0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)

نوار نقاله (کانوایر – conveyor) سورا صنعت از جمله تجهیزاتی است که برای جابجایی مواد مختلف، قطعات، اشیا و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عمل برای هندینگ متریال material handing و جابه‌جایی اشکال مختلف بدون دخالت نیروی انسانی با کمترین هزینه بکار می‌رود.

امروزه از کانوایر در صنایع مهم، به فراوانی استفاده می‌شود. جابجایی انواع محصولات، کالاها، قطعات و مواد فله با استفاده از نوار نقاله به ساده‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. حمل و نقل سریع، کارآمد و ایمن محصولات و کالاها از جمله مزیت هایی است که با استفاده از کانوایر یا نوار نقاله حاصل می‌شود.

دستگاه نوار نقاله
کانوایر سیستمی است که بدون اما و اگر و با انعطاف بسیار مناسب در اکثر مشاغل و حوزه های صنعتی مشغول به فعالیت بوده و به وفور در صنایع، عاملان فروش، انبارداران، صادرکنندگان، وارد‌کنندکان، خریداران و فروشندگان اجناس مختلف نقش آفرینی می‌کند.

کانوایرها در ابعاد و اندازه های مختلف قابلیت ساخت را دارا می‌باشند؛ از انواع یک متری الی نوار نقاله های چند کیلومتری برای کارخانجات معادن، صنعت سیمان و بتن و ماسه، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت چوب و کاغذ، صنعت تایر، صنعت کاشی و سرامیک و آجر، صنایع غذایی و دارویی و بهداشتی و …  قابلیت تولید و خدمت رسانی را دارا می‌باشد.

اصول کار تسمه نقاله چطوری است؟
اصول کار تسمه نقاله بر حرکت و جابجایی در یک مسیر پیش بینی شده استوار است. اغلب نوار نقاله ها از یک نوار یا تسمه مداربسته، دو یا چند غلطک و یک منبع انرژی تشکیل شده اند. نیروی حاصل از کار منبع انرژی، غلطک های نوار نقاله را به حرکت درآورده و موجب حرکت ممتد تسمه می شود. به این ترتیب فرآیند جابجایی و انتقال در یک مسیر مشخص صورت می گیرد.بطور کلی برای ‌ انتقال مواد از نقطه A به B از نوار نقاله استفاده می‌کنیم.

نوار نقاله چگونه کار می کند؟
نوار نقاله عملکرد ساده ای دارد. در این دستگاه نوار یاتسمه به دور غلطک های محرک و متحرک قرار گرفته و با گردش آنها حرکت می کند. غلطک محرک غلطکی است که به موتور کانوایر متصل شده است. وقتی موتور شروع به کار می کند، غلطک محرک به گردش درآمده و نوار یا تسمه را به حرکت در می آورد. غلطک متحرک که در سمت دیگر نوار نقاله قرار دارد، با حرکت تسمه شروع به چرخیدن کرده و برگشت نوار را در جهت مخالف تسهیل می‌ کند. به این ترتیب می‌ توان کالا یا مواد را بر روی نوار نقاله قرار داده و آن را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کرد.

ساختار دستگاه نوارنقاله
در طراحی و ساخت انواع نوارنقاله و سیستمهای انتقال مواد شما باید مطابق با Layout و نحوه استقرار ماشین آلات توجه ویژه داشته باشید. به طور کلی کانوایرها به از لحاظ ساختاری به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

استراکچر

پروفیل آلومینیوم آنودایزشده – استیل – آهن
تسمه

ماژولار- بلت – فلزی – پلاستیکی – رولیکی
ابعاد تمامی نوار نقاله های پرتابل یا ثابت، قابلیت تنظیم ارتفاع و طول مطابق با فضا و شرایط کاری را دارا می‌باشد.

جهت جابه‌جایی کانوایر
کانوایر پر کاربردترین سیستم های انتقال مواد، مورد استفاده در صنایع بوده و با توجه به نوع تسمه و استراکچر به کار رفته امکان استفاده از آن در صنایع، ماشین آلات و بخش های مختلف کارخانجات وجود داشته و از جهت جابه جایی شامل انواع زیر است.

منحنی با زوایای مختلف
نوار نقاله هم مانند تمامی ماشین الات به اجزای مختلفی تقسیم بندی می‌شوند، حالا به بررسی ساختمان و ساختار سیستم نوار نقاله ها می‌پردازیم.
اصلی ترین اجزای سیستم تسمه نقاله ها:

بلت (تسمه یا نوار) (Belt):
همان نوار اصلی است که توسط اصطکاک، مواد و قطعات روی آن قرار می گیرند و منتقل می شوند.

استراکچر ( فریم یا قاب):
سازه دور کانوایر است که نوار یا تسمه بین آن قرار می گیرد. این سازه ها عموما از سازه های جوشکاری شده یا با اتصال پیچ و مهره‌ای بهره می‌برند

اتصالات:
اجزایی هستند که حرکت را از موتور به غلتک منتقل می کنند مانند تسمه، زنجیر، چرخ زنجیر (Spracket) و …

رولر ها (غلتک ها):
غلتک ها یا رولر ها استوانه هایی هستند که نوار به دور آن ها توسط اصطکاک فی‌مابین می‌چرخد. غلطک هرزگرد حمل بار، غلطک هرزگرد مسیر برگشت، غلطک یا توپی یا درام، غلطک تنظیم کشش تسمه نقاله، غلطک snub، غلطک محرک، غلطک بالایی، غلطک پایینی

موتور محرک:
حرکت کانوایر توسط موتور تامین می شود. که در انواع تک فاز و سه فاز و یا موتورهای اینونتر دار که برای بالانس سرعت حرکت بلت از آن استفاده میشود، تقسیم بندی میگردد.

