از ميان پودر قهوه عبور مي كند و قهوه خوش طعمي را ايجاد مي نمايد.
در روشی دیگر از استوانه اي شيشه اي كه داراي پيستون صافي داري است استفاده مي كنند. قهوه و آب جوش در استوانه با هم مخلوط مي شوند (معمولاً به مدت چند دقيقه) قبل از آن كه پيستون كه به شكل فويل است، پايين بيايد. در اين هنگام نوشيدني قهوه در قسمت بالايي آماده ريختن است.

قهوه هاي كيسه اي نسبت به چاي كيسه اي كمياب ترند. اين امر به دليل آن است كه در تهيه ي قهوه كيسه اي بايد مقدار زيادي قهوه آسياب شده (نسبت به چاي به كار رفته در چاي كيسه اي) به كار برد كه از نظر اقتصادي براي توليد كنندگان اين محصولات، با صرفه نمي باشد.

در تمام اين روش ها از مخلوط آب جوش با قهوه آسياب شده (دانه قهوه اي كه برشته و آسياب شده است) استفاده مي شود. پودر قهوه يا پشت صافي باقي مي ماند يا همراه نوشيدني داخل فنجان ريخته مي شود. ميزان ريز بودن دانه قهوه بستگي به نوع نوشيدني دارد كه قرار است با آن تهيه شود.

دستگاه هاي برقي تهيه قهوه، آب را جوش مي آورند و سپس مواد لازم را بدون اين كه لازم باشد انسان كمك زيادي كند، با هم مخلوط مي كنند. اين دستگاه ها بر اساس برنامه زمان بندي خاصي عمل مي كنند. افرادي كه در تهيه نوشيدني قهوه مهارت دارند، دانه هاي سبز قهوه خام و دم كردن آنها به روش سنتي را ترجيح مي دهند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 634 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 482 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1.5هزار بازدید
سوال شده 10 سال قبل در علم و دانش توسط mp (7.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 714 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.4هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 799 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 20.5هزار بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 3.6هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 755 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 26 بازدید
سوال شده 2 ماه قبل در گوناگون توسط offsood (0 امتیاز)
...