0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (843 امتیاز)

آیا می توان در خواب هم چیزی یاد گرفت؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (843 امتیاز)

مطالعه ای که توسط پژوهشگران مرکز نوروساینس ULB انجام شده است، نشان میدهد که یادگیری ما به خواب با امواج کم ( خواب عمیق) محدود میشود. آنها با استفاده از MEG نشان دادند که به هنگام خواب مغز ما همچنان توانایی دریافت اصوات را دارد ولی نمیتواند این اصوات را با هم جمع کند . به عبارتی آنها را مدیریت کنند.

هیپنوپدیا، یا توانایی یادگیری به هنگام خواب، در دهه ی 60 میلادی بسیار رونق پیدا کرد. حتما شما هم در مورد یادگیری کلمات و زبان انگلیسی در زمان خواب، شنیده اید، یکی از انواع این یادگیری ها، " Brave New World" بود. در این راهکار، فرد باید کارهای آینده اش را در خواب برنامه ریزی میکرد. که البته بخاطر نداشتن پشتوانه ی علمی، جلوی انجام آن گرفته شد.

اخیرا مطالعاتی در این زمینه انجام گرفته که حاکی از آن است که پاسخ به برخی تحریکات ابتدایی به وقت خواب –چه در حیوانات و چه در انسان- ممکن است. ولی همچنان معلوم نیست که آیا خواب اجازه ی یادگیری های پیچیده تر را میدهد یا خیر.

این مطالعه ما را مطمئن میسازد که اگرچه مغز توانایی دریافت اصوات و کلمات را به وقت خواب دارد، نمیتواند آنها را مدیریت کند و زنجیروار آنها را به هم وصل کند. در واقع این توانایی است که ما تنها به هنگام بیداری داریم و  وقتی خوابیم به کلی از بین میرود.

محقق اصلی این پروژه، Juliane Farthouat استاد دانشگاه بروکسل، از MEG برای ضبط فعالیت های قشر مغز که نشانگری از آمار آموزش سری ای از اصوات هستند، استفاده کرد. او در این روش، سه نوع دسته بندی مختلف اصوات را در هر دو حالت خواب عمیق و بیداری به گوش افراد میرساند.

نتایج مشخص کرد که به هنگام خواب، اگرچه فرد، صدا را شنیده است، ولی نتوانسته آنها را از لحاظ آماری در سه رده بندی مختلف قرار دهد. ولی در هنگام بیداری، افراد توانسته بودند هر سه نوع را تشخیص دهند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 897 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 651 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 431 بازدید
سوال شده 6 سال قبل در علم و دانش توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 354 بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 7.5هزار بازدید
+1 امتیاز
5 پاسخ 555 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 361 بازدید
سوال شده 4 سال قبل در درمان و پزشکی توسط sina-z (1.3هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 330 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 584 بازدید
...