0 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (1.1هزار امتیاز)
تفاوت روش های رمزگذاری DES و AES چیست و بهتر است در چه مواردی از هر کدام از آنها استفاده شود؟ کدامیک قویتر است؟

1 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
استاندارد رمزنگاری داده (DES) یك الگوریتمی ریاضی است كه برای رمزنگاری و رمزگشایی اطلاعات كدشده باینری به كار می رود. رمزنگاری داده ها را تبدیل به داده های نامفهومی به نام cipher می كند. رمزگشایی از cipher آن را به داده های اصلی بازمی گرداند. الگوریتم مذكور هر دو عملیات رمزنگاری و رمزگشایی را بر اساس یك عدد باینری به نام كلید مشخص می سازد ... داده ها تنها در صورتی قابل بازیابی از cipher هستند كه دقیقاً از كلیدی كه برای رمزنگاری استفاده شده برای رمزگشایی نیز استفاده شود.در DES طول قطعات ۶۴ بیت است. کلید نیز شامل ۶۴ بیت است ولی در عمل تنها از ۵۶ بیت آن استفاده می‌شود و از ۸ بیت دیگر فقط برای چک کردن parity استفاده می‌شود.

الگوریتم AES بایت به بایت كار می كند و ورودی اصلی را با كلید رمزنگاری در یك ماتریس 4×4 جفت می كند. كلید، به طریقی تقسیم یا برنامه ریزی شده است كه بتواند در مراحل مختلف تكرار به تدریج تزریق شود. اولین قسمت كلید قبل از شروع پروسه 10 مرحله ای تزریق می شود. در هر كدام از این مراحل، بایتها جابجا می شوند، ردیف ها شیفت پیدا می كنند و ستونها تركیب می شوند.

DES از نظر محاسباتی ساده‌است و براحتی می‌تواند توسط پردازنده‌های کند (بخصوص آنهایی که در کارتهای هوشمند وجود دارند) بکار گرفته شوند. این روش بستگی به مخفی‌بودن کلید دارد. بنابراین استفاده از این روش در دو وضعیت زیر مناسب است:

۱- هنگامی که کلیدها می‌توانند با یک روش قابل اعتماد و امن توزیع و ذخیره شوند.

۲- زمانی که کلید بین دو سیستم مبادله می‌شود، قبلا هویت همدیگر را تایید کرده باشند.

عمر کلیدها بیشتر از مدت تراکنش آنها طول نمی‌کشد. رمزنگاری DES عموما برای حفاظت دیتا از شنود در طول انتقال استفاده می‌شود. کلیدهای DES ۴۰بیتی امروزه در عرض چندین ساعت توسط کامپیوترهای معمولی شکسته می‌شوند و بنابراین نباید برای محافظت از اطلاعات مهم و جهت اعتبار طولانی مدت از آنها استفاده شود. کلید ۵۶بیتی عموما توسط سخت‌افزار یا شبکه‌های بخصوصی شکسته می‌شوند..AES جانشین DES می باشد. الگوریتمی که توسط AES توصیف می شود ، یک الگوریتم کلید متقارن است. به این معنا که از یک کلید مشابه برای رمز کردن و گشودن اطلاعات استفاده می شود.AES اولین رمزنگار رمز باز و  قابل دسترس برای عموم است که توسط آژانس امنیت ملی NSA برای اطلاعات فوق محرمانه پذیرفته شد .

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 1.6هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 1.7هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 917 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 377 بازدید
+3 امتیاز
1 پاسخ 1.0هزار بازدید
سوال شده 10 سال قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط kashi (7.2هزار امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 10.1هزار بازدید
...