0 امتیاز
قبل در تغذیه و سلامت توسط (55 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
علت سختی آب کاتیون‌ها می‌باشد. اگر آب حاوی نمک‌های معدنی مانند کلسیم، روی، آهن، منیزیم و یا ترکیبات بی‌کربنات باشد به آن آب سخت می‌گویند. سختی آب با TH شناخته می‌شود. سختی آب به دو صورت موقت و دائم است. برای اندازه‌گیری سختی آب یون کلسیم و منیزیم را باید اندازه بگیریم. در واقع سختی آب بخشی از تی دی اس یا همان سنگینی آب محسوب می‌شود.

سختی دائم به سختی بدون نمک‌های بی‌کربنات می‌گویند. در واقع به سختی دائم سختی بی‌کربناتی یا به انگلیسی Noncarbonated Hardness نیز می‌گویند. اما سختی موقت به بی‌کربنات کلسیم می‌گویند که شامل کلسیم CA و منیزیم MG است.

3 پاسخ

+1 امتیاز
قبل توسط (55 امتیاز)
اگر سختی آب زیاد باشد هنگام شستشوی دست املاح موجود در آب با صابون و مایع ترکیب می‌شود و قدرت پاک‌کنندگی را از بین می‌برد. علت رسوب‌گذاری آب وجود کلسیم و منیزیم است. این دو عنصر وقتی به هم می‌چسبند باعث رسوب می‌شوند.

در واقع ترکیب منیزیم و کلسیم باعث می‌شود که شامپو و شوینده‌ها روی سطح باقی بمانند و به اصلاح بماسند. دوش گرفتن با آب سخت به مرور باعث می‌شود مو زبر و موج‌دار شده و از طرفی باعث پیری و چروک پوست می‌شود.

معمولا روی پارچه‌ها و لباس‌های سفید سختی آب به صورت زرد و خاکستری نمایان می‌شود. اگر بعد از شستشو لباس، لکه‌هایی را می‌بینید ممکن است به دلیل سختی آب شما باشد و ارتباطی با شوینده‌ای که مصرف می‌کنید نداشته باشد. سختی آب باعث می‌شود که در کتری، سماور، لوله‌های آب گرم رسوب ایجاد شود. بهتر است بدانید که لکه‌هایی که روی ظروف پس از شسشتو مشاهده می‌شود مربوط به سختی آب است.
0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

املاح مختلف از جمله کلسیم و منیزیم برای بدن لازم می باشند و به شیوه های مختلف می توان آن را تامین کرد. یکی از مهم ترین فواید سختی آب می توان به بهبود ساختار ساتخوان ها اشاره نمود. شکستگی استخوان با مصرف آب حاوی کلسیم و منیزیم با سرعت بیشتری بهبود پیدا می کند و این یک مزیت سختی آب برای سلامتی بدن محسوب میشود.

با توجه به اینکه بسیاری از املاح برای بدن ضروری می باشند و به شیوه های مختلف از جمله آب آشامیدنی باید وارد بدن شوند. برخلاف تصور اغلب افراد، آب با درجه سختی بسیار پایین (کمتر از 200) نمی تواند املاح مورد نیاز برای سلامتی بدن را تامین کند. علاوه براین، آب های نرم دارای سدیم بوده و به همین دلیل طعم شور خواهند داشت. آب های بیش از اندازه نرم قابل آشامیدن نمی باشند و حتی ممکن است طعم تلخ داشته باشند. به همین دلیل درجه سختی آب باید در بازه استاندارد قرار گیرد و بیش از اندازه بالا یا پایین نباشد.

0 امتیاز
قبل توسط (10 امتیاز)

سختی موجود در آب نه تنها بر سلامتی افراد بلکه در کیفیت محصولات تولید شده در صنعت نیز اثر منفی ایجاد خواهد کرد. در نتیجه می توان از سختی گیر رزینی در حوزه های مختلف استفاده نمود که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از عملیات رسوب‌گذاری در دستگاه‌های گران قیمت
کاهش سختی و تصفیه آب آشامیدنی
پیشگیری از گرفتگی لوله‌ها

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 138 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 177 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 102 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 159 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 110 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 94 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 169 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 377 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 604 بازدید
...