0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (0 امتیاز)

تیروئید یک غده پروانه ای شکل است، بال ها مربوط به دو لوب است که در مرکز توسط تنگه به هم متصل شده اند. واحد عملکردی تیروئید توسط فولیکول های تیروئید که وظیفه سنتز و ترشح هورمون های تیروئید را بر عهده دارند، نشان داده می شود. این هورمون ها برای عملکرد طبیعی سیستم های فیزیولوژیکی مورد نیاز هستند.
در این مقاله، رابطه متقابل پیچیده بین وزن بدن و غده تیروئید را روشن خواهیم کرد. بر اساس آخرین شواهد علمی، متوجه خواهیم شد که آیا تیروئید می تواند شما را چاق کند یا خیر.

آیا واقعاً اگر چاق شوید مقصر تیروئید است؟

تیروئید به لطف تولید هورمون های T3 (تری یدوتیرونین) و T4 (تیروکسین)، سرعت تولید و استفاده از انرژی را مطابق با نیاز بدن تنظیم می کند. بنابراین، در شرایط خاص، یک اختلال عملکرد شدید می تواند باعث افزایش جزئی وزن شود. با این حال، تیروئید نباید به‌عنوان حقه‌ای برای همه موقعیت‌هایی استفاده شود که علت آن را در رژیم غذایی نامنظم و/یا عدم فعالیت بدنی می‌توان یافت.
افزایش وزن نتیجه عدم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرف انرژی است. تیروئید، به طور صحیح تر هورمون های تیروئید، اغلب با این پدیده مرتبط هستند، زیرا آنها بر مصرف انرژی از طریق تنظیم:

نرخ متابولیسم پایه (BMR)؛
تنفس سلولی؛
تولید گرما در بدن؛
اکسیداسیون اسیدهای چرب آزاد (لیپولیز) و متابولیسم گلوکز.

تنظیم اشتها از طریق هیپوتالاموس

ثابت شده است که اضافه وزن و چاقی با تغییراتی در عملکرد تیروئید ناشی از افزایش وزن مرتبط است. با این حال، اختلالات تیروئید همچنین می تواند با تأثیر بر تجمع مایعات و بافت چربی، تغییراتی در میزان متابولیسم پایه ایجاد کند.
افسوس که در بیشتر موارد خوشبختانه کاری که باید انجام دهیم این است که سبک زندگی شما را مرور کنیم! برای دریافت اطلاعات بیشتر شما میتوانید به دکتر غدد مراجعه کرده تا با بررسی های درست باعث بهبودی سریغ شما شود.

تیروئید چقدر و چگونه بر وزن بدن تأثیر می گذارد؟

تن دادن به بدن

در دهه‌های اخیر، مطالعات متعددی سعی کرده‌اند توضیح دهند که آیا اختلال عملکرد تیروئید علت یا بهتر بگوییم پیامد اضافه وزن است، اما پاسخ هنوز نامشخص است.
اگر بدون هیچ دلیل مشخصی وزن اضافه کنید، اندازه گیری هورمون تیروئید جزو اولین مواردی است که باید بررسی شود.

اختلال عملکرد تیروئید می تواند باعث شود:
کم کاری تیروئید

زمانی رخ می دهد که ترشح هورمون های تیروئید برای پوشش نیازهای بدن کافی نباشد. علت ممکن است وجود بیماری های متابولیک همزمان، قرار گرفتن در معرض تشعشعات (ید رادیویی)، کمبود ید باشد که باعث بیماری معروف به "گواتر" یا ضایعات هیپوتالاموس می شود. اگر کم کاری تیروئید به ویژه پیشرفته باشد و با یک رژیم غذایی نامتعادل همراه باشد، افزایش وزن می تواند رخ دهد و با احتباس مایعات و بافت چربی مشخص می شود.
پرکاری تیروئید

زمانی رخ می دهد که ترشح هورمون های تیروئید بیش از حد باشد و می تواند ناشی از ترشح نامناسب TSH (هورمون محرک تیروئید) باشد که باعث تحریک ترشح هورمون های T3 و T4، بیماری Basedow، ندول ها یا تومورها می شود. در این مورد، اغلب کاهش وزن بدن به ضرر توده بدون چربی بدن وجود دارد.
مشخص شده است که دریافت صحیح ید اساس اتیروئیدیسم است، تیروئید برای تولید هورمون های تیروئیدی به این ریزمغذی گرانبها نیاز دارد.

