+1 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (892 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط
اینکه می گویند بهتر است به پهلوی چپ بخوابید پایه علمی دارد؟

3 پاسخ

+3 امتیاز
قبل توسط (8.6هزار امتیاز)

به چپ خوابیدن به قلب فشار میاره - به شکم خوابیدن هم کلا توصیه نمیشه
مشكلات

ستون مهره ها: هنگامي كه شما به شكم روي زمين قرار بگيريد قوس هاي طبيعي ستون مهره ها تحت فشار قرار مي گيرند و در دراز مدت تقعرشان كم مي شود. كساني كه اين حالت بدني را براي مدت طولاني (مثل زمان خواب) انتخاب مي كنند،‌ به مرور زمان دچار صاف پشتي مي شوند كه اين عارضه خود مشكلات بعدي براي بدن به دنبال خواهد داشت كه درد كمر كوچكترين آن به شمار مي آيد.
قفسه سينه: اين شكل خوابيدن بيشترين فشار را بر قفسه سينه و دنده ها وارد مي كند. وقتي كه شما به صورت طولاني مدت به اين حالت قرار مي گيريد، به حالت بيضي شكل بدن قفسه سينه افزوده مي شود كه اين خود عوارض قابل پيش بيني به دنبال دارد. اولين مورد كاهش حجم ريوي است كه باعث مي شود در طي فعاليت هاي روزانه هوا (و در نتيجه اكسي‍ژن) كمتري به بافت هاي بدن برسد، اين امر مي تواند براي ورزشكاران مشكلات پيچيده تري را به وجود بياورد زيرا آنان نسبت به افراد عادي به اكسيژن بيشتري نياز دارند. گاهي هم درد در ناحيه سينه و دنده ها ديده شده است.
قلب (سيستم قلبي- عروقي): همان طور كه در قسمت قبل توضيح داديم كاهش قفسه سينه يكي از پيامدهاي به شكم خوابيدن است، اين اتفاق براي قلب هم گران تمام مي شود و فعاليت هاي روزانه  اش را دچار مشكل مي كند. قلب شما در طول خواب به جاي اينكه در حالت راحتي خود باشد مجبور است يك فشار خارجي را تحمل كند و به فعاليتش در اين حالت ادامه دهد. كساني كه اين حالت را براي خوابيدن انتخاب نمي كنند در واقع به قلبشان فرصت بيشتري براي نرم كار كردن داده اند. براي رگ هاي خون رسان هم كه ديگر نياز به ذكر نيست كه كارها و حالت هايشان از شيوه ي فعاليت قلب تأثير مستقيم مي پذيرد.
گردن: وقتي شما به شكم مي خوابيد و مي خواهيد سرتان را روي زمين يا بالشت قرار دهيد، به دليل حالت كلي بدن مجبور مي شويد سرتان را به يك سمت كج كنيد و اين حالت را براي ساعات خوابتان حفظ كنيد. اولين آسيب به مهره هاي گردن وارد مي شود، زيرا حالت طبيعي خود را براي ساعات متوالي از دست مي دهند. گردن درد شايع ترين شكايتي است كه افراد بعد از به اين شكل خوابيدن دارند. تغيير مسير مجاري تنفسي و فشار به ناحيه ي گلو مشكل بعدي است كه مي تواند دامن اين افراد را بگيرد.
سيستم هاي درون شكمي: همان طور كه پيش بيني كرده ايد مشكلات براي اين ناحيه هم از فشار غير طبيعي بوجود مي آيد. نيازي به توضيح نيست كه اين فشار به صورت طولاني مدت چه بر سر اعضاي داخلي مي آورد. علاوه بر آن كشش عضلات شكم به مرور زمان باعث ضعف آن ها و جلو آمدن شكم مي شود.
دستگاه تناسلي: اين ناحيه با اين شكل خوابيدن تحت فشار قرار مي گيرد و عملاً شما را دچار مشكل خواهد كرد. اولين مورد بر هم زدن سيستم روحي شماست، در واقع اين فشارها شما را از حالت آمادگي براي خواب خارج مي كند و هجوم افكار نا خوشايند و مختلف مي تواند زمان خواب شما را به تأخير بياندازد.
زانو: اين حالت بدني باعث صاف شدن و مستقيم ايستادن زانوهاي شما مي شود كه اين امر به مرور زمان با افزايش غير طبيعي دامنه ي حركتي زانوي شما مشكلاتي را به وجود خواهد آورد كه كوچكترين آن ها سايش مفصلي مي باشد.
ساق و مچ پا در اين حالت قرار گرفتن مچ پاي شما را وا مي دارد تا به سمت داخل يا بيرون بچرخد تا مزاحم شما در هنگام خواب نباشد. اين چرخش به مرور زمان باعت تغييرات اسكلتي در اين ناحيه از بدن مي شود و ما مي توانيم سر انگشتان رو به داخل و مشكلات اسكلتي ديگر را در اين گونه افراد شاهد باشيم. اينگونه مشكلات اسكلتي كه با عادت هاي اشتباه به وجود مي آيند زمان زيادي را براي بهبود يافتن به خود اختصاص مي دهند.

 

منبع : تندرست

قبل توسط (892 امتیاز)
ولی من جایی خوانده بودم به پهلوی چپ خوابیدن از همه بهتره.
قبل توسط (8.6هزار امتیاز)
کاملا اشتباهه
+2 امتیاز
قبل توسط (1.6هزار امتیاز)
قلب طرف چپ بدن است. هنگاه خواب خصوصا بعد از غذا (با شکم پر) به طرف راست بخوابید تا فشار کمتری روی قلب وارد شود. اگر نمیتوانید، طاقباز بخوابید و پای چپ را روی پای راست بیندازید
+1 امتیاز
قبل توسط (930 امتیاز)
من ی حدیث شنیدم ولی نمیدونم از کی بود! ک:

بهترین حالت خاب اول رو پشت، بعد ب راست، سمت چپ بد هست و رو شکم بدترین حالت خواب هستش.
قبل توسط (50 امتیاز)
+1
پیامبر اعظم(ص) در سفارشی به امیرالمومنان، علی بن ابی طالب(ع) می فرمایند:«ای علی! خوابیدن بر چهارگونه است: خواب پیامبران که بر پشت می خوابند، خواب مومنان بر پهلوی راست، خواب کافران و منافقان بر پهلوی چپ، و خواب شیاطین که بر رویشان(دَمَر) میخوابند»
قبل توسط (930 امتیاز)
اره دقیقا
منم از همین نوشتم ولی حدیث کامل یادم نبود!!
ممنون

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 580 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 13.0هزار بازدید
سوال شده 9 سال قبل در علم و دانش توسط میشل (892 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 442 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 894 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 650 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 427 بازدید
سوال شده 6 سال قبل در علم و دانش توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 349 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 333 بازدید
سوال شده 5 سال قبل در درمان و پزشکی توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 646 بازدید
...