+1 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (951 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

اطلاعاتی در زمینه ی درآمد، سختی کار، دروس دانشگاهی، رِنج رتبه های قبولی و ... در مورد رشته مهندسی دریا میخواستم.

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ
اين رشته‌ داراي‌ سه‌ گرايش‌ مهندسي‌ كشتي‌، كشتي‌سازي‌ و دريانوردي‌ است‌.

گرايش‌ مهندسي‌ كشتي‌:
مهندسين‌ كشتي‌ به‌ عنوان‌ مدير فني‌ كشتي؛‌ مسؤول‌ تعمير، نگهداري‌ و راه‌اندازي‌ موتور كشتي‌ هستند و به‌ همين‌ دليل‌ دانشجويان‌ اين‌ رشته‌ پس‌ از آموزش‌هاي‌ تئوري‌ يك‌ دوره‌ كارآموزي‌ را بر روي‌ كشتي‌هاي‌ اقيانوس‌پيما در خارج‌ از كشور مي‌گذرانند.
درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :

دروس‌ مشترك‌ در‌ گرايش‌هاي‌ مختلف‌ مهندسي‌ دريا:
رياضي‌، معادلات‌ ديفرانسيل‌، محاسبات‌ عددي‌، فيزيك‌ مكانيك‌، فيزيك‌، شيمي‌ و خواص‌ مواد، مباني‌ مهندسي‌ برق‌، رسمي‌ فني‌، استاتيك‌، ديناميك‌، مقاومت‌ مصالح‌، ترموديناميك‌، مكانيك‌ سيالات‌، طراحي‌ اجزاء و ماشين‌، انتقال‌ حرارت‌، كنترل‌ اتوماتيك‌.

دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ مهندسي‌ كشتي‌:
شناخت‌ كشتي‌، الكترونيك‌ ارتباطات‌، آرشيتكت‌ كشتي‌، كمك‌هاي‌ اوليه‌، دريانوردي‌ و ملواني‌، ماشين‌ دريايي‌، صافي‌هاي‌ فرعي‌، سيستم‌‌هاي انتقال‌ قدرت‌.

گرايش‌ مهندسي‌ كشتي‌سازي:
‌ كشتي‌سازي يك رشته بين‌رشته‌اي است زيرا در ساخت يك كشتي، تخصص‌هاي متعددي مانند مكانيك، عمران، برق، متالورژي و ... مورد نياز است. در اين ميان‌ مهندس‌ كشتي‌ساز، مسؤوليت‌ طراحي‌، محاسبات مربوط به بدنه كشتي، ساخت‌ و نظارت‌ بر ساخت‌ كشتي‌ و تعميرات‌ آن‌ را برعهده‌ دارد. در واقع هدف مهندسي كشتي‌سازي، طراحي كشتي‌ها به نحوي است كه توانايي حمل مقدار معيني بار و مقاومت و حركت در درياي متلاطم را داشته باشد و با سرعت معيني حركت كند. گفتني است كه با به ميدان آمدن كشتي‌هاي تندرو با بدنه‌هاي جديد و روش‌هاي جذب انرژي حاصل از جزر و مد امواج آب، افق‌هاي جديدي را در اين زمينه گشوده است.

دروس‌ تخصصي‌ مهندسي‌ كشتي‌سازي‌:
تكنولوژي‌ كشتي‌، تحليل‌ سازه‌ها، آرشيتكت‌ كشتي‌ (استاتيك‌)، آرشيتكت‌ كشتي‌ (مكانيك‌)، ماشين‌هاي‌ محركه‌، مهندسي‌ دريا، فيزيك‌ موج‌، علم‌ مواد و شناخت‌ فلزات‌، رياضيات‌ مهندسي‌. (بسياري‌ از درس‌هاي‌ اين گرايش‌ همراه‌ با آزمايشگاه‌ يا كارگاه‌ است‌.)