پروفیلاکسی ید شامل استفاده از نمک یددار به جای نمک معمولی است.

مصرف نمک یددار در تغذیه انسان از ایجاد گواتر و در نتیجه عملکرد صحیح این غده جلوگیری می کند.
طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) میزان ید برای بزرگسالان 150 میکروگرم با افزایش تا 250 میکروگرم در زنان باردار و شیرده است.

رابطه بین تیروئید و وزن بدن غیرقابل انکار است اما طبق آخرین مطالعات فقط در اشکال شدید بیماری تیروئید یک همبستگی منفی وجود دارد.

چگونه تیروئید را برای کاهش وزن تحریک کنیم؟

در شرایط پاتولوژیک، تنها راه برای بازگرداندن سطح طبیعی هورمون های تیروئید، درمان جایگزین است، بیشترین داروی مورد استفاده لووتیروکسین است. در 90 درصد موارد تیروئید دوباره به درستی شروع به کار می کند و شما می توانید با پیروی از یک برنامه غذایی متناسب با نیاز خود وزنی را که به دست آورده اید کاهش دهید.

در بازار، بسیاری از مکمل های تحریک کننده تیروئید وجود دارد که اغلب به عنوان "ترموژنیک" یا "لاغری" تعریف می شوند. در حقیقت، عملکرد این مکمل ها به سمت کاهش وزن نیست، بلکه مواد مفیدی برای عملکرد مناسب تیروئید در اختیار بدن ما قرار می دهد.

اگر فرد یوتیروئیدی هستید (مقادیر طبیعی هورمون ها و TSH)، افزایش سطح هورمون های تیروئید از طریق مکمل ها می تواند عوارض جانبی مهمی ایجاد کند، بنابراین همیشه توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
در اتیروئیدیسم، کاری که می توانید برای اطمینان از عدم تداخل تیروئید در روند کاهش وزن انجام دهید، تضمین عملکرد صحیح آن از طریق تغذیه است. برخی از عناصر کمیاب موجود در غذاها می توانند در تولید هورمون های تیروئید اختلال ایجاد کنند، برخی دیگر برای سنتز T3 و T4 ضروری هستند.

ریزمغذی های مهم کدامند؟

ید: اطمینان حاصل کنید که با استفاده از نمک غنی شده و مصرف غذاهای غنی از این ماده معدنی مانند سخت پوستان، نرم تنان، ماهی آبی و جلبک دریایی کامبو به مقدار کافی رسیده اید.
سلنیوم: این ریزمغذی از غده تیروئید در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد (ROS) محافظت می کند و در آجیل برزیلی، بادام، موز، حبوبات، تخم مرغ، غذاهای دریایی و گوشت وجود دارد.
روی: به بدن در تنظیم TSH کمک می کند و در دانه کتان، دانه کدو تنبل و غلات کامل یافت می شود.
سعی کنید از روش‌های کشاورزی پایدار که استفاده از آفت‌کش‌ها یا سایر موادی را که می‌توانند نقش مختل‌کننده‌های غدد درون ریز را ایفا کنند، یا مواد شیمیایی که می‌توانند تعادل هورمونی را تغییر می‌دهند، ممنوع یا به حداقل برسانند، غذاهای با منشأ ایمن را انتخاب کنید.

به طور کلی، کم کاری تیروئید باعث افزایش وزن نمی شود، بنابراین اگر وزن شما به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، باید در سبک زندگی خود تجدید نظر کنید. یک رژیم غذایی کم کالری که توسط یک متخصص تغذیه تنظیم شده است، همراه با فعالیت بدنی منظم، دو عنصر کلیدی است که به شما در دستیابی به نتایج پایدار کمک می کند.

به یاد داشته باشید که بی تاب نباشید زیرا نتایج زمان بر است و از طریق پایداری به دست می آیند!

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 291 بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 411 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 645 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 605 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 410 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 18.9هزار بازدید
سوال شده 10 سال قبل در تغذیه و سلامت توسط mp (7.0هزار امتیاز)
+3 امتیاز
2 پاسخ 508 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 446 بازدید
...