0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (193 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
چه جوری بیماری وسواس فکری را در دیگران درمان کنیم؟

3 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (982 امتیاز)

علائم و نشانه‌ها :

علائم اختلال وسواس فکری-عملی می‌توانند شدید و وقت‌گیر باشند. به‌عنوان مثال، کسی که دست‌هایش به میکروب آلوده شده (یک وسواس فکری)، ممکن است هر روز، ساعت‌ها به شستن آن‌ها مشغول شود (تکرار جبری) و ممکن است تمرکز او بر روی شست‌وشو آن‌قدر زیاد باشد که نتواند کار دیگری را به انجام برساند.

وسواس‌های فکری :

وسواس‌های فکری، عقاید، افکار، تصاویر یا برانگیزش‌های ناخواسته، مداوم و تکرارشونده‌ای هستند که شما به‌طور غیرارادی تجربه می‌کنید و بی‌معنی به‌نظر می‌رسند. این وسواس‌ها به‌طور عموم، وقتی شما سعی‌می‌کنید به چیزهای دیگری فکر کنید یا کارهای دیگری را انجام دهید، مزاحم شما می­شوند.

تکرارهای اجباری :

تکرارهای جبری، رفتارهای جبری هستند که احساس می‌کنید مجبور به انجام آن‌ها می‌باشید. این‌گونه رفتارهای تکراری، به‌منظور جلوگیری یا کاهش اضطراب و پریشانی ناشی از وسواس‌های شما انجام می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر شما اعتقاد داشته باشید که با اتومبیل‌‌تان با کسی تصادف کرده‌اید، به ­این علت که نمی‌توانید از تردیدهای‌تان خلاص شوید، ممکن است به‌دفعات، به آن محل بازگردید.

سه رویکرد وجود دارد که می‌تواند این اختلال را تحت کنترل درآورد:

1) روان‌درمانی: نوعی روان‌درمانی به نام درمان رفتاری-شناختی، به‌عنوان مؤثرترین شیوه‌ی درمان وسواس در هر دو مورد کودکان و بزرگسالان شناخته شده است. درمان رفتاری-شناختی، الگوهای افکار تکراری شما را به‌گونه‌ای بازسازی می‌کند که دیگر، رفتارهای تکراری و جبری شما ضرورتی نداشته باشد. این شیوه‌ی درمان، به‌صورت در معرض قراردادن تدریجی شما به یک شئ ترسناک یا ایجادکننده‌ی وسواس مانند کثیفی و آموزش روش‌های سالم برای کنارآمدن با آن انجام می‌شود. یادگرفتن فنون و الگوهای جدید فکری، مستلزم تلاش و تمرین است ولی ارزشش را دارد. بسیاری از افراد مبتلا، با اجرای این شیوه‌ی درمان، بهبود پیدا کرده‌اند.

2) دارودرمانی: بسیاری از افراد، از داروهای خاص روان‌پزشکی استفاده می‌کنند به‌ویژه برخی داروها از قبیل داروهای ضدافسردگی که تمامی این داروها، عوارض جانبی و نکات ایمنی دارند. ممکن است شما چندین دارو را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک برای‌تان مفید و قابل تحمل است.

3) مراقبت شخصی: اختلال وسواس، یک بیماری مزمن است بدین‌‌معنا که می‌تواند به‌مدت طولانی، بخشی از زندگی شما را تشکیل دهد. با این حال، مراقبت شخصی، یکی از عوامل کنترل‌کننده و تخفیف‌دهنده‌ی این اختلال می‌باشد. مراحل مراقبت شخصی، شامل موارد زیر است: به برنامه‌ی درمانی خود ادامه دهید حتی اگر در بعضی مواقع، ناراحت‌کننده و مستلزم مبارزه‌ طلبیدن باشد. داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید و درخصوص عوارض جانبی و موارد دیگر، با متخصصان این امر مشورت کنید. به­ منظور در میان نهادن تجربیات‌تان در شرایط مشابه با دیگران، به یک گروه حمایتی ملحق شوید. لیستی از حمایت دوستان محبوبی که در مواقع سخت می‌توانند موجب دلداریتان شوند را تهیه کنید. در مورد اختلال­تان، اطلاعات کسب کنید تا اینکه فرق بین واقعیت و افسانه را دریابید. به‌جای منزوی شدن، در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت کنید.

منبع

قبل توسط (193 امتیاز)
با تشکر فراوان
قبل توسط (10 امتیاز)
مقاله کاملی بود تقریبا
ممنون از سوالی ک پرسیده بودید
مشکلی داشتم ک مقداریش تقریبا میشه گفت حل شد و یکسری سر نخ پیدا کردم
این سایت هم ک پیشنهاد میدم تقریبا خوب هست واسه درمان وسواس فکری

dr-sanaie.com/درمان-وسواس-فکری-و-عملی/
0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

فردی که اختلال وسواس داره نیاز  به درمان از طریق روانشناس و روانپزشک داره ، فرد حتما باید دارو مصرف کنه و بعد با کمک روانشناس و روش های درمانی مثلع CBT مشکل رو تا حدی حل کنند ، وسواس کامل از بین نمیره ولی میشه مهارش کنن.

برای مطالعه بیشتر میتونید مقاله اختلال وسواس و درمان ان مراجعه کنید

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

وسواس فکری چیست؟بهترین دکتر درمان وسواس در تهران چه می کند؟

 

تقریبا هر کسی در برخی مواقع افکار ناخوشایند و ناخواسته ای دارد. به طور مثال بارها پیش آمده که به این فکر کرده ایم که نکند کلید را در خانه جای بگذاریم. یا حتی تصاویر خشن و بدتری نیز ممکن است به فکرمان خطور کند و این مورد تا حدی طبیعی است. اما اگر فکر ناخوشایند به صورت مداوم به ذهنتان خطور کند و فکر شما را قطع کند و بر افکار شما مسلط باشد، ممکن است دچار وسواس فکری شده باشید.

برخی از وسواس های فکری رایج که مبتلایان به OCD را تحت تاثیر قرار می دهند عبارت است از:

ترس از آسیب رساندن عمدی به خود یا دیگران. به عنوان مثال ترس از این که ممکن است به شخص دیگری مانند فرزندان خود حمله کنید.

ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران به اشتباه. به عنوان مثال ترس از این که با روشن کردن اجاق گاز خانه را آتش بزنید.

 

https://dr-maryamhajilou.ir

سوالات مشابه

0 امتیاز
3 پاسخ 225 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 286 بازدید
سوال شده 9 سال قبل در درمان و پزشکی توسط mp (7.0هزار امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 992 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 19.8هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 8 بازدید
سوال شده 3 هفته قبل در درمان و پزشکی توسط partoclinic (9 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ 10 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 10 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 43 بازدید
سوال شده 9 ماه قبل در درمان و پزشکی توسط clinicjarahi (5 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 50 بازدید
...