0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (0 امتیاز)


آهن‌کار با لباس محافظ فولاد آهنی مذاب را در قالب‌های شنی می‌ریزد.
فهرستی از فلزات آهنی شامل آهن و آلیاژهای آن، از جمله تمام فولادها است.
هر فلز جامدی که می تواند ذوب شود را می توان ریخته گری کرد. ریخته‌گری‌ها کارخانه‌هایی هستند که این کار ریخته‌گری را انجام می‌دهند، تخصص خود را با تعداد انگشت شماری از فلزات و روش‌ها توسعه می‌دهند و محصولات استاندارد را برای به حداکثر رساندن ارزش و کارایی در تولید طراحی می‌کنند.

فلزات و روش های ریخته گری بر یکدیگر تأثیر می گذارند: بهترین انتخاب ریخته گری برای یک محصول تحت تأثیر رفتار فلز آن در حالت های مذاب، خنک کننده و جامد است. برای این وابستگی ها، تخصص های یک ریخته گری بخشی از تعیین نوع محصولاتی است که آنها تولید می کنند. کارخانه‌ای که اسباب‌بازی‌های کودکانه را می‌سازد، معمولاً همان ریخته‌گری نیست که قطعات موتور با کیفیت بالا تولید می‌کند.

فلزات آهنی به فلزاتی گفته می شود که حاوی آهن هستند. فلزات غیر آهنی این کار را نمی کنند.

یکی از تفاوت های عمده در تخصص این است که آیا ریخته گری با فلزات آهنی، فلزات غیر آهنی یا هر دو کار می کند. تعریف فلز آهنی هر فلزی است که دارای آهن باشد. فلزات غیر آهنی این کار را نمی کنند. متالورژی آهنی تقریباً 90 درصد از تولید فلز در سراسر جهان را تشکیل می دهد. آهن خاکستری رایج ترین فلز ریخته گری در ریخته گری است. در خارج از کارخانه ریخته گری، فولاد آلیاژ آهنی است که بیشترین استفاده را در صنعت، ساخت و ساز و حمل و نقل دارد.

ریخته‌گری‌هایی که در روش‌های معمول ریخته‌گری مانند ریخته‌گری شن و ماسه تخصص دارند، معمولاً در فلزاتی کار می‌کنند که برای کیفیت‌های خاصی مانند سهولت ذوب و ریختن، ثبت جزئیات در قالب، رفتار قابل پیش‌بینی در هنگام سرد کردن، و آمادگی برای ماشین‌کاری یا تکمیل انتخاب می‌شوند.

فلزات آهنی و خواص آنها
ویژگی‌های بارز آهن این است که متراکم، قوی در ترکیب با کربن، فراوان و آسان برای تصفیه، بسیار مستعد خوردگی و مغناطیسی است. آلیاژ کردن آهن با عناصر دیگر در نسبت های مختلف می تواند یک یا چند مورد از این عوامل را کاهش داده یا حذف کند.

صدها آلیاژ آهنی شناخته شده هستند. آنها با نسبت هر عنصر در آرایش آنها و همچنین جهت ذوب و تکمیل آنها مشخص می شوند. آلیاژهای آهنی با کربن معمولاً آهن یا فولاد نامیده می شوند و بر اساس مشخصات خود می توانند حاوی هر تعداد عنصر دیگر از آلومینیوم گرفته تا وانادیم باشند. این فلزات معمولاً به دلیل خواص مکانیکی انتخاب می شوند. مهندسان و طراحان ممکن است به استحکام تسلیم، چقرمگی، شکل پذیری، جوش پذیری، الاستیسیته، برش و انبساط حرارتی خود علاقه مند باشند، که همگی نحوه رفتار یک ماده تحت فشارهای خاص را توصیف می کنند.

