0 امتیاز
قبل در هنر توسط (0 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

پدر مدلینگ ایران کیست؟

افراد زیادی در صنعت مدلینگ ایران مدعی فعالیت حرفه ای و بین المللی هستند . بارهای بار کلمه اولین مدل اولین آژانس مدلینگ و.... از افراد مختلف شنیده می شود . هر چند که برخی از این افراد موفقیت های کوچک و بزرگی در این صنعت کسب کرده اند. اما واقعا این صنعت در ایران از کجا و توسط چه کسی آغاز شد و این به اصطلاح " پدر مدلینگ " کیست؟
من زمان زیادی صرف کردم تا با مطالعه و پرس و جو به نتیجه درست و دقیقی در جواب این سوال برسم و نتیجه را با شما به اشتراک بگذارم
برگزاری شو لباس پیش از انقلاب بیشتر توسط مدل ها و کارگردانان خارجی و در تبلیغات تلویزیونی و مجلات هم از چهره خوانندگان و بازیگران مطرح استفاده می شد



حضور مدل ها در تبلیغات پیش از انقلاب

 


پس از انقلاب 57 هم بیش از دو دهه برگزاری شو لباس و یا استفاده از مدل ها حرفه ای در تبلیغات ،ممنوع و متوقف شد.
با حضور چهره های سینمایی در بیلبوردهای (برند ایکات با حضور محمدرضا گلزار) افق تازه ای برای استفاده از مدل های حرفه ای و همینطور خبرهایی از برگزاری شو زنده لباس شنیده شد.



محمدرضا گلزار در تبلیغ ایکات


همزمان اسامی افرادی چون مهلا زمانی (طراح لباس) ، نوید فرید (کارگردان) ، فروزان شاه کوپا (طراح لباس) و ابوالفضل رزم آرا و جشنواره هایی چون زنان سرزمین من و یا اجراهای خصوصی در هتل های بزرگ پایتخت و برگزاری رویدادی در جزیره کیش شنیده می شد.
 

مدل ها در شو زنده جشنواره زنان سرزمین من


در آغاز دهه 80 برای اولین بار نام آژانس مدلینگ ویولت شنیده شد . محلی که برای اولین بار مدعی جمع کردن افراد مستعد و آموزش آن ها برای معرفی به صنعت تبلیغات ایران بود . شروع فعالیت این آژانس که توسط نوید فرید تاسیس گردید سبب منسجم شدن فعالیت های پراکنده فعالان این حرفه در مرکزی واحد شد .سپس گروه دیگری چون مدکس (پارس) نیز توسط ابوالفضل رزم آرا راه اندازی شد اما بیشتر در قالب یک تیم و گروه غیر متمرکز باقی ماند و به یک آژانس منسجم تبدیل نشد.


نوید فرید پدر مدلینگ ایران
آژانس مدلینگ ویولت سال تاسیس 1380 موسس نوید فرید


حضور اولین آژانس ها و تیم ها سرآغازی برای حضور مدل ها در بیلبوردها ، تبلیغات تلویزیونی و برگزاری شوهای زنده لباس البته بیشتر برای آقایان بود .


شو لباس برند نوین چرم با حضور رضا مصباح سامان نایبی ، محسن میری ، رضا بیک و...


در پایان دهه 80 ، موسسه 12 با مدیریت مشترک فروزان شاه کوپا و سعیده فروغی به عنوان آژانس مدلینگ فعالیت خود را آغاز کردند ، اما متاسفانه پس از مدتی فعالیت این مجموعه متوقف شد.


موسسه دوازده سال 1386 موسس فروزان شاه کوپا سعیده فروغی


چند سال بعد با ورود وزارت ارشاد و ارائه مجوز رسمی به مراکز مدلینگ ، قدیمی ترین موسسه مدلینگ ( ویولت ) به همراه دو موسسه جدیدالتاسیس به نام های مدینو و بهپوشی به عنوان مراکز قانونی مدلینگ معرفی شدند.


جشنواره مد و لباس فجر موسسه بهپوشی سال تاسیس 1392 


موسساتی چون آک تیک ، فرشتگان ( آنجلز ) موسس نیز چند سال پس از 3 موسسه اولیه به جمع موسسات پیوستند .
از نام افرادی چون الناز گلرخ ، کامران بختیاری ( کامرون زیگزال) ، فرید صعودی ، رضا مصباح ، مجید انصاری ، سعید عرب ( عکاس ) ، بهشاد بردبار ، مسیحا شجاعی ( عکاس) ،بهاره فرهنگ مهر ، مریم ابراهیمی ، دانیال عبادی ، علیرضا کریمی ، امیر زبده ، ارسلان حسن زاده نیز می توان به عنوان چهره های موثر در روند تکمیل این صنعت نام برد.


مجید انصاری در شوی برند چرم پارس

 


باتوجه به این تاریخچه و فارغ از ادعاهای بدون سند مدعیان ، هر یک از این اسامی ذکر شده در این متن ، تاثیر قابل توجهی در تکمیل قطعات پازل این صنعت بازی کرده اند. و نمی توان تنها با ذکر یک نام پاسخ کاملی به این سوال داد .
اما از دیدگاه من نام نوید فرید موسس اولین آژانس مدلینگ در ایران شاید شایستگی بیشتری برای کسب عنوان پدر مدلینگ در ایران را داشته باشد. با بررسی سایر فعالیت های او نیز ، فکر میکنم شما هم با من هم نظر خواهید بود:


• تاسیس اولین آژانس مدلینگ در ایران - سال 1380
• تاسیس اولین آکادمی ( مدرسه) مدلینگ در ایران - سال 1382
• از اولین برگزارکنندگان شوی لباس و اولین کارگردان شو لباس در ایران
• هم بنیانگذار فشن تی وی ایران ( اولین تلویزیون مد و لباس ایران )
• کشف ، آموزش و کمک به دیده شدن هزاران استعداد در این صنعت
• برگزاری اولین پرفورمنس فشن در ایران
• برگزاری اولین شو لباس کودک در ایران
• برگزاری اولین شوی معلولین در ایران
• تالیف کتاب و مقالات در خصوص مد و صنعت مدلینگ

و...


لازم به ذکر است که این مطلب در سطح مطالعه خودم و تنها برای رفع ابهام و کنجکاوی شخصی نوشته شده و من به هیچ عنوان قصد نادیده گرفتن ارزش ها و فعالیت ها هیچ یک از عزیزان نامبرده در این متن را ندارم و پیاپیش از نام هایی که تاثیری در این صنعت داشته اما در این متن ذکر نشده اند عذرخواهی می کنم.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 824 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 1.5هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 72 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 401 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 271 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 75 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 130 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 141 بازدید
...