0 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (7.1هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

مزیت و معایب قفل سخت افزاری ونرم افزاری در مقایسه با هم چیست؟ برای چه نوع فایلهایی قفل سخت افزاری بهتره؟ 

1 پاسخ

+2 امتیاز
قبل توسط (7.8هزار امتیاز)
مزیت قفل سخت افزاری ارزش قابل حمل بودنشه . به طوری که کاربر محدودیتی در نصب نرم افزار خریداری شده نداره . کاربر , نرم افزار مجهز به این قفل رو میتونه در صورت در دست داشتن قفل هرجا و هر زمان نصب کنه .مزیت دیگه این نوع قفل , ثابت بودن اونه . یعنی با اعمال تغییرات سخت افزاری در کامپیوتر کاربر , قفل همچنان به فعالیت عادی خودش ادامه میده ( قاعدتاً )
یکی دیگه از مزیتهاش هم امکان استفاده از اون در محیطهای توسعه بیشتری هستش ( منظورم تعدد زبانهای برنامه نویسی که در اونها میشه از این نوع قفل استفاده کرده ) . البته این مورد در همه قفلهای موجود به صورت ثابت نیست و به تولید کننده اون ربط داره        اما معایب :

این نوع قفل عملاً دایره فروش شما رو فوق العاده محدود میکنه . این امر از اونجا ناشی میشه که نرم افزار , وابسته به وجود فیزیکی قفله . همین امر امکان عرضه , پیش از فروش قطعی رو فوق العاده محدود میکنه ،هزینه خرید این نوع قفل با توجه به نوع اون متفاوته که میتونه محدوده 15000 – 3000 تومان رو در بر بگیره . عملاً شما ناچارید این هزینه رو توی هزینه تمام شده محصولتون محاسبه کنید که نتیجه اون افزایش قیمت محصوله . ( متاسفانه در ایران قیمت قویترین اهرم کاربردیه و برای 99% مشتریها در اولویت یک قرار داره )
استفاده از این نوع قفل در نرم افزارهای ارزون قیمت به عنوان توجیه نداره ( نرم افزارهایی که قصد فروش اونها رو در تیراژ بالا دارید ) .
استفاده از این نوع قفل مستلزم خواب سرمایه شماست . چرا که در صورت ارائه نرم افزارتون در قالب بسته بندی شده باید منتظر برگشت پول بمونید ( نرم افزار معلوم نیست چه مدت توی مغازه در انتظار فروش میمونه )

در صورت سوختن قفل شما نیاز به ارائه مجدد اون دارید ( در اینجور مواقعی که میدونید مشتری هزار و یک برهان میاره تا سوخته شدن رو به گردن نگیره و شما خودتون متحمل هزینه های اون بشید )
در مجموع در پروژه های ارزون قیمت به هیچ عنوان ارزش بحث و بررسی ندارن .

در خصوص امنیت قفلهای سخت افزاری باید بگم که تفاوت چندانی با قفل های نرم افزاری ندارن . مشکل اتصال و بازرسی در داخل خود نرم افزار همچنان پابرجاست .

به طور کلی فقط به ابن نکته اشاره میکنم که بزرگترین ضعف کلیه قفلها در نقاط اتصالی بین نرم افزار و قفل هستش , یعنی همون جاهایی که عملاً نرم افزار اقدام به تبادل اطلاعات با قفل میکنه .

اما مزایای قفلهای نرم افزاری

1 – هزینه بسیار پایین تر نسبت به قفلهای سخت افزاری ( خصوصاً در نرم افزارهایی با تیراژ بالا )
2 – امکان عرضه نرم افزار تولیدی به صورت آزمایشی در مقیاس وسیع
3 – امکانات داخلی بیشتر , معمولاً خیلی از قفلهای نرم افزاری دارای روالهایی جهت انجام برخی موارد دیگه هم هستن ( مثل رمز نگاری ) و همچنین معایب :

ضعف در نقاط اتصالی بین نرم افزار و قفل هستش , یعنی همون جاهایی که عملاً نرم افزار اقدام به تبادل اطلاعات با قفل میکنه . البته این نقیصه در خصوص قفلهای سخت افزاری هم صادق هستش چرا که اونها هم از طریق رابط Dll و یا OCX اقدام به شناسایی صحت وجودی قفل سخت افزاری میکنند

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 1.6هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 235 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2.6هزار بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 26.9هزار بازدید
...