0 امتیاز
قبل در درمان و پزشکی توسط (892 امتیاز)

بیماری اسکیزوفرنی‌ چه نوع بیماری است و چه علائمی دارد؟ می توان فهمید یک نفر اسکیزوفرنی‌ دارد؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (2.5هزار امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
 

باسلام

روان‌گسیختگی یا اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که مشخصه آن از کار افتادگی فرایندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف می‌باشد. این بیماری معمولاً خود را به صورت توهم شنیداری، توهم‌های جنون آمیز یا عجیب و غریب، یا تکلم و تفکر آشفته نشان می‌دهد، و با اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی قابل توجهی همراه است. شروع علائم معمولاً در دوران نوجوانی رخ می‌دهد، با یک شیوع در طول زندگی جهانی در حدود ۰٫۳–۰٫۷٪.تشخیص بر اساس مشاهده رفتار و تجارب گزارش شده بیمار است.

تشخیص

1.هذیان

2.توهم

3.گفتار در هم ریخته

4. بی تفاوتی عازفی و هیجانی

6ماه مداوم دیده شده و فرد بهبود نیافته. دربرخی از منابع نیز یک ماه تداوم ذکر شده است.

علائم

فرد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است دچار توهم‌هایی شود (که اغلب به صورت شنیدن صداها گزارش شده است)، خیالات (اغلب عجیب و غریب یا سرکوب گرانه در طبیعت) و آشفتگی فکری و کلامی می‌باشند. مورد دوم ممکن است از از دست دادن قطار اندیشه، تا جملات با اتصال نامنظم در معنی، تا تناقض شناخته شده به عنوان آشفته گویی در موارد حاد متغیر باشد. گوشه گیری اجتماعی، نامرتبی لباس و بهداشت، و از دست دادن انگیزه و قضاوت تماماً موارد عادی موجود در اسکیزوفرنی می‌باشند. اغلب الگوی قابل مشاهده‌ای از مشکل عاطفی وجود دارد، برای مثال عدم پاسخگویی به محرکات. اختلال در شناخت اجتماعی با اسکیزوفرنی مرتبط است، همچنین علائم پارانویا؛ انزوای اجتماعی به طور معمول اتفاق می‌افتد. همچنین معمولاً مشکلات در کار و حافظه بلند مدت، توجه، عملکرد اجرایی، و سرعت پردازش رخ می‌ده. در یک زیرگروه غیر معمول، فرد ممکن است تا حد زیادی ساکت باشد، در وضعیت‌های حرکتی عجیب و غریب، یا در جلوه‌های بی‌موردی از اضطراب قرار بگیرد، که همه اینها نشانه‌هایی از جنون جوانی می‌باشند.

علل

1.ژنتیک

2. صدمه مغزی در تولد یا اندکی بعد

3. نابه هنجاری مغزی

4. عوامل محیطی

5. عوامل آشکار ساز

نکته مهم

حتما حتما حتما باید به روانپزشک مراجعه شود و افراد نمی توان باحتی تشخیص داد زیرا بیماری های دیگر در همین دسته این بیماری قرار دارند که علائم بسیار مشابه است. به راحتی نمی توان برپسب زد پس لطفا در مورد بیماری یا عدم بیماری یک فرد قضاوت نکنید.

 
 
 
 
 
 
 
قبل توسط (892 امتیاز)
اسکیزوفرنی و شیزوفرنی یکی هستند؟
قبل توسط (2.5هزار امتیاز)
با سلام
برخی از منابع دقت کمتر یکی دیده ولی در منبع بهداشت روانی جدا می دانند.
مطلب با توجه به منبع ماری اتیکسون تصحیح و با دقت بیشتری ارائه گشت.
0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

اسکیزوفرنی چیست ؟
شیزوفرنی یا اسکیزوفرنی اختلالی است روانی که فرد توانایی تشخیص صحیح دنیای واقعی و خیالی را ندارد و همین مسئله روی ابعاد مختلف رفتاری، نظیر شیوه صحبت و تفکر و احساسات و عملکرد وی تاثیر بسیار زیادی می گذارد و در نتیجه می تواند فرد را ناتوان و گوشه گیر یا افسرده کند؛ در حالی که تصور عمومی بر این مسئله استوار است که اسکیزوفرنی نوعی چند شخصیتی می باشد؛ باید خاطر نشان کنیم که این بیماری در واقع نوعی جنون است و فرد قدرت تمیز دادن واقعیت را از تصورات خود ندارد و در حقیقت  فرد مبتلا در حین حملات جنونی اسکیزوفرنی با هجمه ای از تصاویر و صداهای آشفته و مبهم مواجه می شود که توانایی مدیریت آن برایش بسیار دشوار می باشد.

 

درمان اسکیزوفرنی در تهران

سوالات مشابه

0 امتیاز
2 پاسخ 364 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 574 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 482 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 840 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 263 بازدید
سوال شده 6 سال قبل در درمان و پزشکی توسط سلطانی (1.1هزار امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 399 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 840 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.0هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 467 بازدید
...