0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)

نگاهی به تاریخچه پارافین
موم پارافین یا Paraffin Wax اولین بار در سال ۱۸۳۰ توسط کارل فون رایشنباخ، شیمی دان آلمانی، هنگامی که سعی داشت وسیله‌ای برای جداسازی و تصفیه موثر مواد مومی که به طور طبیعی در نفت وجود دارد، ابداع کند، کشف شد.پارافین، پیشرفت عمده‌ای در صنعت شمع سازی داشت؛ این ماده به طور تمیز و قابل اطمینان می‌سوزد و ساخت آن از سوخت‌های دیگر برای تولید شمع، ارزان‌تر است.

Paraffin Wax در ابتدا نقطه ذوب بسیار کمی داشته که یک عیب محسوب می‌شد. اما در ادامه تحقیقات، این ضعف با افزودن اسید استئاریک برطرف شد. تولید Paraffin Wax در اوایل قرن ۲۰ به دلیل رشد صنایع روغن و بسته بندی گوشت که باعث ایجاد پارافین و اسید استئاریک به عنوان محصولات جانبی شدند، رونق زیادی پیدا کرد.

 

خواص پارافین
همانطور که در قسمت‌های بالا هم اشاره کردیم، پارافین یک هیدروکربن است که به واسطه ساختار زنجیره‌ای کربنی آن از گروه خانواده آلکان‌ها به حساب می‌آید. فرمول کلی خانواده آلکان‌ها به صورت CnH۲n+2 نمایش داده می‌شود. اگر به ساختار یک آلکان نگاه کنید متوجه می‌شوید که تمام پیوندهای شیمیایی آن اشباع شده و میل واکنش با ترکیب دیگری را ندارد.پارافین جامد و پارافین مایع هر دو بی بو و بی مزه هستند. این ماده مومی شکل در حالت جامد در حدود ۶۸ درجه سانتیگراد ذوب می‌شود اما برخی از انواع آن می‌تواند نقطه ذوب کمتر از این مقدار داشته باشد.این ترکیب در حلال‌های بنزن، اتر و برخی از استرها حل می‌شود. این ماده مومی شکل، بدون آن که با ترکیب دیگری واکنش دهد در شعله می‌سوزد.از آن جایی که هدایت الکتریکی Paraffin بسیار ناچیز است، یک عایق الکتریکی ایده آل محسوب می‌شود. از این ویژگی برای عایق کردن سیم‌ها و پلاستیک‌ها در صنعت استفاده می‌شود. این ترکیب همچنین ظرفیت حرارتی بالایی دارد و می‌تواند گرمای قابل توجهی را در خود ذخیره کند.در فرآیند تولید Paraffin Wax می‌توان با برخی از فرایندها ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این ماده را اصلاح کرد. به طور مثال می‌توان انشعاب یا شاخه‌های مختلفی از زنجیره هیدروکربنی به آن اضافه کرد. ترکیبات پلیمری به زنجیره اصلی هیدروکربنی در این ماده مومی شکل اضافه می‌شود تا ساختارهایی از پلیمرهای کاربردی نظیر پلی اتیلن را تولید کند.وقتی زنجیره اصلی هیدروکربنی در این جامد مومی افزایش پیدا می‌کند، گرانروی آن بالاتر می‌رود و به این ترتیب یک ماده مهم و کاربردی حاصل خواهد شد که می‌تواند در صنایع قالب گیری یا ریخته گری فلزات استفاده شود. در قسمت کاربردهای Paraffin Wax در این مورد بیشتر صحبت می‌کنیم.


کاربردهای پارافین
Paraffin Wax یا ماده جامد پارافین کاربردهای مختلفی دارد. این شامل پارافین مایع و پارافین جامد است. ممکن است در برخی از صنایع با نام پارافین بهداشتی هم برخورد کنید که به نوعی از این ماده مومی گفته می‌شود که برای محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

۱-کاربرد در شمع سازی
یکی از مهمترین کاربردهای Paraffin استفاده از آن در شمع سازی است. همه ما با ذوب شدن این ماده در اثر حرارت آشنایی داریم. این ماده به واسطه نقطه ذوب پایین، سریع ذوب می‌شود و به سرعت نیز به حالت جامد در می آید. از این ویژگی برای ساخت انواع شمع استفاده می‌شود. با افزودن رنگدانه‌ها به Paraffin مایع می‌توان شمع‌های رنگارنگ تولید کرد.

