0 امتیاز
قبل در تغذیه و سلامت توسط (892 امتیاز)

خوردن میوه و سبزیجات مفید و لازم می باشد و فواید خود را دارد اما آیا خوردن بیش از اندازه ی آنها هم می تواند مضر باشد؟

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (690 امتیاز)

 در میوه‌ها، سبزیجات  فیبر بعنوان یک ماده ی طبیعی وجود دارد . باوجود فواید بسیار، فیبر زیاد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در سلامت فرد شود که درواقع همان عواقبی است که خوردن میوه و سبزیجات زیاد می تواند داشته باشد . 

1) گرفتگی‌های شکمی : علت این مشکل عدم توانایی بدن برای شکست  و تجزیه‌ی تمامی فیبر می‌باشد . اگر فیبر زیاد مصرف شود هضم غذا آرام شده و حتی ممکن است متوقف شود. نتیجه‌ ی آن ناراحتی و گرفتگی‌های روده‌ای خواهد بود .

2) اسهال : اگر مصرف فیبر خود را به‌طور ناگهانی افزایش دهید بدن زمان کافی برای تطبیق دادن خود با آن را نخواهد داشت . یکی از بزرگ‌ترین فواید فیبر این است که عبور غذا از دستگاه گوارش را سرعت می‌دهد . با مصرف فیبر زیاد این سرعت نیز خیلی بالا می‌رود و می‌تواند نتیجه‌ی آن اسهال باشد .

3) جذب نامناسب غذا : ازآنجایی‌که فیبر مانعی در مقابل مواد غذایی دیگر است می‌تواند مواد معدنی ، ویتامین‌ها و مواد مغذی را بدون آنکه جذب بدن شوند از بین ببرد . با خوردن فیبر زیاد ممکن است در جذب برخی مواد معدنی با مشکل مواجه شوید . اغلب فیبر زیاد باعث مشکل در جذب کلسیم، روی و آهن می‌شود . البته باید گفت این عارضه‌ی جانبی وجود دارد اما میزان آن خیلی خیلی کم است و جایی برای نگرانی نیست .

4) یبوست : اگر بدون آب کافی مقدار زیادی فیبر مصرف کنید ممکن است به یبوست مبتلا شوید . سیستم گوارشی بدن برای کمک به دفع مدفوع به مایعات نیاز دارد . اگر شما به حد کافی مایعات وارد بدن خود نکنید روده‌های شما نمی‌توانند درست کار کنند و شما دچار یبوست خواهید شد .

5) گازهای روده : با خوردن فیبر زیاد در زمانی کوتاه ممکن است نفخ و گازهای روده‌ای را تجربه کنید . این وضعیت به علت واکنش باکتری‌های طبیعی داخل دستگاه گوارشی به فیبر رخ می‌دهد . برای جلوگیری از بروز این عارضه‌ی جانبی به‌تدریج مصرف فیبر خود را افزایش دهید ، درنتیجه باکتری‌های طبیعی می‌توانند خود را با فیبر هماهنگ کنند .

6) مسدود شدن روده : انسداد روده بدترین عارضه‌ی جانبی ناشی از مصرف زیاد فیبر است. این اتفاق زمانی می‌افتد که فرد فیبر زیاد خورده و آب کافی دریافت نمی‌کند. فیبر می‌تواند سبب انسداد در روده‌ها شده و از عبور غذاهای دیگر جلوگیری کند. انسداد روده می‌تواند مشکل بزرگی بوده و حتی نیاز به جراحی داشته باشد.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 645 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 712 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 661 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 319 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 4.6هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 828 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 860 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 701 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.5هزار بازدید
...