0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)

کانوایر چیست؟ تا چه حد درباره آن اطلاعات دارید؟ آیا با کاربردهای این دستگاه آشنا هستید؟ کانوایر یا نوار نقاله به عنوان جزئی از سیستم‌های انتقال و ذخیره کردن مواد در صنعت معرفی می‌شود. به عبارت دیگر، کانوایر برای انتقال محصولات یا بسته‌های مختلف در صنعت کاربرد دارد. با به کاربری کانوایر می‌توان مواد و محصولات را به صورت مکرر و پیوسته جابجا کرد. به عبارتی می‌توان آن را ساده ترین، ایمن ترین و کارامدترین شکل ممکن جهت جابجایی مواد یا محصولات معرفی کرد. ویژگی‌های ذکر شده باعث شده است تا بکارگیری این فناوری مدرن در عملیات تولیدی صنایع کوچک و بزرگ نقش مهمی ایفا ‌کند. در این مقاله قصد داریم به طور جامع درباره این سیستم انتقال، کاربرد و نحوه عملکرد آن توضیحاتی ارائه دهیم.
کانوایر چیست؟
برای افرادی که در یک مجموعه صنعتی یا تولیدی مشغول به فعالیت هستند، آگاهی از پاسخ این پرسش که کانوایر چیست و کاربردهای آن کدامند، ضرورت دارد. کانوایر یا نوار نقاله که معنای لغوی آن حمل کننده است، به عنوان یک سیستم انتقال معرفی می‌شود. استفاده از پیشرفت تکنولوژی در حوزه انتقال بر این محور بوده که انتقال بدون دخالت نیروی انسانی انجام شود. طراحی کانوایرها نیز با توجه به همین هدف صورت گرفته است.
کاربرد کانوایر
حتماً با توجه به مطالب بالا پاسخ این پرسش که کانوایر چیست را دریافت کرده اید. در یک توضیح مختصر می‌توان کانوایر را به عنوان دستگاهی برای انتقال امن مواد از مکانی به مکان دیگر معرفی کرد. نصب این دستگاه‌ در هر جایی می‌تواند هزینه تمام شده پایینی را جهت انتقال مواد صرف کند. در کاربری این دستگاه نیروی انسانی دخیل نیست. کانوایر در مقایسه با لیفتراک و ماشین  انتقال و جابجایی امن تر مواد را فراهم می‌کند. ضمن آنکه، با استفاده از آن می‌توان مواد مختلف با ویژگی‌های متنوعی به لحاظ وزن، اندازه و شکل را جابجا کرد.
دانش نوین بکار گرفته شده در طراحی این دستگاه باعث شده است تا نوار نقاله یا کانوایر به عنوان یک فناوری به روز و مدرن و بخش کلیدی اتوماسیون در عملیات تولیدی این صنایع بزرگ مطرح شود. به عبارت دیگر، این سیستم به گونه ای است که می‌توان آن را بهترین راهکار برای استفاده در تمامی صنایع نیازمند به جابجایی مواد معرفی کرد. نوار نقاله به عنوان یکی از ماشین آلات مورد استفاده جهت تولید آهن اسفنجی به روش کوره تونلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

A. خطوط انتقال مواد فله ای
B. خطوط انتقال مواد مصرفی و محصولات در انبارها
C. سیستم‌های انتقال ماشین آلات چاپ و بسته بندی
D. انتقال محصولات و مواد در خطوط تولید
E. انتقال مواد اولیه به ماشین آلات مختلف
F. کاربرد نوار نقاله در صنایع غذایی، کشاورزی، معدن، خودرو و کامپیوتر

عملکرد نوار نقاله چگونه است؟
نحوه عمل کانوایر یا نوار نقاله را می‌توان با به حرکت درآمدن یک محور به وسیله یک الکتروموتور تعریف کرد. در یک سمت این دستگاه وسیله استوانه ای شکل درام به الکتروموتور متصل است و در سر دیگر آن این وسیله استوانه ای شکل آزاد است. هر دو درام با استفاده از یک تسمه به حالت حلقوی شکل به هم متصل هستند. وقتی درام متصل به الکتروموتور به چرخش در می‌آید، اصطکاک تسمه باعث به حرکت در آمدن درام آزاد می‌شود. به این ترتیب، هر جسم، بسته، محصول یا ماده ای که روی تسمه قرار گرفته باشد، به آسانی جابجا یا منتقل می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله جهت پاسخ به این پرسش که کانوایر چیست، سیستم انتقال مذکور را از زوایای مختلفی چون کاربرد، انواع و سیستم‌های مختلف آن مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به توضیحات ارائه شده می‌توان کانوایرها یا نوارهای نقاله را به عنوان یک بخش ضروری در حوزه‌های مختلف صنعتی تعریف کرد. اتوماسیون صنعتی جهت انتقال مواد در صنایع مختلف با استفاده از  این دستگاه‌ها به بهترین شکل اجرا می‌شود.

ماشین سازی سورا صنعت در حوزه طراحی، تأمین، ساخت و اجرای تجهیزات  انواع دستگاه نوار نقاله فعالیت می‌کند. این مجموعه مفتخر است تا با تکیه بر دانش کارشناسان مجرب خود، طراحی و ساخت تجهیزات صنعتی مختلف را با توجه به نیاز کارفرمایان انجام دهد. برای سفارش سیستم‌های انتقال مواد از جمله نوار نقاله نام این مجموعه را به خاطر بسپارید.
09397700612

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 60 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 104 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 47 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 39 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 65 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 33 بازدید
سوال شده 8 ماه قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 44 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 28 بازدید
سوال شده 7 ماه قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 20 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 18 بازدید
...