0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)

اگر با هنر شمع سازی آشنایی داشته باشید باید دقیقا با پارافین و کاربرد آن آشنا باشید. اما اگر جزو افرادی هستید که به تازگی وارد هنر شمع سازی شده اید، پس نام پارافین زیاد به گوش شما رسیده است و باید حتما در مورد آن کنجکاو شده باشید.اگر بصورت خیلی خلاصه و هنری بخواهیم پارافین را تعریف کنیم، پارافین یعنی پایه، اساس و ماده اولیه و اصلی هنر شمع سازی که با استفاده از آن، شمع هایی که اکنون در دسترس همه مردم است ساخته شده است.
اما اگر بخواهیم بصورت علمی به معرفی آن بپردازیم باید اینطور مطرح کنیم که : پارافین ترکیبی بی رنگ، بی بو و بدون مزه و یک ترکیب هیدروکربنی است که از مشتقات مواد نفتی به حساب می آید. این ماده در دمای اتاق به حالت جامد است و  با رسیدن دما به 37 درجه شروع به آب شدن می کند. از پارافین به دلیل ارزان بودن و همچنین پاک سوختن بیشتر برای شمع سازی استفاده می شود.

کدام موم شمع طولانی تر می سوزد؟
پارافین سویا معمولاً به داشتن بیشترین زمان سوختن در بین موم های شمع معروف است، با این حال هر ساله سازه های جدید موم پارافین شمع بهبود یافته با استفاده از مواد جدیدی ایجاد می شود که باعث می شود حتی شمع های کندتر بسوزند.مدت زمانی که شمع شما می سوزد تحت تاثیر عواملی مانند محل سوزاندن شمع ، دمای اتاق ، روغن های معطر ، فتیله و ظرف شمع و بسیاری از عوامل دیگر می باشد که بیان دقیق مدت زمان سوختن شمع شما را دشوار می کند. تمام زمانهای سوختن در این مقاله تقریبی است و فقط به عنوان یک راهنما در نظر گرفته شده است.

انواع پارافین و کاربردهای آنها
پارافین در هر دو نوع پارافین مایع و پارافین جامد استفاده می شود. پارافین مایع از روغنهای پایه سبک و انواع پارافین جامد از برشهای موم موسوم به Slackwax استخراج می شوند. پارافین به طور گسترده ای در صنایع مختلف مانند امولسیون موم روغن ، کاغذ ، تولید جوهر ، شمع سازی ، پارچه ، چرم سازی ، چسب کاری ، لاستیک سازی و به طور گسترده در صنایع آرایشی و بهداشتی برای تولید کرم ، رژ لب و سایر مواد آرایشی استفاده می شود.

پارافین مایع
پارافین مایع با توجه به استانداردهای BP و USP تولید می شود ، پارافین مایع به دلیل خلوص و پایداری بالا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و دارای سه گرید مختلف می باشد؛ گرید A: پارافین مایع دارویی ، گرید B: پارافین مایع بهداشتی و گرید C: پارافین مایع صنعتی

موارد مصرف پارافین مایع
پارافین مایع در روغن مو ، کرم پاک کننده ، ماده ضد گرد و غبار ، روان کننده صنایع نساجی ، پوشش تخم مرغ و میوه های تازه استفاده می شود. این محصول بدون بو ، بی رنگ و بی مزه است ، در حلالهای طبیعی محلول است و در آب و الکل نامحلول است و به همین دلیل در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

پارافین جامد
ماده اولیه تولید پارافین جامد موم Slack است و پارافین جامد معمولاً از نظر محتوای روغن به گروه های زیر تقسیم می شود:
1. پارافین جامد 0.5 تا 1٪ چربی
2. پارافین جامد 1 تا 3٪ چربی
3. پارافین جامد 3 تا 5٪ چربی
4. پارافین جامد 5 تا 7٪ چربی
5. پارافین جامد 7 تا 12٪ چربی

هر چه رنگ پارافین جامد واضح و شفاف باشد ، کیفیت بالاتری نیز دارد. این ماده عمدتا در ساخت شمع ، صنایع غذایی ، صنعت چرم و سایر صنایع استفاده می شود. پارافین جامد به طور گسترده ای به کشورهای آسیای مرکزی، اروپایی و آفریقایی صادر می شود.
پارافین جامد ماکرو کریستال یا سبک
این نوع پارافین جامد کمتر شناخته شده است و در بازار به عنوان پارافین کریستالی شناخته می شود. این پارافین همچنین براساس سفارش مشتری می تواند درصد متفاوتی از روغن داشته باشد. ماده اصلی تشکیل دهنده این نوع پارافین سرباره موم سبک است و پارافین استخراج شده از طریق تعریق حاصل می شود.

پارافین جامد میکرو کریستالی یا سنگین
بیش از 90٪ پارافین های جامد موجود در بازار از نوع سنگین و میکرو هستند که طبق سفارش مشتری می توانند دارای درصد روغن متفاوت باشند. ماده اصلی تشکیل دهنده این نوع پارافین یک ارغوان موم سنگین است که با فشار دادن صفحات فولادی روی موم های دال در دمای مشخص بدست می آید.

