0 امتیاز
قبل در وسایل نقلیه توسط (5 امتیاز)

با توجه به کاربرد بسيار زياد پمپ هاي هيدروليک در سيستم هاي مختلف روز به روز نياز به اين پمپ ها افزايش پيدا مي کند. در دنياي پمپ هاي هيدروليک يکي از مقوله هايي که بسيار کاربردي است، عيب يابي پمپ هيدروليک است.

مشکلات پمپ های هيدروليک چگونه و بر اثر چه عواملي به وجود مي آيد؟

پمپ هاي هيدروليک علاوه بر کارايي بالاي خود داراي مشکلاتي هستند که بايد در حفظ و نگهداري پمپ دقت بالايي به خرج داد. در اين قسمت عوامل مختلفي که باعث بروز مشکلات اساسي و مهم در اين پمپ ها مي شوند، را براي شما قرار داده و علل به وجود آمدن هرکدام را نيز بازگو مي کنيم.

با عيب يابي پمپ هيدروليک و عوامل مختلف شما با تمهيدات متعدد مي توانيد از خرابي هاي احتمالي جلوگيري کرده و از ضررهاي بعدي و آسيب به بقيه سيستم جلوگيري کنيد.

قبل از اشاره به اين علل بايد حتما قوانين اساسي مربوط به هيدروليک را بشناسيد که ابتدا به چند تعريف کوتاه در مورد آن ها مي پردازيم و در ادامه به صورت موردي به علل مختلف بروز مشکل مي پردازيم.

چند تعريف به اين صورت بيان مي شوند: پمپ ها براي سيستم جريان ايجاد کرده و در ايجاد فشار دخيل نيستند. مقاومت هاي مختلف در سر راه جريان، باعث ايجاد فشار مي شوند. جريان ايجاد شده سرعت محرک را تعيين مي کند و فشار موجود، نيروي محرک را براي شما بيان مي کند.سيال پمپ شده هميشه مسير با مقاومت کمتر را طي مي کند. در انتقال سيال از نقطه اي با فشار زياد به نقطه اي با فشار کم گرما توليد مي شود.

(برای خرید پمپ هیدرولیک لودر کلیک نمایید)

دلایل خرابی پمپ های هیدرولیک

عدم دريافت مايع پمپ شونده:
اين مشکل در موارد متعددي ايجاد مي شود اين عوامل شامل موارد زير مي شوند:

  • عدم هواگيري و عدم پر کردن لوله اوليه پمپ.
  • ارتفاع مکش منفي زياد سيال مورد نظر.
  • ارتفاع تخليه بيش از حد مجاز
  • گرفتگي پروانه ها
  • نشتي هوا در لوله مکش پمپ
  • نشتي مايع سيال در کاسه نمد پمپ
  • درون مايع نبودن دهانه مکش به اندازه کافي
  • معيوب بودن آب بندي قطعات پمپ


فشار کم:

اين مشکل بر اثر چند عامل ايجاد مي شود:

  • سرعت چرخش کم است
  • وجود نشتي هوا در لوله مکش از مخزن سيال
  • وجود عيب هاي مکانيکي در قطعات داخلي پمپ
  • گرفتگي مجراهاي عبوري سيال متصل به پمپ
  • وجود هوا يا گاز در مايع سيال


پمپ مدتي کار کرده و مدتي مي ايستد:

يک مشکل جدي در قسمت هاي مختلف اين عيب را ايجاد مي کند. اين مشکل در اکثر اوقات بر اثر وجود هوا در سيستم به وجود مي آيد و به موارد مکانيکي مربوط نمي شود.

  • عدم هواگيري درست لوله ها
  • وجود نشتي هوا در لوله
  • وجود نشتي هوا درکاسه نمد پمپ

پمپ بيش از حد مجاز توان مصرف مي کند:

اين مشکل در وهله اول ممکن است در اثر عيوب مکانيکي باشد، عيوب مکانيکي را حتما به متخصصين مجرب بسپاريد و بعد از چک کردن موارد ساده به افراد مجرب در تعمير و نگهداري مراجعه کنيد.