گرايش‌ دريانوردي‌:
هدايت‌ و رهبري‌ كشتي‌ و مديريت‌ نيروي‌ انساني‌ شاغل‌ بر كشتي‌ وظيفه‌ يك‌ مهندس‌ دريانوردي‌ است‌. به‌ همين‌ دليل‌ استادان رشته‌ مهندسي‌ دريا معتقدند كه‌ اين‌ رشته‌ را نبايد يكي‌ از گرايش‌هاي‌ مهندسي‌ دريا به‌ شمار آورد چرا كه‌ يك‌ مهندس‌ دريا به‌ عنوان‌ كاپيتان‌ كشتي‌ مسؤوليت‌ راهبري‌ و مديريت‌ كشتي‌ را برعهده‌ دارد و حرفه‌اش‌ يك‌ كار فني‌ يا مهندسي‌ نيست‌. دانشجويان‌ دريانوردي‌ با اين‌ كه‌ تاحدودي‌ مسايل‌ فني‌ را مي‌خوانند ولي‌ مقدار قابل‌ توجهي‌ از درس‌هايشان‌ ارتباطي‌ با مسايل‌ فني‌ ندارد. براي‌ مثال‌ مطالعه‌ آب‌ و هوا، جغرافيا و چگونگي‌ يافتن‌ مسيرها از جمله‌ درس‌هاي‌ اين‌ گرايش‌ است‌ كه‌ ارتباطي‌ با دروس‌ رشته‌هاي‌ مهندسي‌ ندارد.