پارافین صنعتی
روند تولید پارافین صنعتی ممکن است به یکی از روشهای زیر باشد:
فرآیند اسیدی: در این روش پس از ذوب مجدد و سانتریفوژ حلال بدون اسید ، موم سرباره با جداسازی ناخالص پارافین سانتریفیوژ می شود. پس از این ، محصول خشک شده و با اسید سولفوریک تصفیه می شود. فیلتراسیون نهایی برای از بین بردن ناخالصی ها توسط خاک انجام می شود و پس از قالب گیری فیلتراسیون بسته بندی می شود.

فرآیند تعریق: در این روش موم شل پس از قالب گیری اولیه و روغن گیری با تعریق و تصفیه با اسید سولفوریک عملیات بعدی با همان روند اسیدی (از مرحله تصفیه به بعد) ادامه می یابد.


معرفی انواع پارافین سازی
پارافین بصورت کلی دارای دو نوع جامد و مایع است که خود این موارد دارای زیرشاخه ها و انواع گوناگونی هستن. بعنوان مثال پارافین ژله ای ترکیبی خاص از پارافین است که بین پارافین مایه و جامد قرار می گیرد.

قیمت پارافین شمع سازی چقدر است؟
پارافین شمع سازی بسته به کیفیت و اندازه آن دارای قیمت های متفاوتی است. اما هرچه پارافین شمع سازی دارای رنگ روشن و شفاف تر باشد، پس کیفیت بالاتری نسبت به سایر پارافین ها دارد و همچنین قیمت آن نیز ممکن است به مراتب بالاتر باشد. ابعاد و بسته بندی های پارافین نیز در قیمت آن تاثیر گذار است و هرچه حجم بیشتری از پارافین خریداری شود، قیمت پاراین شمع سازی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
پارافین از کجا بخریم؟
نحوه خرید پارافین شمع سازی به دو صورت حضوری و غیر حضوری (فروش اینترنتی پارافین شمع سازی ) می باشد که می توانید با مراجعه به مراکز خرید وسایل شمع سازی اقدام به خرید پارافین شمع سازی به میزان مشخص کنید. همچنین می توانید از طریق سایت هنری بصورت دلخواه و به میزان مورد نیاز خود، پارافین شمع سازی ارزان را تهیه کرده و سفارش دهید.
تفاوت پارافین مایع و پارافین جامد چیست؟
پارافین جامد به دلیل وجود چربی بیشتر و همچنین توانایی تنظیم مقدار درصد چربی آن، بیشتر در صنایعی مانند شمع سازی، مواد غذایی و چرم سازی و ... استفاده می شود که البته این نوع پارافین یعنی پارافین جامد بیشتر به پارافین شمع سازی نیز معروف است. علت بر اینکه نیاز است تا به پارافین حالت دهی داده شود تا در اشکل مختلف ایجاد شود و این موضوع با پارافین جاد انجام پذیر است.
در لیست زیر به برخی از انواع پارافین های جامد اشاره می کنیم:

A. پارافین جامد کریستال و میکرو کریستال
B. پارافین جامد ۵.۰ تا ۱ درصد چربی
C. پارافین جامد ۱ تا ۳ درصد چربی
D. پارافین جامد ۳ تا ۵ درصد چربی
E. پارافین جامد ۵ تا ۷ درصد چربی
اما پارافین مایه بیشتر برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و علت آن نیز خلوص و پایداری بالای آن است. هر درجه از این نوع پارافین برای بخش خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. بعنوان مثال پارافین درجه A برای مصارف دارویی، پارافین درجه B برای مصارف بهداشتی و همچنین پارافین درجه C برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا می توان پارافین شمع سازی را رنگی کرد؟
بله. بسیاری از افراد تصور می کنند که به دلیل تقریبا سفید بودن پارافین نمی توان آن را رنگی کرد ولی اگری توجه داشته باشید، شمع های رنگی بسیار زیادی در بازار وجود دارند که دقیقا از پارافین ساخته شده اند اما رنگی قبلی از رنگ سفید دارند.

نحوه ساخت و تهیه پارافین شمع سازی چگونه است؟
همانطور که در مطلب بالا مطرح شد، پارافین در پالایشگاه و پتروشیمی های کشور ساخته می شود امکان تهیه پارافین شمع سازی در منزل و جای دیگری وجود ندارد، مگر این که این موضوع بصورت آزمایشگاهی و با ابزار و موادی مشابه پتروشیمی تهیه شود که البته هزینه زیادی در پی خواهد داشت.
نتیجه گیری
ماشین سازی سورا صنعت سازنده ی انواع دستگاه تولید شمع وارمر اماده ی خدمت رسانی به مشتریان گرامی می باشد.
09198182884

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 30 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 28 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 42 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 38 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 82 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 39 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 75 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در گوناگون توسط SURASANAT (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 126 بازدید
سوال شده 5 سال قبل در گوناگون توسط Nariman Abbasi_65370 (0 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 47 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 48 بازدید
...