0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (1.0هزار امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

برای اینکه بتوان راحت و سریع به خواب رفت چه راه هایی وجود دارد؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (230 امتیاز)

دوش آب گرم:
تحقیقات نشان داده است که دمای بدن به طور طبیعی در شب کاهش می یابد. این حالت دو ساعت قبل از خواب شروع می شود و حدود ساعت 4 تا 5 صبح پایان می یابد. هنگامی که در معرض آب گرم قرار می گیرید، دمای بدن افزایش می یابد و خشک کردن سریع بدن و خنک شدن آن می تواند سبب آرامش و کمک به خواب راحت گردد. اگر قبل از خواب بتوانید دمای بدنتان را 1 تا 2 درجه افزایش دهید، احتمال افت سریع تر دمای بدن در هنگام خواب بیشتر خواهد شد و بدینوسیله می توان خواب عمیق تری را تجربه کرد. البته به عقیده ی محققین استفاده از وان آب گرم به مدت 20 تا 30 دقیقه می تواند اثر بیشتر و بهتری داشته باشد، اما همچنین اذعان داشته اند که استفاده از دوش آب گرم نیز می تواند موثر باشد.

کاهش میزان نور:
در اواخر بعدازظهر و یا هنگام غروب آفتاب، بدن انسان شروع به آزادسازی هورمون ملاتونین می کند که این عمل سبب آماده سازی تدریجی بدن برای ورود به مرحله ی استراحت و خواب می شود. اما باید توجه داشت که این واکنش هنگامی رخ می دهد که محیط اطراف نیز نشانه هایی دال بر ورود به زمان مورد نظر را داشته باشند. به گفته ی محققان «ملاتونین هورمون تاریکی است و رابطه ی خوبی با نور ندارد». برای تسهیل در این کار می توان از حدود ساعت 9 تا 10 شب نور محیط خانه را کم کرد. با انجام این کار، بدن برای ورود به مرحله ی خواب و داشتن خوابی عمیق و مناسب آماده می شود.

اختصاص لباس خواب:
با پوشیدن لباس مناسب و مشخص برای خواب می توان به بدن برای تشخیص راحت تر زمان خواب کمک کرد. تحقیقات نشان داده است که ایجاد یک عادت منظم شبانه قبل از رفتن به رختخواب می تواند به بدن کمک کند تا راحت تر وارد مرحله ی خواب گردد؛ به عنوان مثال پوشیدن پیژامه خواب و یا مسواک زدن دندان ها قبل از خواب می تواند از جمله ی این عادات مفید و موثر باشد.

اجتناب از مصرف محرک ها از عصر به بعد:
عدم مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار از عصر به بعد می تواند سبب ورود راحت تر بدن به مرحله ی خواب گردد. دانشمندان معتقدند افرادی که از مشکل کم خوابی رنج می برند، نباید از نوشیدنی های کافئین دار از عصر به بعد استفاده کنند، زیرا این ماده تا مدت زمان بسیار زیادی در بدن باقی می ماند و باعث بی خوابی می شود. تحقیقات نشان داده که حتی قهوه های بدون کافئین نیز درصدی کافئین دارند و در نوشابه ها نیز کافئین وجود دارد. از دیگر محرک های بی خوابی می توان به نیکوتین اشاره کرد. سیگار کشیدن قبل از خواب باعث بی خوابی می شود، زیرا این کار سبب افزایش ضربان قلب و قرار گرفتن مغز در حالت هشدار می شود که این حالت می تواند سبب اختلال خواب گردد.

پوشیدن جوراب:
اگر سردی پاها مخصوصا در زمستان سبب بیدار ماندن و کندی روند خواب می شود، پوشیدن جفت جوراب نرم و گرم نگه داشتن پاها می تواند راهکار بسیار خوبی باشد. تحقیقات نشان داده است که این پوشش و لایه ی اضافی می تواند سبب بهبود گردش خون در اندام ها و در نتیجه کمک به افزایش سرعت ورود به مرحله ی خواب شود.

کاهش مصرف غذا و نوشیدنی در شب:
یک وعده سنگین غذایی می تواند سبب افزایش مدت زمان کار دستگاه گوارش شود و این در حالی رخ می دهد که سایر اعضا و اندام ها در حالت آماده باش برای استراحت و یا نیمه بیدار قرار دارند. حتی استفاده از مشروبات الکلی با اینکه ممکن است سبب خواب آلودگی شود، اما موجب اختلال خواب و ممانعت از ورود به مرحله ی خواب عمیق و با کیفیت خواهد شد. حتی نوشیدن زیاد مایعات در شب می تواند سبب تکرر ادرار (خصوصا در افراد میانسال و مسن) و بی خوابی گردد. به همین دلیل دانشمندان توصیه می کنند در صورت امکان شب ها مایعات کمتری بنوشید.

عدم استفاده از لوازم الکترونیکی:
شاید دوست دارید قبل از خواب به وسیله ی تلفن همراه با دوستانتان مکاتبه یا ارتباط داشته باشید، اما توجه کنید که این کار می تواند سبب طولانی تر شدن مرحله ی ورود به خواب گردد. نور آبی صفحه نمایش های روشن مانند تلویزیون ، موبایل، رایانه و تبلت می توانند به عنوان عوامل مهم بی خوابی به شمار آیند. لذا بهتر است از استفاده ی آن ها در این زمان اجتناب کرد. بهتر است قبل از خواب با انجام کارهایی نظیر مطالعه در یک مکان آرام غیر از رختخواب، سرعت فعالیت مغز را کاهش دهید. بهترین کار این است که دو ساعت قبل از خواب، تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه را متوقف کنید.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 328 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 427 بازدید
سوال شده 6 سال قبل در علم و دانش توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 442 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 894 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 650 بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 7.5هزار بازدید
+1 امتیاز
5 پاسخ 548 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 360 بازدید
سوال شده 4 سال قبل در درمان و پزشکی توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 580 بازدید
...