0 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (5 امتیاز)
بسته شده قبل توسط

صحیح‌ترین روش مقایسه تلگرام و واتس اپ

پیش از تصمیم‌گیری برای انتخاب یکی از این دو پیام رسان و یا مهاجرت از یکی به دیگری، باید آن دسته از قابلیت‌های هر یک که در دیگری وجود ندارند را در نظر بگیرید. به عنوان نمونه، واتس اپ فقط دارای قابلیت ارسال پیام صوتی است، در حالی که قابلیت ارسال پیام تصویری (علاوه بر پیام صوتی)، در یکی از چند آپدیت اخیر تلگرام به آن اضافه شده است. از طرفی دیگر، امکان برقراری تماس تصویری در تلگرام وجود ندارد.


مزایای استفاده از واتس اپ

اگرچه امکان برقراری تماس صوتی با استفاده از هر دو اپلیکیشن مهیاست، اما قابلیت تماس تصویری فقط توسط واتس اپ ارائه می‌شود. یکی دیگر از مهمترین قابلیت‌های این پیام رسان امکان نوشتن وضعیت (Status) خود است، به طوری که حس استفاده از یک شبکه اجتماعی بزرگ را به کاربر می‌دهد که می‌تواند به این شیوه، حس و حال خود را به دیگر مخاطب‌ها منتقل کند. می‌توان همانند بسیاری از کاربران، یک نوشته ادبی و زیبا را به عنوان وضعیت خود قرار داد و یا اینکه یک عکس و یا ویدیویی 30 ثانیه‌ای برای آن تعیین کرد.

یک فرق تلگرام و واتس اپ مربوط به سبک نوشتن متن در آن‌ها است. در حالی که متن‌ها بدون هیچ فونتی در تلگرام به نمایش در آمده و تنها در صورت عوض کردن فونت کل دستگاه، ظاهر نوشته‌های آن نیز تغییر پیدا می‌کند، در واتس اپ می‌توان نوشته‌ها را بولد و یا شکسته کرد و یا یک خط کشیده صاف بر روی آن‌ها قرار داد. وقتی می‌خواهید بر روی یک کلمه، عبارت یا بخش از نوشته‌های خود تاکید کنید، این قابلیت شدیدا کاربردی خواهد بود، علاوه بر اینکه نوشته را از یکنواختی بیرون آورده و سبب جلوگیری از خستگی چشم کاربر حین خواندن پیام‌های طولانی می‌شود.

تهیه نسخه پشتیبان از نوشته‌ها، یکی از ضروریاتی است که برخی کاربران به آن نیاز مبرم دارند. این ویژگی تنها توسط واتس اپ ارائه می‌شود. کافی است به مسیر Settings > Chats > Chat Backup رفته و دوره‌ی زمانی که دوست دارید طی آن از گفتگوهای شما بکاپ گرفته شود را تعیین کنید. همچنین می‌توان تهیه نسخه پشتیبان به صورت خودکار را غیر فعال کرد و در هر زمان لازم، به صورت دستی این کار را انجام داد.

یکی دیگر از قابلیت‌ های واتس اپ، سریعتر بودن دسترسی به پروفایل کاربری و دیگر بخش‌ها به خاطر طراحی مناسب رابط کاربری آن است، به این معنی که همیشه با بخش تماس‌ها، وضعیت، مخاطب‌ها و گفتگوها، تنها یک لمس فاصله خواهید داشت.

 

مزایای استفاده از تلگرام

حفظ حریم خصوصی با توجه به گستردگی پیام رسان‌های موبایل، امری بسیار ضروری است و تلگرام برای این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل است. یکی از مهمترین قابلیت های تلگرام امکان ایجاد چت محرمانه (Secret Chats) است. پیام‌هایی که در گفتگوی محرمانه نوشته می‌شوند دارای سه ویژگی اصلی هستند. می‌توان برای آن‌ها زمانی از یک ثانیه تا یک هفته تعیین کرد تا بعد از آن به صورت خودکار حذف شوند.

علاوه بر آن، امکان فوروارد کردن این‌چنین پیام‌ها نیز وجود ندارد. اما مهمترین ویژگی سکرت چت، عدم امکان گرفتن اسکرین شات از آن‌ها است که شدیدا سبب افزایش حریم خصوصی می‌شود. از آنجایی که این پیام‌ها به صورت سرتاسری رمزنگاری می‌شوند، ردپایی از آن‌ها در سرورهای تلگرام باقی نخواهد ماند.

مقایسه تلگرام و واتس اپ نشان داد تغییر دادن شماره در این پیام‌ رسان به مراتب از واتس اپ راحت‌تر است. کافی است به منوی تنظیمات وارد شده و بر روی گزینه‌ای که شماره موبایل شما را نمایش می‌دهد ضربه بزنید. در ادامه یک متن اخطاردهنده ظاهر می‌شود که پیام آن، انتقال تمامی اطلاعات، فایل‌های چندرسانه‌ای، پیام‌ها و دیگر موارد به صورت دست‌جمعی به شماره موبایل جدید است.

