0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (843 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
سونا رفتن چه مزایایی دارد؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (1.0هزار امتیاز)

سونا می‌تواند موجب پاک‌سازی پوست گردد، گردش خون را افزایش دهد، مسیر تنفسی و سینوس‌ها را باز کند، دردهای رماتیسمی و عضلانی را بهبود بخشد، حرکت مفاصل را آسان کرده و استرس و تنش‌ها را نیز کاهش دهد. سونا موجب باز شدن منافذ پوست می‌گردد و باعث می‌شود عمل تعرق آسان‌تر انجام شود و این‌گونه سبب درمان عفونت‌ها در بدن می‌گردد.

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

این مطلب که از وب سایت معتبر و جامع پرشین استخر اقتباس شده در ارتباط با خواص سونا می باشد:

 

استفاده‌ مکرر از سونای خشک و سلامت قلب

تجربه‌ی یک سونای فنلاندی معمولی ممکن است با آن‌چه که شما تصور می‌کنید، متفاوت باشد. آن‌ها معمولا از حرارت خشک ۶۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد (۱۴۰ تا ۲۱۲ درجه فارنهایت) و فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد رطوبت استفاده می‌کنند. سونا مکانی برای استراحت جسمی و روحی دوستان و افراد خانواده است.

این مطالعه، که در مجله‌ی پزشکی JAMA منتشر شده است، شامل ۲۳۱۵ شرکت‌کننده‌ی مرد میانسال از شرق فنلاند بود. این افراد به‌طور میانگین طی یک دوره ۲۱ ساله مورد مطالعه قرار گرفتند. محققان در تلاش بودند تا دریابند که چشم‌انداز سلامت قلب در این مردان که اغلب از سونا استفاده می‌کنند، چه تغییری کرده است. محققان به مقایسه‌ی الگوی استفاده یک‌بار در هفته از سونا را با الگوی استفاده مکرر دو تا سه بار در هفته و حتی استفاده چهار تا هفت بار در هفته، پرداختند.

از جنبه‌های جالب این مطالعه آن بود فقط ۱۲ نفر از بین ۲۰۰۰ نفر از عضویت در سونا انصراف داده بودند و پیمان سونای عشق فنلاندی را شکسته و از آن استفاده نکردند.

چگونه سوناخشک خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد؟

درس‌های پراهمیت فراوانی از این مطالعه وجود دارد. حتی اگر به سونای خشک سنتی دسترسی ندارید، می‌توانید برخی از جنبه‌های مفید سونا را در زندگی خود دریافت کنید.

۱. آرامش برای قلب خوب است: فنلاندی‌ها از سونا برای آرامش جسمی و روحی بهره می‌برند. بدن، ذهن و قلب ما نیاز به زمانی برای استراحت دارد. این عمل ساده گذاشتن زمانی برای استراحت، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد، توانایی ما را برای به انجام رساندن وظایف افزایش می‌دهد، خلاقیت را بهبود می‌بخشد، موجب کاهش خطر ابتلا به خستگی مفرط می‌شود، فشار خون را پایین می‌آورد و می‌تواند ضربان نامنظم قلب را تنظیم کند. پس زمانی‌که صرف سونا می‌کنیم، سود بیشتری کسب می‌کنیم، یعنی گذراندن زمان بیشتر، بهتر.

۲. روابط اجتماعی قوی به قلب کمک می‌کند: فنلاندی‌ها برای گذراندن وقت با خانواده و دوستان از سونا استفاده می‌کنند. مطالعات تحقیقاتی متعدد به وضوح نشان می‌دهد مردمی که با دیگران ارتباط دارند، احساس می‌کنند که بخشی از یک اجتماع هستند و روابط پایدار و حمایتی دارند، طولانی‌تر عمر می‌کنند. سپری کردن اوقات خود با دوستان و خانواده در تلاش برای یک زندگی طولانی‌تر ضروری است.

۳. سونا می‌تواند برای تنظیم ضربان قلب مفید باشد: هنگامی‌که بدن ما در معرض گرمای سونا قرار می‌گیرد، در محدوده درجه حرارت پایین‌تر، ضربان قلب می‌تواند از ۱۰۰ ضربه در دقیقه تجاوز کند. هنگامی‌که درجه حرارت بالا باشد، ضربان قلب ما می‌تواند از ۱۵۰ضربه تجاوز کند. این پاسخ‌های ضربان قلب و افزایش خروجی قلب ما می‌تواند الگوی انجام حرکات ورزشی را تقلید کند. طبق یک فرضیه، استفاده از سونای خشک، بسیاری از جنبه‌های مفید ورزش را برای سیستم قلبی عروقی ما تکرار می‌کند.

۴. استفاده از سونا، مانند ورزش، می‌تواند فشار خون را کاهش دهد: در سونا، فشار خون ما اغلب کاهش می‌یابد. علاوه بر این، رگ‌های خونی بسیار کوچکی که برای عملکرد اندام‌های بدن ما حیاتی هستند، استراحت می‌کنند و باز می‌شوند. توانایی رگ‌های خونی در استراحت و باز شدن خود، عملکرد درون پوشی غشاء درونی رگ نام دارد. افرادی که غالبا از سونا استفاده می‌کنند، عملکرد درون پوشی بهتری در رگ‌ها دارند. هنگامی‌که عملکرد درون پوشی از دست برود بیشتر در معرض احتمال ابتلا به بیماری تصلب سرخرگ‌ها، سکته مغزی و بی‌نظمی ضربان قلبی قرار می‌گیریم. یکی از مزایای مهم ورزش نیز حفظ عملکرد درون پوشی سالم غشاء درونی رگ است. متاسفانه، آگاهی نداریم که این منافع برای قلب، علاوه بر استفاده از سونای خشک، با تامین رطوبت بالا، با ریختن آب بر سنگ گرم، در حمام بخار و یا در وان داغ هم به دست می‌آید.

ادامه مزایا و خواص سونا

سوالات مشابه

0 امتیاز
2 پاسخ 460 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 76 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 184 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 37 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 88 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 162 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 182 بازدید
سوال شده 2 سال قبل در علم و دانش توسط modernvilla company_ (10 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 2.5هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 257 بازدید
سوال شده 5 سال قبل در ورزش توسط lonk job_56456741060 (0 امتیاز)
...