۲-کاربرد در روان سازی و روغن ها
از دیگر کاربردهای Paraffin استفاده از آن در تولید روغن‌های روانکاری است. این روغن‌ها برای روانکاری زنجیر دوچرخه یا تسمه در دستگاه های مختلف به کار می‌رود.

۳-کاربردهای خوراکی- غذایی – بهداشتی
یکی دیگر از کاربردهای Paraffin، استفاده از آن در صنایع غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی است. از گرید خوراکی آن برای این منظور استفاده می شود. پوشش براق و درخشانی که روی برخی از آبنبات‌ها و خوراکی‌های شیرین می‌بینید در حقیقت پارافین بهداشتی یا پارافین گرید خوراکی است.در تولید برخی از انواع آدامس و یا روکش انواع پنیر نیز از پارافین گرید خوراکی استفاده می‌شود.
در مواردی که لازم باشد بسته‌های نگهدارنده مواد غذایی یک پوشش محافظ داشته باشند، از یک لایه Paraffin در قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود.از ماده پارافین بهداشتی در محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان یک عامل مرطوب کننده استفاده می‌شود. این ماده در کنار وازلین کاربرد دارد.

پارافین گرانولی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
یکی از شکل های رایج پارافین در صنعت، پارافین گرانولی است که حوزه های مختلفی از صنایع از جمله تولید مواد آرایشی و بهداشتی یا صنعت تولید لاستیک را پوشش می دهد. این نوع ماده در شمع سازی بسیار استفاده می شود. خرید و فروش پارافین جامد برای این صنایع با تقاضای زیادی روبرو است. برای این ماده نیز همانند سایر ترکیبات شیمیایی صنعتی، می توانید پارافین باکیفیت و مرغوب را سفارش بدهید.

انواع پارافین در بازار
انواع پارافین در بازار عمدتاً با سه نام پارافین جامد، پارافین مایع و پارافین ژله ای روبرو هستیم. پارافین جامد (وکس) به شکل گرانولی، کریستالی یا تخته ای به فروش می رسد. به علاوه، خرید و فروش پارافین گرید بهداشتی، گرید صنعتی یا پارافین شمع سازی، معاملات متداول در بازار هستند. این مواد از نظر درصد چربی دسته بندی می شوند. درصد چربی در پارافین جامد از حدود ۱ تا ۱۸ درصد متغیر است.پارافین باکیفیت و درجه یک، بدون بو است و رنگ سفید شفاف دارد.
ایمنی پارافین
بر اساس برگه ایمنی و اطلاعات شیمیایی پارافین مسئله ایمنی این ماده به این صورت معرفی شده است؛ در صورت تماس این ترکیب با پوست، اثرات تحریک کنندگی مشاهده می‌شود و می‌تواند خطرناک باشد. در اثر تماس چشمی، التهاب چشم را ایجاد می‌کند و اگر بخارات آن استنشاق شود، سیستم تنفسی را تحریک می‌کند.اثرات سرطان زا برای تماس افراد با Paraffin مشاهده نشده است. این ماده سمی نیست اما اگر در طولانی مدت در معرض آن قرار دارد بگیرید، ممکن است آسیب‌هایی را ایجاد کند.انواع Paraffin، محصولاتی پایدار هستند اما اگر حرارت یا گرمای بیش از حد به آن‌ها وارد شود، شرایط ناپایداری به وجود می‌آید. این ترکیب با مواد اکسید کننده ناسازگار است. هیچ واکنش پلیمریزاسیون به طور طبیعی برای آن رخ نمی‌دهد.

سخن پایانی
پارافین یک ماده شیمیایی است که از نفت به دست می آید به همین دلیل در خصوص فواید و مضرات استفاده از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی، باورها و توصیه های مختلفی موجود است. ماشین سازی سورا صنعت سازنده ی انواع دستگاه تولید شمع وارمر اماده ی خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی می باشد.
09198182884

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 32 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 29 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 43 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 48 بازدید
سوال شده 7 ماه قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 44 بازدید
سوال شده 8 ماه قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 48 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 51 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 59 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 21 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 19 بازدید
...