تنظیم کننده سرعت یا جعبه دنده (گیربکس):
در کانوایرهاف برای جلوگیری از خرابی و انتخاب بهینه موتور از ترکیب موتور و گیربکس استفاده میشود که توسط گیربکس سرعت و گشتاور موتور را به سرعت و گشتاور مورد نظر تبدیل کرده و به وسیله اتصالات به کانوایر منتقل می کنیم.

تسمه سفت کن (سفت کن نوار):
برای تنظیم میزان سفتی نوار یا تسمه در جهت اصطکاک بهتر تسمه با رولر از جزء سفت کن استفاده می شود که معمولا به صورت مکانیکی یا پنوماتیکی عمل می کند.

سیستم نوارنقاله
از مهم ترین سیستم های بکار رفته در نوار نقاله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم تنظیم یا رگراژ
نگهداشتن و اعمال مطلوب کشش در تسمه برای تنظیم بودن مقدار اصطکاک

سیستم خود تنظیم self-alignment
نگه‌داشتن کشش تسمه در حد مورد نیاز برای اصطکاک به وسیله پیچ های تنظیم یا سیستم کنترل اتوماتیکی یا پنوماتیکی

سیستم پاکسازی (تسمه و غلطک و استراکچر)
پاکسازی تسمه، استراکچر، غلطک ها مخصوصا در صنایع غذایی

سیستم متحرک انتقال نیرو (هرزگرد، یاتاقان و بلبرینگ و …)
تولید و انتقال توان از موتور یا محرک (سیستم انتقال نیرو) به رولرها یا غلطک های محرک در جهت بحرکت درآوردن و یا اعمال و و ارد کردن فشار به تسمه نقاله، نیازمند مجموعه‌ای از متحرک ها مانند یاتاقان ها و بلبرینگ ها را دارد.

سیستم بارگذاری و باردهی
گذاشتن یا تغذیه مواد بر روی تسمه از نوار نقاله و هدایت مکانیزم تغذیه در جهت هم راستایی مواد؛ مانند قیف ها، شوت‌ها (ناودانی ها)، باردهند‌های اتوماتیک یا پنوماتیک و هل دهنده و توزیع کننده های بار

سیستم خروج و تخلیه بار
خارج کردن مواد اولیه یا فراوری شده و هدایت انها برای خروج از سیستم کانوایر در جهت مرحله‌ی بعدی تولید یا بسته بندی؛ مانند: جداکننده ها، اسلایدرها، ناودانی ها، بیرون اندازها، بسته بندی کننده، سیستم خودکار گریپ‌پر

قیمت نوار نقاله
تهیه کانوایر با قیمت مناسب یکی از دغدغه هایی است که اغلب خریداران با آن مواجه هستند. در بحث تعیین قیمت کانوایر عوامل متعددی وجود دارد که باید پیش از سفارش مورد توجه قرار بگیرد. توجه به این عوامل به تهیه مناسب ترین و کاربردی ترین کانوایر با بهترین قیمت کمک می کند.در ابتدا باید به کیفیت متریال مورد استفاده در ساخت نوار نقاله اشاره کنیم.  طبیعی است که هر چه متریال به کار رفته در تولید کانوایر مرغوب تر باشد کیفیت و به دنبال آن قیمت این قطعه بیشتر است. به عنوان مثال تسمه ای که از کائوچو یا به عبارتی لاستیک طبیعی تولید می شود از مرغوب ترین تسمه های نوار نقاله به شمار می رود. این تسمه می تواند در برابر بسیاری از عوامل آسیب زا مقاومت کند. در مقابل برخی از انواع تسمه که از کائوچو نامرغوب و ناخالص تهیه شده اند از کیفیت لازم برخوردار نیستند و به همین دلیل ارزان ترند.مشخصات فنی نوار نقاله عامل دیگری است که قیمت این قطعه را تحت تاثیر قرار می دهد. انواع کانوایر با توجه به نوع طراحی، جنس، عملکرد و دیگر مشخصات با قیمت های متنوع ارائه می شوند.ابعاد و طول تسمه نقاله را نیز می توانیم به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار بر هزینه نهایی ساخت کانوایر معرفی کنیم. طبیعتا برای ساخت کانوایرهایی با طول بیشتر لازم است هزینه بیشتری صرف شود.به طور کلی قیمت نوار نقاله بیش از هر چیز از مشخصات آن تاثیر می پذیرد. با این حال نمی توان نقش عوامل دیگر را نادیده گرفت. برای نمونه شرکت های عرضه کننده کانوایر این قطعه را با قیمت های مختلف ارائه می دهند.

09397700612

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 59 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 46 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 75 بازدید
سوال شده 8 ماه قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 38 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 65 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 31 بازدید
سوال شده 8 ماه قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 27 بازدید
سوال شده 7 ماه قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 44 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 24 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 22 بازدید
...