بعد از این کار، مخاطب‌ها اگر شماره پیشین را به صورت ذخیره شده در دستگاه خود داشته و شما را بلاک نکرده باشند، شماره جدیدتان را به صورت خودکار دریافت خواهند کرد. این قابلیت بسیار کاربردی است، چرا که در صورت لزوم به تعویض سیم کارت، دیگر نیازی به تماس با مخاطب‌ها به صورت جداگانه و اطلاع به آن‌ها درباره تغییر شماره موبایل خود نخواهد بود.

مقایسه تلگرام و واتس اپ نکته بسیار مهم دیگری را نیز نشان داد. اگر جزو کاربرانی هستید که حین گفتگو با دیگران از چندین زبان مختلف استفاده می‌کنید، پیام رسان آبی رنگ باید انتخاب شما باشد. حین استفاده از تلگرام، زبان دستگاه و زبان اپلیکیشن می‌توانند دو چیز متفاوت باشند. با رفتن به منوی تنظیمات برنامه و سپس انتخاب گزینه Language، می‌توانید از بین زبان‌های موجود همچون آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی، عربی و کره‌ای یک مورد را انتخاب کنید. اما حین استفاده از واتس اپ، زبان دستگاه و زبان برنامه همواره یکسان خواهند بود.

 

تفاوت واتس اپ و تلگرام در دیگر زمینه‌ها

هر چه اندازه نوشته بزرگتر باشد خوانایی آن نیز بیشتر است. مقایسه تلگرام و واتس اپ نشان داد هر دو پیام رسان دارای قابلیت تغییر اندازه متن هستند، با این حال، در تلگرام می‌توان اندازه را به میزان به مراتب بیشتری افزایش داد. کاربر قادر است با ورود به بخش تنظیمات، به صورت دقیق و بر اساس عدد این میزان را مشخص کرد.

امکان ساخت گروه و مکالمه دست‌جمعی به همراه دیگر مخاطب‌ها، قابلیتی است که در هر دو پیام رسان ارائه می‌شود. با این حال، تلگرام در این زمینه به مراتب قدرتمندتر است، چرا که در هر گروه‌ (سوپر گروپ) می‌توان تا سقف ۵ هزار نفر اضافه کرد، در حالی که سقف تعداد افراد عضو در یک گروه واتس اپ فقط ۲۵۶ نفر است.

برنامه‌نویس‌ها روی خوش‌تری نسبت به تلگرام نشان می‌دهند، چرا که ربات‌های این برنامه، دست آن‌ها را برای افزایش کارایی پیام رسان باز می‌گذارد. ربات‌های تلگرام در واقع اپلیکیشن‌های جانبی هستند که تنها در زمان اجرای همین پیام رسان قابل استفاده بوده و به لطف آن‌ها می‌توان ابزارهایی جدید برای خود ایجاد کرد و مخصوصا برنامه را با دیگر سرویس‌ها به صورت یکپارچه درآورد. محدودیت یک ربات، تنها به محدودیت شما در دانش برنامه‌نویسی ختم می‌شود.

بعد از عضویت در گروه‌های دارای جمعیت بالا، بدون قطع کردن صدای نوتیفیکیشن، طی مدت زمانی کوتاه سرسام خواهید گرفت، چرا که به ازای ارسال هر پیام، یک نوتیفیکیشن برای شما ارسال می‌شود. اما با قطع کردن صدا نیز ممکن است از دریافت پیام‌های ضروری اطلاع پیدا نکنید. خوشبختانه اگر کسی در یک گروه تلگرام شما را خطاب (منشن) کند، حتی اگر آن گروه را بی‌صدا کرده باشید یک نوتیفیکیشن دریافت می‌کنید.
با مقایسه تلگرام و واتس اپ به برتری محض پیام رسان آبی در یک زمینه دیگر پی بردیم. از نظر ارسال فایل، تلگرام پیام رسانی بی‌رقیب است. در این برنامه علاوه بر امکان ارسال فایل‌های چندرسانه‌ای نظیر ویدیو، عکس و موسیقی، هر فایل دارای هر پسوندی را می‌توانید تا سقف ۱.۵ گیگابایت ارسال کنید.

اما ارسال هر نوع فایل در واتس اپ امکانی است که به زودی فراهم شود. متاسفانه حتی بعد از ارائه شده این ویژگی نیز نمی‌توان آن را با نمونه‌اش در تلگرام مقایسه کرد. کاربران آی او اس تا سقف ۱۲۸ مگابایت، کاربران اندروید تا سقف ۱۰۰ مگابایت و افرادی که از نسخه وب واتس اپ استفاده می‌کنند تا سقف ۶۴ مگابایت می‌توانند فایل برای دیگر مخاطب‌ها ارسال کنند.

ببندید با توجه به این نکته: مطلب آموزشی

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 253 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 689 بازدید
...