فروش آنلاین آهن آلات در فروشگاهایی همانند آهن البرز یا پارسا انجام می گیرد. این جنبه های متمایز آهن را می توان در آلیاژهایی که آهن را با عناصر دیگر مخلوط می کنند تغییر داد. فولاد ضد زنگ مثال خوبی است، با برخی از آلیاژهای ضد زنگ که هم مغناطیسی و هم غیر خورنده هستند. یک راه متداول برای تشخیص فولاد بودن یک فلز، قرار دادن آهنربا در مقابل آن است، زیرا آهن موجود در آلیاژ باعث چسبیدن آهنربا می شود. با این حال، افرادی که سعی کرده‌اند آهن‌ربا را به یخچال فولادی ضد زنگ خود بچسبانند، می‌دانند که این یک آزمایش بی‌دقت نیست. اگرچه آهن هنوز در این آلیاژ آهنی وجود دارد، درصد بالایی از نیکل ریزساختار فولاد را به اندازه کافی تغییر می دهد تا از واکنش مغناطیسی جلوگیری کند. فولاد ضد زنگ می تواند زنگ بزند، اگرچه در برابر خوردگی بسیار مقاوم تر از سایر انواع آلیاژهای آهن است. این به دلیل افزودن کروم است. کروم از طریق فرآیندی به نام غیرفعال سازی از زنگ زدگی محافظت می کند، که در آن مولکول های بالایی فلز اکسید می شوند اما به شدت به فلز زیر متصل می شوند و پوسته ای غیر قابل نفوذ را تشکیل می دهند.

در فلزات آهنی، آهن و فولاد رایج ترین مواد ریخته گری هستند.

اهن
چدن ها دسته ای از آلیاژهای آهن با محتوای کربن بیشتر از 2 درصد هستند. آنها آهن های نسبتاً ارزان و متراکم هستند. هنگامی که آنها گرم می شوند و ریخته گری می شوند، در دماهای پایین تر از فولاد جریان پذیری بسیار بالاتری دارند، به این معنی که می توانند به داخل یک قالب پیچیده جریان یافته و با کارایی بیشتری آن را پر کنند. چدن ها نیز در هنگام سرد شدن به نصف سرعت فولاد منقبض می شوند.

چدن های اصلی خواص فشرده سازی خوبی دارند، اما شکننده هستند: قبل از خم شدن یا اعوجاج شکسته می شوند. این آسیب‌پذیری می‌تواند به این معنا باشد که از چدن‌های شکننده برای طرح‌هایی با اکسترود کردن یا جزئیات دقیق، یا با لبه‌های بسیار تیز استفاده نمی‌شود، زیرا این ویژگی‌ها ممکن است خرد شوند.

قالب های چرخ ریخته گری شن و ماسه سبز با فولاد مذاب پر شده است
خواص مکانیکی فلزات آهنی مانند فولاد باعث ایجاد چرخ های باربر قوی می شود.
آهن خاکستری رایج‌ترین نوع چدنی است که در حال حاضر تولید می‌شود و در همه چیز از روکش منهول گرفته تا ترمزهای دیسکی در خودروها وجود دارد. نام خود را از رنگی که در هنگام شکست به خود می گیرد گرفته شده است که به دلیل وجود گرافیت به عنوان افزودنی کربن خاکستری است. آهن خاکستری از وزن 2.5 تا 4 درصد کربن دارد و علاوه بر این حاوی 1 تا 3 درصد سیلیکون است که گرافیت را تثبیت می کند. این دارای بسیاری از ویژگی های چدن اساسی است، به این دلیل که ارزان است و در مقایسه با فولاد در مذاب شدن، جریان پذیری بالایی دارد، اما وجود گرافیت به آهن اجازه می دهد.

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

کارخانه اکسید آهن قرمز یکی از با کیفیت ترین نوع اکسید های آهن در جهان است. این ماده یک رقیب قوی برای مواد شیمیایی مشابه است که به طیف رنگدانه های با کارایی بالا تعلق دارد و نیازها و شرایط بالاتر ضروری در صنعت رنگ و پوشش را برآورده می کند.

علاوه بر این، در محصولات موزائیک، سرامیک، کاشی، پلاستیک، پلیمر، مستربچ،  قطعات بتنی و همچنین در صنایع آرایشی کاربرد دارد.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 139 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 124 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 152 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 222 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 957 بازدید
سوال شده 10 سال قبل در علم و دانش توسط mp (7.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 545 بازدید
سوال شده 10 سال قبل در علم و دانش توسط mp (7.0هزار امتیاز)
...