0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)

رولیک‌ها در واقع همان سیستم‌های هرزگرد هستند که به شکل استوانه طراحی شوند. در قسمت بالایی و پایینی نوارهای نقاله مورداستفاده قرار گرفته و وزن بار تسمه را تحمل می‌کنند. لازم است که این رولیک‌ها با بهترین کیفیت طراحی شوند و مقاومت خوبی در مقابل خوردگی، اکسید و همین‌طور اوزان بالا داشته باشند.

گیربکس الکترونیکی

گیربکس‌های برقی مورداستفاده در این سیستم یک قطعه اساسی و مهم هستند که نیروی محرکه موردنیاز را تولید می‌کنند. این دستگاه‌ها تسمه‌ها را با نیرویی که ایجاد می‌کنند حرکت می‌دهند. در واقع اساسی‌ترین و مشهودترین کاری که توسط این سیستم‌ها انجام می‌شود این است که نیروی برق را به مکانیکی تبدیل می‌کنند.

تسمه نوارنقاله (کانوایر)
یکی دیگر از قطعات مهم مورداستفاده در نوارها، تسمه می‌باشد. تسمه نوار می‌تواند:

a) لاستیکی
b) PVC
c) آجدار
d) آج گریپ
e) آج V
f) پارچه ای یا نمدی
g) یا حتی فلزی
باشد. عموماً از مواد مقاوم‌تر و بدون بافت‌های بهداشتی، در نوارهای نقاله صنعتی استفاده می‌شود. در مقابل استفاده از تسمه‌های نوارنقاله پلاستیکی و فلزی در صنایع بهداشتی، غذا و دارو، شیمایی و… استفاده نمشود. نتیجتا استفاده نمونه‌های پی‌وی‌سی، پلی‌استر، کتان و… گزینه بهتری هستند؛ چون موجب تجمع میکروبی نمی‌شوند.


انواع نوار نقاله
البته که برای نوارنقاله‌ها بر اساس نوع ساختار، نوع بدنه و فرم طراحی، دامنه کاربرد و… تقسیم‌بندی‌های زیادی وجود دارد. مهم‌ترین مقوله در مورد آن‌ها، مدت‌زمان استفاده، میزان تحمل وزن، ساختار و جنس بدنه است.

1) نقاله غلتکی
2) نوار نقاله ناودانی
3) نوار نقاله چرخشی
4) نقاله بارگیری
5) نوار نقاله زنجیری
6) نقاله شیب‌دار
7) نقاله تسمه‌ای
8) نوار نقاله تسمه نقاله مغناطیسی
9) نقاله سیم‌دار بدون سیم عرضی
10) تسمه نقاله ثقلی

همان‌طور که اشاره شد، شکل یا ساختار طراحی در هرکدام از مدل‌ها با دیگری متفاوت است. مهم‌ترین مشخصه در مورد این دسته‌بندی در نوارهای نقاله این است که مکانیزم حرکت آن‌ها نیز منحصر به خودشان خواهد بود. مثلاً در مدل‌های چرخشی حرکت به‌صورت دوار انجام خواهد شد.

در درجه بعد، یک تقسیم‌بندی دیگر نیز برای انواع نوارنقاله وجود دارد که در بازار ایران هم رایج‌تر هستند. البته مسئله مهم و اولیه در مورد خرید نوار نقاله و یا ابزارهای آن، توجه نوع و محل کاربرد خواهد بود. قیمت این نوارها می‌تواند از بالاترین تا پایین‌ترین بسته به جنس ماده‌ی مورداستفاده، طول و ابعاد، ضخامت لاستیک‌ها، نوع رولیک مورداستفاده و… متفاوت باشد. بخش مهمی از مشتقات تولید آن فلزات است که قیمت این دستگاه‌ها را به‌ مراتب بیشتر از هر زمانی، دستخوش تغییر می‌کند.

نوارهای نقاله رولیک
در ساخت این نوارهای نقاله از رولیک‌ها استفاده شده است. در واقع دارای دو بلبرینگ هستند که در ابتدا و انتها قرار گرفته و مسئله مهم این است که این بلبرینگ‌ها با حالت هرزگرد خود جلوی حرکات اضافه را می‌گیرند. یک موتور نیز در ابتدای دستگاه تعبیه می‌شود که نوار را در مسیر دوار به حرکت درمی‌آورد.

نوار نقاله PVC
در نهایت یکی دیگر از مدل‌های موجود همان‌طور که از نامشان مشخص است بر پایه متریال پی‌وی‌سی ساخته شده‌اند. این دستگاه‌ها در ابعاد، مدل‌ها، سیستم‌ها و توان‌های مختلف تولید شده و دارای سیسم مداربسته هستند. مهم‌ترین موضوع در مورد آن‌ها، روشن و فعال‌بودن همیشگی و همین‌طور ایجاد یک ستون مقاوم برای امکان استفاده در اوزان بالا است.

مواد مورداستفاده در نوار نقاله
رایج‌ترین نوع ماده‌ی مورداستفاده فولاد، پلی‌استر، نایلون، پنبه و الیاف آرامید هستند درحالی‌که روکش‌ها معمولاً از ترکیبات لاستیکی یا پلاستیکی مختلف می‌باشند که با توجه به نوع تسمه مشخص می‌شوند. درصورتی‌که سیستم نقاله حامل کالاهای سنگین باشد، به دلیل استحکام بالا و افزایش دوام می‌توان از نوار نقاله فولادی استفاده کرد. تسمه‌های نقاله فولادی در مقایسه با تسمه‌های نقاله معمولی با استحکام پایین‌تر که از پلی‌استر، نایلون و پنبه تولید می‌شوند، از طناب‌های فولادی ساخته می‌شوند.