  1. کاسه نمد پمپ بيش از حد سفت باشد
  2. محور اصلي خم شده و يا دچار عيب شده است
  3. کارآيي مثبت و مفيد قطعات از بين رفته باشد


شناخت انواع مشکلات برای عیب یابی پمپ هيدروليک

پمپ هيدروليک به دليل استفاده مستمر دچار مشکلات متعددي مي شود که شناخت اين مشکلات باعث مي شود تا شما راحت تر و با هزينه کمتر به تعمير و نگهداري پمپ مورد نظر بپردازيد و از هزينه هاي اضافي جلوگيري کنيد.

عوامل بروز اين مشکلات در تيتر هاي قبل بيان شد و در اينجا به معرفي هر يک از اين مشکلات مي پردازيم.برای اینکه انواع مشکلات سیستم های هیدرولیک را بخوبی تشخیص دهیم لازم است تا در مورد اجزای سیستم های هیدرولیک شناخت دقیقی داشته باشیم

توضيحات مختصر درباره هرکدام از اين مشکلات شما را با اين مشکلات آشنا کرده و مي توانيد با اقداماتي پيش گيرانه از اين خرابي ها و آسيب رسيدن به ديگر قطعات و نقاط سيستم جلوگيري کرده و از ضرر هاي مالي چند برابري پيشگيري کنيد.

ناتواني پمپ در کشيدن روغن:

اين مشکل بر اثر عوامل متعددي ايجاد مي شود که رفع چند مورد از آن ها بدون نياز به متخصص قابل رفع شدن مي باشد و در مورد عيوب مکانيکي حتما بايد از متخصصين کمک گرفته تا از ضرر هاي بيشتر جلوگيري شود.

نشت هوا به داخل سيستم:

اين مشکل مي تواند در مسير انتقال سيال اتفاق افتاده و يا در هنگام مکش اين مشکل به وجود بيايد. گاهي از اوقات در هنگام نصب نيز اين مشکل ممکن است بروز کند و اپراتور به خوبي هواي داخل لوله ها را تخليه نکرده باشد. از ضربه هاي احتمالي به مسير انتقال سيال نيز نمي توان چشم پوشي کرد.

نشت آب به داخل سيستم:

اين مشکل بيشتر مواقع در اثر آب بندي ناقص و يا آسيب ديدن آب بندي سيستم به وجود مي آيد و باعث خرابي عمده اي در سيستم مي شود.

نشت روغن در اطراف پمپ:

اين مشکل بر اثر مستهلک شدن اورنگي هاي موجود در پمپ اتفاق مي افتد و يا بر اثر خرابي در کاسه نمد پمپ که باعث روغن ريزي در اطراف پمپ مي شود. اگر اين مشکل را رفع نکنيد، علاوه بر کاهش فشار به مرور زمان باعث خرابي ديگر قسمت هاي سيستم مي شود.

جريان کم و يا بدون جريان بودن پمپ:

اين مشکل علاوه بر خود پمپ مي تواند بر اثر عوامل متعددي به وجود بيايد. وجود هوا در سيستم و يا کم شدن قدرت الکتروموتور مربوطه از عوامل تاثير گذار در بروز اين مشکل مي باشند.

افزايش نويز پمپ:

اين مشکل در اثر ايجاد خلا بالا در داخل پمپ ايجاد مي شود. اين خلا در اثر چند عامل ايجاد مي شود. اين عوامل شامل ويسکوزيته روغن، فيلتراسيون روغن و خفگي لوله هاي انتقال روغن است.

اين مشکل باعث بهم خوردن تعادل و کارايي سيستم شده و سيکل هاي مرتب زماني را بهم مي زند و اختلالات عمده اي در سيستم هيدروليک به وجود مي آورد.

عمر کوتاه پمپ:

عمر کوتاه پمپ به عوامل متعددي بستگي دارد. از مهم ترين عواملي که باعث کم شدن عمر پمپ مي شود، مي توان به کيفيت کم قطعات به کار رفته اشاره کرد.

عمر پمپ رابطه مستقيمي با سرويس هاي دوره اي دارد و بايد سرويس هاي به موقع براي پمپ ها انجام شود. از عواملي که عمر پمپ را پايين مي آورد، اين است که در هنگام تعمير شما از قطعات تقلبي موجود در بازار استفاده کنيد.

منبع: سایت هیدکالا

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 12 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 83 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 98 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 142 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 33 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 59 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 71 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 70 بازدید
سوال شده 1 سال قبل در موبایل و لوازم الکترونیکی توسط Bahar gh_14934488933 (0 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 74 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 194 بازدید
...