+1 امتیاز
قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط (1.3هزار امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط
سلام

تکنولوژی COM چیست ؟ مهمترین ویژگی این تکنولوژی چیست ؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (1.3هزار امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ

تكنولوژی COM : مهمترين ويژگی  این تكنولوژی ، قابليت استفاده مجدد و ارتباط متقابل براي عناصر( اشياء) توزيع شده است . بدين ترتيب پياده كنندگان نرم افزار اين امكان را پيدا خواهند كرد تا با در كنار هم قرار دادن اين عناصر و استفاده متعدد از آنان (حتي اگر توليدكنندگان آنها متفاوت باشند) ، قادر به خلق آثار ماندگار  در سريعترين زمان ممكن و متكی بر اصول مهندسی نرم افزار باشند. تكنولوژی Com  بصورت ناگهاني مطرح نگرديد و ريشه در تلاش هائی دارد كه از مدت ها قبل بعنوان يك نياز مطرح  شده بود ، معرفي  تكنولوژی( OLE(Object Linking & Embedding)  در سال ،1991 اولين تلاش در اين زمينه بود كه توسط شركت مايكروسافت برایارتباط و پيوستگی بين مستندات  مجموعه برنامه های آفيس مطرح گرديد. حوزه عملكرد تكنولوژی فوق بر روی مستندات ( Documents ) متمركزاست. در ادامه شركت مايكروسافت به اين نكته پی برد كه تكنولوژی فوق نبايد صرفا" متمركز بر روی مستندات باشد و مي تواند عملكردی جامع تر را داشته باشد.  بدين منظور نسخه شماره 2 ، OLE  در سال1995 مطرح گرديد و اين نسخه در ادامه تمامي عناصر و اجزای موجود در محيط ويندوز را شامل گرديد و بدين ترتيب COM  مطرح شد. در اوايل ، تكنولوژی فوق  در رابطه با عناصر و اجزای توزيع شده امكانات قابل توجه ای ارائه نكرده بود .شايد يكي از مهمترين دلايل آن ، عدم عرضه يك سيستم عامل شبكه ای از طرف مايكروسافت تا آن زمان بود.همزمان با عرضه ويندوز 95 و ويندوز NT  در سال 1996 و مطرح شدن امكانات شبكه ای و ضرورت توزيع ، اجراء و ارتباط بين عناصر توزيع شده، تكنولوژی DCOM(Distributed COM)  مطرح گرديد.سرانجام در سال 1997 نسخه توسعه يافته اين تكنولوژی با نام COM+  توسط شركت مايكروسافت ارائه گرديد.

قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
فکر کنم COM قابلیت توزیع شدگی نداره و DCOM داره.
قبل توسط (1.3هزار امتیاز)
بله ... همینطوره
+1 امتیاز
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)

COM استانداردی است برای تعریف مولفه های نرم افزاری (software component) برای خانواده سیستم عامل ویندوز که توسط مایکروسافت عرضه شده است. مولفه هایی که از استاندارد COM تبعیت می کنند قابلیت های زیر را دارند:

  • امکان استفاده مجدد از مولفه ها بدون وابستگی به محیطی که مولفه در آن تولید شده (برای مثال یک مولفه برروی ویندوز XP توسعه داده میشه و برروی ویندوز 7 هم می تونه استفاده بشه)
  • امکان اتصال مولفه ها (سازگار با استاندارد COM) به یکدیگر برای ساخت برنامه
  • پشتیبانی از رنج وسیعی از زبان های برنامه نویسی برای ایجاد اشیاء COM
  • امکان تعامل درون فرایندی (interprocess communication) بین اشیاء COM

COM زیربنای بسیاری از تکنولوژی ها و فریم ورک های مایکروسافت است (مانند: DirectX, Windows shell , ActiveX و OLE).

سوالات مشابه

+1 امتیاز
0 پاسخ 1.1هزار بازدید
سوال شده 9 سال قبل در کامپیوتر و اینترنت توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 156 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 143 بازدید
...