+1 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (7.0هزار امتیاز)
ترکیبات نوشیدنی های انرژی زا چیست و چگونه انرژی بدن را بالا می برد؟ فواید و معایب استفاده آن چیست؟ آیا در دراز مدت اعتیاد آور هستند؟

1 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ
نوشابه های انرژ ی زا، نوشیدنی هایی حاوی افزودنی هایی از قبیل محرک های مجاز، ویتامین ها بویژه ویتامین های گروه «ب»، مواد معدنی، کافئین، قهوه، گیاه گوارانا، ساخارین و کراتین هستند که در برخی از آنها، ممکن است مقدار زیادی گلوکز یا شکر نیز به کار رفته باشد.

این نوشیدنی‌ها طوری طراحی شده‌اند كه با مقدار بالای كافئین، انواع ویتامین‌ها و مكمل‌های گیاهی موجود در آنها، هوشیاری ذهنی و عملكرد جسمانی فرد را افزایش می‌دهند.

نوشابه‌های انرژی‌زا همان گونه كه از نامشان پیداست انرژی زیادی در بدن ایجاد می‌كنند. این انرژی زیاد در بدن باعث بهبود و افزایش هوشیاری و عملكرد ذهنی و شناختی و بالا رفتن قوای جسمانی می‌شود و به خاطر وجود مقادیر بالای كافئین، موجب شادی مفرط می‌شود. این نوشابه‌ها همچنین موجب افزایش توان عضلانی شده، خواب را كم می‌كند، متابولیسم بدن را تسریع بخشیده و گردش خون را افزایش می‌دهند. به طوری كه افرادی كه ورزش‌های شدید انجام می‌دهند یا فعالیت بدنی زیاد و سنگینی دارند از این محصولات استفاده می‌كنند تا هم ساعات بیشتری بتوانند كار كنند و هم از قوای بدنی بیشتری بهره ببرند

در بین ترکیبات به کار رفته در نوشابه های انرژی زا، کافئین و گیاه گوارانا مواد اعتیاد آوری هستند که مصرف زیاد و طولانی مدت آنها موجب می شود به این نوشابه ها عادت کنیم.وجود تركیبات بالایی از كافئین است. در واقع عمده‌ترین ماده موجود در این نوشیدنی‌ها كافئین است. مصرف حجم بالای این ماده می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، حالت عصبی، تحریك‌پذیری و بی‌خوابی شود.در این زمینه متخصصان تغذیه مصرف این نوشابه های انرژی زا را برای کودکان، زنان باردار، بیماران دیابتی و کسانی که بیماری قلبی - عروقی دارند بسیار مضر و خطرناک دانسته اند. ترک این مواد کار سختی نیست و سردرد از عواقب اصلی آن است .اعتیاد به نوشابه های انرژی زا بیشتر جنبه روانی دارد.

سوالات مشابه

0 امتیاز
2 پاسخ 443 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 436 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 17.7هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 1.3هزار بازدید
سوال شده 6 سال قبل در علم و دانش توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 2.1هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 461 بازدید
سوال شده 6 سال قبل در علم و دانش توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
+2 امتیاز
2 پاسخ 552 بازدید
...