توانايي‌هاي‌ لازم‌ :
يك‌ مهندس‌ كشتي‌ يا دريانوردي‌ به‌ دليل‌ سفرهاي‌ دريايي‌ گاه‌ ماه‌ها در كنار خانواده‌اش‌ نيست‌. همچنين‌ يك‌ مهندس‌ كشتي‌سازي‌ نيز بايد خود را براي‌ محيط‌هاي‌ ساحلي‌ تطبيق‌ بدهد. به‌ همين‌ دليل‌ قبل‌ از پذيرش‌ نهايي‌ در رشته‌هاي‌ فوق‌ از دانشجويان‌ اين‌ گرايش‌ آزمايشات‌ پزشكي‌ كامل‌ به‌ عمل‌ مي‌آيد كه‌ در اين‌ ميان‌ سلامت‌ دانشجويان‌ دريانوردي‌ بطور دقيق‌ سنجيده‌ مي‌شود چون‌ اين‌ دسته‌ از دانشجويان‌ نبايد ناتواني‌هايي‌ نظير كوررنگي‌ داشته‌ باشند. از نظر علمي‌ نيز دانشجويان‌ مهندسي‌ دريا در هر سه‌ گرايش‌ بايد در دروس‌ رياضي‌ و فيزيك‌ قوي‌ بوده‌ و به‌ زبان‌ انگليسي‌ مسلط‌ باشند. گفتني‌ است‌ داوطلبان‌ دختر از ميان‌ گرايش‌هاي‌ مهندسي‌ دريا تنها مي‌توانند گرايش‌ مهندس‌ كشتي‌سازي‌ را انتخاب‌ نمايند.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :
دانشجويان‌ مهندسي‌ كشتي‌ بنا بر سفارش‌ ارگان‌هاي‌ خاصي‌ همچون‌ "شركت‌ كشتيراني‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌" پذيرفته‌ مي‌شوند و از همان‌ ابتدا بورسيه‌ نهادهاي‌ دريايي‌ مي‌باشند و در نتيجه‌ آينده‌ شغلي‌ آنها تضمين‌ است‌. در مورد موقعيت‌ شغلي‌ فارغ‌التحصيلان‌ مهندسي‌ كشتي‌سازي‌ نيز بايد گفت‌ تنها اگر كارخانه‌ كشتي‌سازي‌ "صدرا" در بوشهر با تمام‌ ظرفيت‌ خود راه‌اندازي‌ شود، نياز به‌ 300 الي‌ 400 فارغ‌التحصيل‌ مهندسي‌ كشتي‌سازي‌ دارد. كارخانه‌ "نكا" در شمال‌ و "اروندان‌" در خليج‌فارس‌ نيز از ديگر كارخانه‌هاي‌ مهم‌ كشتي‌سازي‌ ايران‌ هستند. علاوه‌ بر كارخانه‌هاي‌ فوق‌ مهندس‌ كشتي‌ساز مي‌تواند در سازمان‌ بنادر و كشتي‌راني‌، وظيفه‌ ساخت‌ سكوهاي‌ شناور را برعهده‌ گرفته‌ يا به‌ عنوان‌ مهندس‌ ناظر بر حـُسن‌ اجراي‌ طرح‌هاي‌ اجرايي‌ نظارت‌ كند و بالاخره‌ در صنايع‌ دريايي‌ به‌ كارهاي‌ تحقيقاتي‌ بپردازد. فارغ‌التحصيلان‌ گرايش‌ دريانوردي‌ نيز بورسيه‌ ارگان‌هاي‌ دريايي‌ كشور هستند و پس‌ از آنكه‌ بر روي‌ آب‌هاي‌ خارج‌ از كشور دوره‌ كارآموزي‌ خود را گذراندند، در ناوگان‌ ارگان‌ بورس‌دهنده‌ مثل‌ "كشتيراني‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌" و "شركت‌ ملي‌ نفت‌كش‌" مشغول‌ به‌ كار مي‌شوند.
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
بهتره سوالتون رو در قالب سوال مرتبط مطرح کنید.
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
هدف این رشته تربیت افراد متخصص در کاربرد علوم و فنون تخصصی برای هدایت و اداره شناورهای مختلف در آب‌های ساحلی است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در ارگان‌های دولتی و خصوصی مسؤولیت فرماندهی و هدایت شناورهای ساحلی را به عهده بگیرند همچنین می‌توانند در ارگان‌های دولتی و خصوصی مرتبط با صنعت حمل و نقل و دیگر صنایع دریایی،‌ سازمان‌های مجری قوانین محلی دریانوردی و بنادر به عنوان راهنما و مسؤول عملیات و خدمات بندری فعالیت نمایند.طول دوره این رشته تقریباً 4 سال می باشد كه در قالب 7 ترم تحصیلی ارائه میشود دانشجویان این رشته ترم سوم و ششم خود را بعنوان ترم كارورزی در دریا بر روی كشتیهای تجاری میگذرانند. پس از فارغ التحصیل شدن درصورت موفقیت در آزمون شایستگی افسر دومی سازمانی بنادر و كشتیرانی موفق به اخذ گواهینامه شایستگی كه نیاز اولیه خدمت در دریا می باشد می شوند.

دروس مربوطه شامل علوم پایه و عمومی و تخصصی است كه دروس تخصصی به زبان انگلیسی ارائه و ارزشیابی می شوند. دارندگان دیپلم ریاضی و هنرستان فنی می توانند وارد این رشته شوند، بالا بودن سطح زبان انگلیسی دانشجویان می تواند در پیشرفت درسی آنان بسیار مؤثر باشد.

فارغ التحصیلان این رشته به عنوان افسر سوم مشغول به كار بر روی كشتیهای تجاری خواهند شد و پس از گذراندن20 ماه خدمت خالص دریایی( ( sea service به عنوان افسر دوم ارتقاء پیدا می كنند. پس از طی27 ماه خدمت خالص دریایی و گذراندن دوره تكمیلی و موفقیت در آزمون شایستگی افسر اولی به عنوان افسر دوم مشغول بكار میشوند. درصورت داشتن30 خدمت خالص دریایی به عنوان افسر اولی و گذراندن دوره تكمیلی فرماندهی و قبولی در امتحان شایستگی فرماندهی به عنوان فرمانده كشتی می توانند ادامه خدمت دهند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 13.0هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 468 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 2.8هزار بازدید
+2 امتیاز
2 پاسخ 2.0هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 604 بازدید
+1 امتیاز
0 پاسخ 204 بازدید
...