0 امتیاز
قبل در تغذیه و سلامت توسط (1.0هزار امتیاز)
برچسب گذاری دوباره قبل توسط

خوردن مرغ نیم پز چه ضرری دارد؟ چرا؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (690 امتیاز)

باکتری «سالمونلا» و «کامپیلوباکتر» تقریباً در گوشت همه پرندگان به ویژه در مرغ‌ها وجود دارد که در صورت پخته نشدن کامل مرغ و از بین نرفتن این باکتری‌ها، هر کدام در بدن بیماری جداگانه‌ای را ایجاد می‌کنند.
در مورد بیماری‌های مربوط به این دو باکتری باید گفت که سالمونلا به حصبه بیشتر معروف است و عامل بیماری حصبه به شمار می‌آید که البته بیماری آن امروزه چندان شایع نیست. بیماری «سندرم گلین باره» هم در موارد شدید آلودگی به کامپیلوباکتر ممکن است فرد را مبتلا کند، البته عمده‌ترین مشکلی که با مصرف مرغ نیم پز یا خام از این باکتری به وجود می‌آید، بیشتر معده را درگیر می کند. شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از این دو باکتری در دستگاه گوارش و روده‌هاست که خوشبختانه به دلیل این‌ که مردم کشور ما از گوشت خام استفاده نمی‌ کنند، ابتلا به بیماری‌های این دو باکتری خیلی زیاد نیست.

برخی کشتارگاه‌ها بعد از کشتن پرندگان آن‌ها را در حوضچه‌های آبی می اندازند که اگر همه مرغ‌ها هم آلوده به این باکتری‌ها نباشند با در کنار هم قرار گرفتن به همه آن‌ها منتقل خواهد شد.
پس برای جلوگیری از آلوده شدن به این دو باکتری و همچنین ویروس‌های بیماری های مشترک با پرندگان نظیر آنفلوآنزای مرغی بهتر است افراد در درجه اول بهداشت را در موقع پاک کردن مرغ رعایت کنند و در زمان پاک کردن مرغ‌ها تا جایی که ممکن است از دستکش استفاده کرده و در این فاصله به ظروف دیگر دست نزنند و یا اینکه در زمان پاک کردن مرغ ها، تا قبل از شستن دست‌ها با آب و صابون، دست را به اطراف دهان نبرند.
اگرچه با شستن دست با آب و صابون باکتری‌ها از دست‌ها حذف می شود، اما در صورتی که فردی بدون دستکش به مرغ و گوشت خام پرندگان دیگر دست زده باشد، اگر زخمی در دست داشته باشد امکان اینکه این باکتری‌ها وارد بدن فرد شود، زیاد است بنابراین تأکید می‌شود برای پاک کردن و خرد کردن گوشت مرغ از دستکش استفاده شود، همچنین بهتر است گوشت را شسته و آن را منجمد کنند و حتماً به صورت کاملاً پخته یا کباب شده آن را مصرف کنند.

مرغ نیم پز فلج می کند:
تحقیق محققان نشان می دهد در صورتی‌ که مرغ با حداقل دمای مناسب درونی پخته نشده باشد، باکتری Campylobacter jejuni موجود در غذا می تواند منجر به بروز بیماری «سندروم گیلن باره» شود. محققان آمریکایی باکتری ای را در مرغ خوب پخته نشده یافته اند که می تواند منجر به بروز سندروم گیلن باره (GBS) شود. این سندروم یک اختلال خودایمنی است و علت اصلی فلج عصبی-عضلانی حاد در انسان ها در دنیا محسوب می شود. لیندا منسفیلد، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی میشیگان، در این باره می گوید: «مطالعه ما نشان داده است که ترکیب ژنتیکی همراه با باکتری Campylobacter موجب بروز بیماری GBS می شود.»

به گفته محققان، اگر مرغ خوب پخته نشده باشد باکتری مذکور در غذا فعال باقی مانده و می تواند منجر به بروز بیماری GBS شود.
از طرفی، عمدتاً باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم هستند. از این ‌رو مصرف برخی آنتی بیوتیک های معین به منظور مقابله با علائم نورولوژیکی تأثیری نداشته و به اشتباه به خود اندام ها و بافت های بیمار حمله می کنند. همچنین تحقیقات دیگر نیز نشان می دهند که باکتری Campylobacter jejuni موجب بروز سایر اختلالات خودایمنی نظیر بیماری التهاب روده و آرتروز نیز می شود.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 557 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 214 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 740 بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 427 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 233 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 344 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.1هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 464 بازدید
...