+1 امتیاز
قبل در برنامه نویسی توسط (1.1هزار امتیاز)

خصوصیت z-index در CSS چیست و چه کاربردی دارد؟

2 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (7.2هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ
Z-index همانگونه که از اسمش قابل حدس زدن می باشد ارتفاع عنصر موجود در صفحه مرورگر را مشخص می نماید. اما این به چه معناست؟ در حالی که یک صفحه وب دو بعدی است و ارتفاع ندارد. به عبارت ساده تر وقتی چند عنصر موجود در صفحه وب در قسمتهایی با هم همپوشانی دارند می توانیم مشخص نماییم کدام عنصر جلوتر قرار بگیرید. (برای مثال هنگام باز شدن منوی drop down هنگامی که یک پاپ آپ هم در صفحه باز داریم. با کمک z-index می توانیم مشخص کنیم کدام بر روی کدام قرار گیرد) تجربه به من ثابت کرده این خصیصه در مرورگر IE مخصوصا نسخه ۸ به قبل خوب پیاده سازی نشده است. اگربرای شما cross بودن مهم است حتما آن را بر روی مرورگر ie خوب تست کنید!
0 امتیاز
قبل توسط (10 امتیاز)
خصوصیت z-index در CSS برای تعیین ترتیب نمایش المان‌ها در صفحه وب استفاده می‌شود. این خصوصیت به شما امکان می‌دهد تا ترتیب نمایش المان‌های HTML را کنترل کنید و تعیین کنید که کدام المان‌ها بالاترین اولویت را دارند و در صورت همپوشانی، کدام یک بالاتر از دیگری نمایش داده شود.

مقدار z-index باید یک عدد صحیح باشد و معمولاً برای المان‌هایی که با position: absolute، position: relative یا position: fixed قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود.

استفاده اصلی از خصوصیت z-index این است که به شما امکان می‌دهد تا المان‌های مختلف را در لایه‌های مختلف قرار دهید و تعیین کنید کدام یک از آن‌ها بالاترین اولویت را دارد. به عبارت دیگر، با استفاده از z-index می‌توانید تعیین کنید کدام المان بالاتر از دیگری نمایش داده شود و این به شما اجازه می‌دهد تا طراحی و نمایش صفحه وب خود را بهبود بخشید.

به عنوان مثال، اگر شما چند المان دارید که همپوشانی دارند، با استفاده از z-index می‌توانید ترتیب نمایش آن‌ها را تعیین کنید و مشخص کنید کدام یک بالاترین اولویت را دارد.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 532 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 882 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 943 بازدید
سوال شده 9 سال قبل در برنامه نویسی توسط مسافر (922 امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 942 بازدید
سوال شده 9 سال قبل در برنامه نویسی توسط ISIlog (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 235 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 314 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 429 بازدید
سوال شده 9 سال قبل در برنامه نویسی توسط IMANAZADI (72 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 354 بازدید
سوال شده 9 سال قبل در برنامه نویسی توسط hafezi (111 امتیاز)
+1 امتیاز
2 پاسخ 822 بازدید
+3 امتیاز
1 پاسخ 1.8هزار بازدید
سوال شده 10 سال قبل در برنامه نویسی توسط Saeed Zarinfam (1.1هزار امتیاز)
...