0 امتیاز
قبل در تغذیه و سلامت توسط (1.0هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

من از مایکروفر برای یخ زدایی و گرم کردن مواد غذایی استفاده میکنم، آیا استفاده از مایکروفر میتواند برای سلامتی بزرگسالان و کودکان مضر باشد؟ 

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (193 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

اکثر ما حداقل یک بار در روز وعده ناهاری خود را در محل کار در مایکروفر گرم می‌کنیم در حالی که از عواقب این روش مدرن برای غذا گرم کردن بی‌خبریم! به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این روش با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه است. در مطالعه جدید تاکید شده که این روش سریع برای گرم کردن مواد خوراکی عوارض بسیاری برای سلامتی دارد و باعث می‌شود که مقدار قابل توجهی از مواد شیمیایی سمی وارد غذا شود. برخی از این مواد شیمیایی عامل بروز مقاومت انسولینی و فشارخون بالا هستند که هر دوی این نارسایی‌ها، فاکتورهای مهم در بروز دیابت به حساب می‌آیند. دکتر «لئوناردو ترانساندی» از مرکز پزشکی «لانگون» در نیویورک گفت: احتمال اینکه این مواد شیمیایی به میزان کم و از راهی غیر از گرم کردن مواد خوراکی نیز وارد بدن شوند، وجود دارد اما حرارت، میزان آلودگی را افزایش می‌دهد. این تیم تخصصی به مطالعه دو نوع فتالات که در مواد پلاستیکی وجود دارند و استفاده از آنها از 10 سال پیش در تولید مواد پلاستیکی رایج شده، پرداختند. در این بررسی سطح DINP و DIDP در نمونه ادرار تعدادی کودک و نوجوان مورد مطالعه قرار گرفت تا ارتباط احتمالی میزان این دو ترکیب با سطح فشارخون ارزیابی شود. به گفته ترانساندی در این مطالعه فاکتورهای دیگری همچون رژیم غذایی، جنسیت، نژاد، سن، درآمد و فاکتورهای دیگر موثر در بالا رفتن فشارخون در نظر گرفته شدند. در بررسی انجام شده مشخص شد رابطه مستحکمی بین فشارخون بالا و سطح DINP/DIDP در نمونه ادرار شرکت‌کنندگان وجود دارد. همچنین این رابطه علت – معمولی نیست اما از این واقعیت حکایت دارد که فتالات‌ها ممکن است به افزایش فشارخون کمک کنند. به گزارش مدیکال دیلی، این تیم تخصصی برای جلوگیری از افزایش سطح دو ترکیب DINP و DIDP در بدن روش‌های زیر را توصیه می‌کنند: 1- عدم استفاده از ظروف پلاستیکی برای گرم کردن موادغذایی داخل مایکروفر 2- خودداری از شست‌وشوی ظروف پلاستیکی داخل ماشین ظرفشویی 3- عدم استفاده از ظروف پلاستیکی با برچسب 3، 6 و 7. این اعداد معمولا داخل "نماد بازیافت" نشان داده می‌شوند. اگر ظروف پلاستیکی این مشخصات بازیافت را داشته باشند، حاوی مواد شیمیایی مضری هستند.

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

عامل اصلی خطرناک بودن ظروف پلاستیکی چیست؟

جالب است بدانید که شیشه تنها ماده بسته بندی است که توسط سازمان غذا و دارو به عنوان GRAS در نظر گرفته شده است، یا به طور کلی از آن به عنوان بی خطر یاد می شود. به طور خلاصه  این بدان معنی است که ظروف شیشه ای غذایی روی محتویات داخل آن اثر منفی نخواهند داشت. این امر به ویژه برای محصولاتی که می توانند به بسته بندی آن حساس باشند ، از جمله داروها یا الکل بسیار مهم هستند. گزینه های بسته بندی جایگزین مانند پلاستیک، اغلب می توانند مواد شیمیایی را از فرآیند تولید آن به داخل محتویات داخل منتقل کنند و به طور بالقوه محصول را به خطر می اندازد.

بیسفول چیست

کاربرد بیسفول در ساخت ظروف پلاستیکی

بیسفول یک ماده شیمیایی است که به بسیاری از محصولات تجاری، از جمله ظروف غذا و محصولات بهداشتی اضافه شده است. این ماده نخستین بار در دهه 1890 کشف شد، اما شیمیدانان در دهه 1950 متوجه شدند که می توان آن را با ترکیبات دیگر ترکیب کرد تا پلاستیک های با استحکام و انعطاف پذیری بیشتر تولید کنند. از این ماده در تولید انواع ظروف پلاستیکی استفاده می شود. 

بیسفنول بیش از ۴۰ سال است در ساخت انواع پلاستیک برای سفت و سخت شدن آن استفاده می‌گردد. این ماده سمی است و موجب بسیاری از ناهنجاری‌های غیرقابل جبران در بدن خواهد شد.

آیا بیسفول خطرناک است؟

1-    موجب افزایش میانگین میزان چربی‌ها و تولید هورمون انسولین در بدن می‌شود. این امر موجب می شود انسولین افزایش یابد، بدن در مقابل تاثیرات آن مقاوم شده و در نهایت موجب افزایش وزن و دیابت نوع ۲ خواهد شد.

2-    در صورتی که غلظت بیسفنول زیاد باشد روی کیفیت اسپرم در مردان دارای تأثیر منفی بوده و در زنان نیز احتمال ناباروری را افزایش می‌دهد.

3-     افزایش این ماده سمی در بدن مادران باردار نیز خطر بروز نارسایی‌های مادرزادی را در نوزادان افزایش می‌دهد. افزایش سطح این ماده شیمیایی در خون مادر باردار، احتمال نارسایی‌های عصبی، رفتاری را در نوزادان آنها تشدید می‌نماید.

4-    بیسفنول به عنوان مختل‌‌کننده عملکرد غدد درون ‌ریز نیز محسوب شده که سبب ایجاد اختلال در کار بیضه‌ها، رشد مغزی، غدد سینه‌‌ای و تخمدان ها شده و همچنین بر بافت دستگاه گوارش تاثیر منفی می‌گذارد.

5-    سبب ایجاد اختلالاتی نظیر بی‌خوابی و بی‌حوصلگی شده و با مصرف طولانی‌مدت این ظروف، بعضی ترکیبات پرخطر آن همچون مونومر وارد مواد غذایی گردیده و منجر به بروز سرطان می‌گردد.

  • فتالات ها

یکی از مواد شیمیایی که در ساخت ظروف پلاستیکی نقش مهمی را ایفا می‌کند، فتالات ها یا (استرهای اسید فتالیک) هستند. این مواد خطرناک معمولاً در تولید و ساخت  محصولات PVC و سایر محصولات پلاستیکی اعم از بطری‌های آب، قاشق‌های پلاستیکی و ظروف یک‌بارمصرف مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی کاربرد این ماده سمی نرم کردن و دوام بیشتر مواد پلاستیکی است. ضمن اینکه تحقیقات نشان می‌دهد افزودن این ماده می‌تواند در ارزان شدن محصول نهایی مؤثر باشد.

آشنایی با 10 خطر بزرگ استفاده از ظروف پلاستیکی

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 572 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 298 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 373 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2.3هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 673 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 219 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 11 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 459 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 828 بازدید
...