0 امتیاز
قبل در تغذیه و سلامت توسط (690 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

فواید و تاثیرات شیر مادر روی کودک چقدر است؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)

این کشف از هزاروچهارصد سال پیش، در سخنان امامان معصوم شیعه (علیهماالسلام) به وضوح به چشم می خورد. امام علی (علیه السلام) در این باره فرموده اند:
بنگرید چه کسی فرزندتان را شیر می دهد؛ زیرا فرزند به صفات و سرشت او رو می کند.

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) نهی فرموده اند از این‌که کودک، شیر زن احمقی و یا زنی که چشمش معیوب باشد را بخورد، زیرا این شیر در فرزند تأثیر می کند.

بنابراین فرمایشات خصوصیات فردی و روحی به ویژه تقوا و ایمان مادر به واسطه شیر، در روحیه کودک تأثیرگذار است. اگر مادر در دوران شیردهی شجاع یا ترسو، اهل مناجات با پروردگار بوده یا به مسائل عبادی بی‌قید، از نامحرم دوری داشته یا با او راحت برخورد کرده باشد. همه و همه در جان و روح کودک موثر است که در نتیجه آن، تربیت دینی، سهل و یا سخت خواهد بود.

1) شیر مادر، شامل پروتئین ها و چربی های مناسب، ویتامین کافی، آهن اندازه آب مورد نیاز، نمک، کلسیم، فسفات، و تمام مواد مغذی است که شیرخوار در شش ماهه اول زندگی به آن ها احتیاج دارد.

2) این شیر، تمیز و به دور از میکروب‌های بیماری‌زا است؛ بنابراین شیرخوارانی که با آن تغذیه می شوند، کمتر دچار عفونت می گردند، زیرا شیر، به عنوان عامل حفاظتی در برابر آن عمل می کند؛ این غذای مفید، سدّی است در برابر بیماری های اسهالی، عفونت‌های حادّ تنفسی، عفونت گوش میانی، عفونت خون، آسم اگزما و ... حتی در بزرگسالی، احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

3) شیر مادر، به گونه ای است که هر گاه کودک تقاضا داشته باشد، در دسترس بوده فاسد نمی شود؛ حتی اگر مادر چند روز کودک را از پستانش شیر ندهد. از طرفی، قدرت هضم آن برای طفل،- حتی هنگام صبح که میزان چربی شیر مادر بیشتر است- آسان می باشد؛ زیرا کودک گرسنه است.

4) نزدیکی جسمی و روانی شیرخوار با مادرش در ساعت ها و روزهای اول زندگی، آرامشی را به او می‌دهد که در موفقیت‌های آینده او موثر است.

5) مادرانی که فرزندشان را با شیر خود غذا می دهند، کمتر دچار سرطان پستان و تخمدان می شوند.

6) ترکیبات شیر مادر هر روز مطابق نیازهای کودک تغییر و این امر، به رشد کودک کمک می کند. لذا اطفالی که از شیر مادر تغذیه می کنند، حتی در دوران نوزادی، یعنی چهار هفته اول زندگی از سایر نوزادان هوشیارترند؛ زیرا شیر مادر، ضریب هوش کودک را تا هشت واحد بالا می‌برد، هم‌چنین در سنین بلوغ و بزرگسالی از نظر عاطفی و روانی متعادل‌تر خواهند بود.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 234 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 521 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 180 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 300 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 348 بازدید
+1 امتیاز
0 پاسخ 240 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 225 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.7هزار بازدید
...