0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (1.3هزار امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

پس از کشیدن دندان برای جلوگیری از عفونت باید چه اقداماتی انجام داد؟

3 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (690 امتیاز)

 - اگر گاز درون دهان پس از کشیدن زودتر از موعد خارج شود باعث کنده شدن لخته روی لثه خواهد شد و حفره خالی ناشی از آن باعث خونریزی، درد و حتی عفونت ناشی از زخم می‌شود‎.‎

- ۳،۴ ساعت بعد از کشیدن دندان از نی استفاده نکنید. در این زمان مکیدن آب و آبمیوه و نوشیدنی‌های دیگر و همچنین فوت کردن ممنوع است. مکش ناشی از کاربرد نی ممکن است باعث شروع مجدد خونریزی شود.‏

- تا چند ساعت پس از کشیدن دندان خوراکی‌های سرد استفاده کنید.‏

- تا چند ساعت دهان را نشویید و تف نکنید. تف کردن باعث خونریزی می‌شود. بهتر است آب دهان قورت داده شود هر چند کمی خونی باشد‏‎.‎

- یک ساعت بعد از کشیدن دندان، بستنی بخورید‎.‎

- تا چند ساعت غذاهای سفت یامایعات داغ نخورید‎.‎

- اگر بعد از یک ساعت، خونریزی ادامه پیدا کرد و یا مجددا شروع شد، یک گاز استریل یا چای کیسه‌ای مرطوب را در محل زخم بگذارید و با فشردن دندان‌ها روی هم، حدود نیم ساعت دیگر آن را نگه دارید‎.‎

- از فردای روز کشیدن دندان، مسواک زدن سایر دندان‌ها باید از سر گرفته شود. البته تا چند روز ناحیه زخم کشیدن را باید با ملایمت تمیز کرد. همچنین از فردای روز کشیدن دندان، دهانشویه کردن آب نمک یا محلول کلرهگزیدین (روزی دو بار به مدت یک هفته) برای جلوگیری ازعفونت وکمک به بهبود زخم مفید است‏‎.

0 امتیاز
قبل توسط (20 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

چرا دندان عقل باید کشیده شود:

دندان عقل آخرین دندان در فک می باشد که بین 18 تا 25 سالگی در دهان می روید. معمولا هر فردی دارای 2 دندان عقل در فک بالا 2 دندان عقل در فک پایین می باشد. دندان عقل به دو صورت کامل یا نهفته در فک ریشه می کند اگر دندان عقل جای کافی برای رویش داشته باشد کامل رشد می کند در آن صورت به دلیل کمبود جا در فک بصورت نهفته یا افقی یا عمودی رویش می کند. در دندان های عقل نهفته به دلایل بروز مشکلات خاص دهان و دندان حتما باید برای کشیدن آن به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید.

این مشکلات عبارتند: درد و ناراحتی، ایجاد عفونت، ایجاد کیست یا غده، آسیب رسیدن به دندان های کناری، ایجاد بیماری های لثه، بروز پوسیدگی در دندان عقل و کج کردن دندانهای مجاور. 

هرچی سن بیمار کم باشد بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل می باشد. با افزایش سن ریشه ها قطور تر شده و ممکن است کشیدن دندان را سخت کند. اگر دندان کامل از لثه خارج و تاج آن نمایان باشد وضعیت مناسبی دارد و کشیدن آن اغلب آسان است و نیازی به جراحی ندارد. در صورت پنهان بودن در فک شرایط پیچیده تر است، برای خارج کردن دندان عقل نیاز به جراحی است. برای جراحی دندان عقل برشی بر روی لثه ایجاد می شود و با برداشتن مقداری از استخوان فک دندان یا بصورت کامل یا بصورت قطعات کوچک تر تقسیم می شود و هر قطعه جداگانه خارج می شود. در نهایت لثه ناحیه جراحی به کمک بخیه بسته می شود. در تمام مراحل جراحی ناحیه مورد نظر کاملا بی حس می باشد و شما امولا دردی احساس نخواهید کرد احساسی که شاید نا خوشایند باشد، تنها احساسی که خواهید داشت فشار می باشد. بعد از انجام دندان جراحی دندان عقل برای کاهش درد و بهبود جای جراحی شده اقداماتی لازم است تا انجام شود تا بیمار کمتر درد داشته باشد. تورم از عوارض شایع پس از جراحی است. برای بهبود آن 42 ساعت اول بعد از جراحی کمپرس سرد استفاده شود. این کمپرس را 2 دقیقه بر روی در ناحیه که درد می کند قرار داده و 2 دقیقه بعد برداریم. پس از 42 ساعت دهان شوی آب نمک برای بسته شدن زخم و صد عفونی کردن موقع مفید می باشد. در صورت داشتن در بعد از جراحی می توانند از مسکن ها مانند: ایبوبروفن و یا استامینوفن استفاده کنید. استراحت کنید شب بعد از جراحی از یک بالش اضافی جهت بالا نگه داشتن سر و کاهش خونریزی استفاده کنید از تف کردن آب دهانتان خود داری کنید تا لخته تشکیل شده کنده شود سیگار و مشروبات الکلی استفاده نکنید رژیم غذایی پس از جراحی دندان عقل باید شامل غداهای نرم و سر و پر انرژی باشد از خوردن مایعات با نی پرهیز کنید. مسواک زدن را در بیست و چهار ساعت پس از جراحی انجام دهید. اگر برای شما انتی بیوتیک تجویز شده آن را به طور کامل مصرف کنید در صورت داشتن درد شدید یا عدم قطع خونریزی به دندانپزشک مراجعه نمایید.

0 امتیاز
قبل توسط (68 امتیاز)

بعد از کشیدن دندان نیاز به برخی مراقبت‌ها است تا لثه و جای زخم دچار مشکل نشوند و خونریزی و عفونت نکنند:

اجازه دهید خون در محل لخته شود
باید بگذارید که لخته خون در محل کشیدگی دندان تشکیل شود و محل را پوشش دهد تا اجازه درمان به زخم را بدهد. دندانپزشک شما پس از کندن دندان، یک تکه باند گاز را در نزدیکی محل زخم قرار می‌دهد. شما باید سعی کنید آنرا گاز بگیرید و حداقل یک ساعت آن را در محل نگه دارید. این کار باعث می‌شود که خونریزی لثه شما متوقف شود به شرط آنکه باند را نجوید. اگر بتوانید آن را در محل به مدت طولانی‌تری نگه دارید، بهتر است. باید توجه کنید که بر اساس میزان خونریزی باند را تعویض نمایید.

از چای کیسه‌ای استفاده نمایید
اگر خونریزی، به مدت چند ساعت پس از کشیدن دندان ادامه یافت، سعی کنید یک چای کیسه‌ای مرطوب را بر روی محل زخم قرار دهید. چای کیسه‌ای حاوی اسید تانیک است که به روند لخته شدن خون کمک می‌کند.

فعالیت بدنی را محدود کنید
بهتر است بعد از کشیدن دندان حداقل به مدت 24 ساعت استراحت کنید. در این مدت سعی کنید که فعالیت‌های سنگین و زیاد را انجام ندهید و ورزش نکنید. برای جلوگیری از افزایش و تشدید خونریزی و کاهش تورم، از دو بالش در هنگام خواب استفاده نمایید تا سر شما کمی بالاتر از سایر نقاط بدنتان قرار بگیرد.

مشاهده ادامه مطلب

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 9.3هزار بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 12.4هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 831 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 886 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 545 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 8.6هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 665 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 34 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 63 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 140 بازدید
...