0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)

پارافین یکی از مواد بسیار مهم در حوزه صنعت به شمار می رود که از نفت گرفته می‌شود. به بیان ساده می‌توان پارافین را به عنوان یک ماده‌ی نفتی توصیف کرد که در بازار انواع پارافین به دو شکل مایع یا جامد یافت می‌شود. پارافین جامد از حالتی ژله‌ای برخوردار است و گاه با نام وکس پارافین نیز شناخته می‌شود. برخلاف تصور عمومی که استفاده از پارافین را تنها به استفاده به صنعت شمع سازی محدود می کند، این ترکیب مفید کاربردهای زیادی در صنایع مختلف داراست.

در حالت جامد، پارافین به عنوان موم پارافین شناخته می‌شود. به شکل مایع به روغن پارافین معروف است. روغن پارافین مایع دو نوع دارد، یعنی: روغن پارافین مایع سنگین یا روغن پارافین مایع سبک. پارافین به دلیل خروجی سوزاندن تمیز معروف است. موم پارافین معمولاً به عنوان روغن کاری، عایق الکتریکی و شمع استفاده می‌شود. موم پارافین عایق بهتری نسبت به سایر مواد به جز برخی پلاستیک ها است. موم پارافین متمایز از نفت سفید است که گاهی اوقات به عنوان پارافین شناخته می‌شود.

اما در تعریف علمی پارافین را می‌توان یک ترکیب هیدروکربنی سیر شده نامید که تمام اتم‌های کربن موجود در مولکول آن با پیوندهای ساده‌ای به یکدیگر متصل‌ هستند.این هیدروکربن‌ها که پارافین نامیده می‌شوند را با نام آلکان نیز می‌شناسند. به طور کل یکی از شاخصه‌های مهم هیدروکربن‌های پارافینی، اتصال اتم‌های کربن در آنها توسط پیوندهای ساده با یکدیگر است. در این میان سایر پیوندهای موجود نیز با اتمهای هیدروژن سیر شده‌اند.

انواع پارافین

نوع ژله‌ای و جامد پارافین از دیرباز بیش از هر کار دیگری برای تولید انواع شمع مورد استفاده قرار گرفته است. البته هر چه در طول زمان جلوتر آمده‌ایم بر کاربردهای دیگر پارافین افزوده شده است. کاربردهایی که در ادامه‌ی مطلب پیش رو به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود. از نوع مایع پارافین نیز بیش از هر فعالیت دیگری برای مصارف و امور صنعتی استفاده می‌شود. البته علاوه بر نوع جامد و مایع می‌توان پارافین را در قالب‌های دیگری نیز دسته‌بندی کرد. شمعسازی  ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺟﺎﻣﺪ‏( اسید دار ، ﮐﺮﻳﺴﺘﺎلی ), پارافین ﮊﻟﻪ‌ﺍﻯ , ﻣﺎﻳﻊ ﻭ …ﺩﺭ وجود دارد.


پارافین جامد اسید دار
پارافین جامد، که اغلب حدود ۳ تا ۵ درصد روغن را در دل خود جای داده است، معمولا با رنگ سفید شیری دیده می‌شود . این پارافین به طور معمول در دمایی مابین ۵۸ تا ۶۰ درجه‌ی سانتیگراد ذوب می‌شود و در دمای ۵۰ تا ۵۵ درجه‌ی سانتیگراد نیز منجمد می‌گردد. در واقع به همین دلیل است که اکثر اوقات این ماده را به صورت جامد دیده‌ایم. البته ویژگی‌های یاد شده به پارافین جامد اختصاص دارد و پارافین مایع از رنگی سفید و شفاف برخوردار است.  شمع هایی که با پارافین اسیددار جامد ساخته میشه به مرور زمان زرد می‌شوند.

پارافین جامد، که اغلب حدود ۳ تا ۵ درصد روغن را در دل خود جای داده است، معمولا با رنگ سفید شیری شناخته می‌شود و همان گونه که به آن اشاره شد از حالت ژله‌ای برخوردار است. این ماده به طور معمول در دمایی مابین ۵۸ تا ۶۰ درجه‌ی سانتیگراد ذوب می‌شود و در دمای ۵۰ تا ۵۵ درجه‌ی سانتیگراد نیز منجمد می‌گردد. در واقع به همین دلیل است که اکثر اوقات این ماده را به صورت جامد دیده‌ایم.البته ویژگی‌های یاد شده به پارافین جامد اختصاص دارد و پارافین مایع از رنگی سفید و شفاف برخوردار است. این نوع از پارافین در دمای ۱۷۵ درجه‌ی سانتیگراد به جوش می‌آید و در دمای ۲۶۵ درجه‌ی سانتیگراد نیز تبخیر می‌شود.

