+2 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (95 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

بعضی وقتتها یهویی مثلا دست ادم خارش میگیره ربطیم به کثیف بودن یا نظافتم نداره کلا میخوام بدونم علت خوارش گرفتن بدنت چیه و بهتره اون موقع بدنو بخوارونیم یا نه؟!

1 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (2.2هزار امتیاز)

مهم ترین دلایل خارش پوست


اگزمای تماسی

حساسیت پوستی شایع ترین علت خارش پوست محسوب می شود. تماس مستقیم با مواد حساسیت زا می تواند باعث بروز التهاب و ظاهر شدن جوش و تاول های توام با خارش بر روی پوست شود. برخی از مواد حساسیت زا در پارچه ها و محصولات آرایشی بهداشتی مانند صابون وجود دارد. حساسیت به فلزاتی طلا و نقره نیز بسیار رایج است.

پوست خشک

یکی دیگر از علل خارش پوست، کم شدن رطوبت پوست و بروز خشکی و ترک خوردگی در سطح پوست می باشد. علاوه بر این لایه برداری پوست، آن را در معرض مواد حساسیت زا قرار داده و منجر به تحریک و التهاب و در نتیجه خارش پوست می شود.

واکنش به داروها

واکنش بدن افراد مختلف به داروها متفاوت می باشد. در صورتی که سیستم ایمنی دارای فعالیت بیش از اندازه باشد، بدن فرد می می تواند مستعد ابتلا به حساسیت دارویی باشد. شدت حساسیت به دوز داروی تجویز شده بستگی دارد و واکنش بدن به دارو می تو.اند از یک خارش خفیف تا جوش، تاول و کهیر شدید متفاوت باشد.

آفتاب سوختگی

پرتو فرابنفش خورشید برای پوست مضر بوده و می تواند به صورت مستقیم لایه محافظ و مانع طبیعی پوست را در هم شکند. سیستم ایمنی بدن ممکن است آسیب را به عنوان یک صدمه و تهدید تشخیص داده و تعدادی مولکول التهابی آزاد نماید؛ این مولکول ها پوست را ملتهب و خارش دار می کنند.

شوره سر

گاهی اوقات ممکن است سطح پوست کاملا سالم و طبیعی به نظر برسد ولی در واقع اصل مشکل در زیر موها و بر روی پوست سر قرار دارد. شوره ناشی از خشکی بیش از حد پوست سر می تواند موجب خارش شود؛ در صورتی که تکه های کوچک شوره سر بر روی شانه ها، گردن و یا پیشانی قرار بگیرند.

علت لذت خاراندن محل خارش
تحقیقات نشان می‌دهد ، لذت و رضایتی که از خاراندن محل خارش به انسان دست می‌ دهد، به دلیل فعالیت بیش از حد در ناحیه‌ای از مغز است که مسئول کنترل جنبش و فرایند پاداش است. به اعتقاد دانشمندان، علی رغم لذت اولیه خاراندن، ادامه این عمل می‌تواند منجر به افزایش شدت خارش، به همراه درد و آسیب دائمی پوست شود. از این رو دانستن فعالیت مغزی که موجب افزایش این رفتار بیمارگونه می شود، می تواند مهم و حیاتی باشد .
در پژوهشی که در این زمینه صورت گرفت، دانشمندان ده بیمار مبتلا به خارش پوست مزمن و ده فرد سالم را که یک محل خارش را می‌خاراندند، با ام آر آی (MRI) مورد مطالعه قرار داده و دریافتند بخش هایی از مغز که مسئول کنترل جنبش و فرایند پاداش است، در بیماران مبتلا به خارش مزمن ، هنگام خاراندن پوست فعال‌تر بوده است. در پایان، بر اساس نتایج مطالعات مشخص شد این فعالیت بیش از اندازه می‌تواند به توجیه اعتیاد به خاراندن در این بیماران کمک کند .
پس هرگاه بخشی از بدن شما دچار خارش شدید شد، تلاش کنید با کنترل فکر، از خاراندن آن صرف نظر کرده و یا حداقل میزان  خارش را تقلیل دهید.

منبع

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 1.5هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 427 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 485 بازدید
سوال شده 5 سال قبل در علم و دانش توسط سلطانی (1.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 7.1هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 277 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 152 بازدید
سوال شده 5 سال قبل در علم و دانش توسط engineer (843 امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 427 بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 1.0هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 279 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 5.0هزار بازدید
...