استحکام بالای مواد مورداستفاده یا سیستم نوارنقاله نصب شده، میزان انرژی مصرف شده برای عملیات را کاهش می‌دهد و همچنین باعث افزایش عمر محصول و افزایش بهره‌وری می‌شود. یک بخش اساسی از یک سیستم نوار نقاله برای اطمینان از اجرای روان، یک چیدمان محرک است که از جعبه‌دنده، موتورهای محرک و کوپلینگ‌های مرتبط تشکیل شده است.

علاوه بر این، چندین بخش وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد یا برای یک سیستم نوارنقاله کارآمد موردنیاز است. از گیره‌ها برای تمیزکردن تسمه استفاده می‌شود، ناودان‌ها جهت تخلیه را کنترل می‌کنند، و دامنه‌ها برای مهار نیروی تخلیه روی تسمه گیرنده، بخش نهایی برای “کشش” تسمه و سازه‌های تکنولوژیکی مانند استرینگر، پایه کوتاه، قاب‌های محرک و قاب‌های قرقره استفاده می‌شوند. در صنایع غذایی، نوار نقاله‌هایی را در یک ماده آبی خواهید دید. این بدان معناست که برای رعایت قوانین بهداشتی مواد غذایی، قابل شستشو هستند که با نام قابل شستشو نیز شناخته می‌شوند.


نوار نقاله ها در کجا استفاده می‌شود؟
نوارنقاله را می‌توان در صنایع مختلف استفاده کرد؛ اما در مراکز توزیع و انبار و همچنین در صنعت تولید بسیار محبوب هستند. آن‌ها در مکان‌هایی مانند مرکز مرتب‌سازی و دسته‌بندی، بخش تولید و انبار نصب می‌شوند و به دلیل افزایش توان عملیاتی که سیستم‌ها می‌توانند از عهده آن برآیند، از نصب یک سیستم کانوایر خودکار بخصوص در خطوط انتقال استفاده می‌شود. به دلیل تطبیق‌پذیر بودن سیستم‌های کانوایر، وهمچنین تنوع وزن، طول و نوع اقلام حمل شونده، می‌توانند در اکثر صنایع مورداستفاده قرار گیرند.

نوارهای نقاله فقط برای محصولات بزرگ و حمل مواد سنگین استفاده نمی‌شوند. در بسیاری از کارخانه‌ها، نوارنقاله‌ها از مواد لاستیکی برای انتقال اقلام نامنظم با سطح کوچک استفاده می‌کنند که مانع از افتادن کالاها یا صفحات بین بخش‌ها می‌شود. فناوری نوارنقاله برای جابه‌جایی افراد در مکان‌های عمومی مانند جزایر متحرک بین پایانه‌های فرودگاه، پله‌های برقی در مرکز خرید، حمل اسکی‌بازان به بالای شیب، یا جابه‌جایی اقلام شما پایین خط در صندوق در سوپرمارکت استفاده می‌شود.

در برخی موارد خواهید دید که نوار نقاله بسیار طولانی برای حمل اقلام و کالاها نصب شده است. فرودگاه بین‌المللی دبی دارای طولانی‌ترین سیستم نقاله در جهان برای سیستم حمل بار است که ترکیبی از نوار نقاله‌های مختلف و یک سیستم جابه‌جایی چمدان به طول 62 کیلومتر معادل 39 مایل است.


چرا در صنعت از نوار نقاله استفاده می‌کنند؟
سیستم‌های نوارنقاله را می‌توان به دلایل مختلفی مورداستفاده قرار داد، اما عمدتاً برای صرفه‌جویی در هزینه نیروی کار و درعین‌حال افزایش توان عملیاتی در بخشی از فرایند تولید یا حمل‌ونقل استفاده می‌شود که البته به این معنی است که آنها می‌توانند محصولات بیشتری را تولید یا دسته‌بندی کرده و به مشتریان ارسال کنند. روشی سریع‌تر و کارآمدتر به دلیل کاهش کار موردنیاز برای انجام کار، سیستم‌های نوار نقاله معمولاً فضای موردنیاز برای جابه‌جایی اقلام را کاهش می‌دهند و به فرایند اجازه می‌دهند در بخش کوچک‌تری از تأسیسات اجرا شود و فضای کاری آزاد شود.

نوارنقاله ها متداول‌ترین سیستم‌های حمل برقی هستند که همه‌کاره‌ترین و کم‌هزینه‌ترین نمونه قابل‌استفاده بوده و درعین‌حال می‌توانند انواع اجسام شکل، بزرگ یا کوچک، سبک‌وسنگین، لبه‌های برش خورده یا جعبه‌های مربعی را حمل کنند.

مزیت‌های مهم نوار نقاله
نوارهای نقاله یک فناوری محبوب در دنیا به‌حساب می‌آیند که دامنه کاربرد فوق‌العاده گسترده‌ای دارند. ساده‌ترین توضیحی که می‌توان در این باره داد این است که سبب آسان شدن کارها و صرفه‌جویی در زمان می‌شوند.


نتیجه گیری

ماشین سازی سورا صنعت سازنده ی انواع دستگاه نوار نقاله اماده ی خدمت رسانی به سما مشتریان گرامی می باشد.
09198182884

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 66 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 33 بازدید
سوال شده 8 ماه قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 76 بازدید
سوال شده 8 ماه قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 60 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 105 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 47 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 44 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 26 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 28 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 48 بازدید
...