پارافین جامدکریستال
پارافین های جامد بسته به درصد چربی که دارند به چندین نوع تقسیم می شوند.اگر پارافین جامد درصد چربی خیلی کمی داشته باشد به آن کریستالی میگویند. پارافین کریستالی رنگ سفید و شفافی داره به نسبت پارافین اسید دار قیمت بالاتری دارد  و برای درست کردن شمع این پارافین توصیه میشود.

تفاوت پارافین جامد و کریستال
‎تفاوت پارافین کریستال و معمولی در درصد چربی و تصفیه میباشد.درصد چربی پارافین کریستال کمتر از پارافین معمولی بوده و دارای مقاومت بیشتر و مدت زمان سوخت بیشتر و رنگ پذیری بهتر بوده و حاصل از نفت خام میباشد و درحالی که پارافین معمولی حاصل از ضایعات نفت میباشد و نسبت به پارافین کریستال از تصفیه کمتری برخوردار میباشد و از نظر ظاهری رنگ تیره تر و کدرتر نسبت به کریستال دارد و از قیمت پایین تری نسبت به کریستال برخوردار می باشد.نشانه ای که برای مرغوب بودن پارافین جامد وجود دارد در میزان شفافیت آن خواهد بود. یعنی هر چه پارافین شفاف تر باشد، کیفیت بهتری نیز خواهد داشت.

‎پارافین ژله ای
‎این پارافین از شفافیت بالایی برخوردار بوده و از لحاظ مدت زمان سوخت بهتری نسبت به پارافین جامد برخوردار میباشد.این پارافین به دما حساس بوده و از آسیب پذیری بالایی برخوردار میباشد و از همین رو برای ذوب کردن آن از حرارت غیر مستقیم (بخار آب یا بن ماری) استفاده میشود.بدیهی است که در صورت تماس با حرارت بالا این پارافین آسیب میبیندو تغییر رنگ از شفافیت به زرد رنگی میدهد و موجب آسیب دیدن سیستم پارافین و آزاد کردن گاز هیدروژن میشود.عمدتا شمع های ژله ای در جامهای بلوری ساخته میشود و به علت عدم استواری آن از قالب ریزی آن پرهیز میشود.

‎ پارافین مایع
‎این پارافین از غلظت پایینی برخوردار است و روغنی شکل است ، برای ساخت شمع مایع بکار گرفته میشود و شفافیت آن و بیرنگ بودن آن رابطه ی مستقیم دارد.هم‌چنین پارافین مایع در دمای ۱۷۵ درجه‌ی سانتیگراد به جوش می‌آید و در دمای ۲۶۵ درجه‌ی سانتیگراد نیز تبخیر می‌شود.

 

بیزوکس یا ورق موم عسل طبیعی

موم زنبور عسل از اولین موادی است که برای ساخت شمع از آن استفاده میشده است.امروزه نیز از این ماده به دلیل مزایا و فوایدی که دارد به عنوان ماده ی اصلی برای ساخت شمع استفاده میکنند.از جمله مهم‌ترین فواید این نوع شمع خنثی کردن آلودگی های محیط-بوی نامطبوع و … است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع پارافین خاص می‌توانید مقاله بیزوکس یا ورق موم عسل طبیعی شمع سازی چیست را مطالعه فرمائید.هنری علاوه بر اینکه در خرید انواع پارافین به شما کمک می‌کند، همچنین شما را در ساخت و یادگیری هنر بی‌نظیر شمع‌سازی آشنا می‌کند. اگر دوست داشتید بیشتر در مورد شمع سازی یاد بگیرید پیشنهاد میکنم کلاس آموزش شمع سازی رو ببینید.
نتیجه گیری
ماشین سازی سورا صنعت سازنده ی انواع دستگاه تولید شمع وارمر اماده ی خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی می باشد.
09198182884

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 31 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 29 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 40 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 48 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 51 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 36 بازدید
سوال شده 8 ماه قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 35 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 41 بازدید
سوال شده 8 ماه قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 39 بازدید
سوال شده 8 ماه قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 37 بازدید
...