0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

چه زمان از شرکت های زیان ده مالیات گرفته نمی شود؟

مالیات شرکت‌های زیان ده، یکی از مهمترین مشکلاتی است؛ که این روزها مالکان کسب و کارها با آن مواجه می‌شوند. در این نوع شرکت‌ها، درآمد حاصل از فروش کالاها یا ارائه خدمات کمتر از هزینه‌ها و مخارج آنها است. وقتی که درآمد شرکت کاهش می‌یابد و همزمان هزینه‌ها و مخارج افزایش می‌یابند، شرکت به سمت خسارت و زیان حرکت می‌کند. این موضوع نیازمند مدیریت مالیاتی دقیق و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه از سوی صاحبان کسب و کار است تا مالیاتهای اضافی و بارهای مالیاتی ناخواسته جلوگیری شود. در ادامه دیدگاهی کلی از این مسئله پیدا خواهید کرد اما هرگر فراموش نکنید که اگر با چنین مشکلی مواجه شدید؛ قبل از هرگونه اقدامی حتما از مشاوره‌های مالیاتی راهنمایی بگیرید. خبر خوب این است که، می‌توانید با استفاده مشاوره تلفنی مالیاتی در سریع‌ترین زمان ممکن بهترین اطلاعات را کسب کرده و درست‌ترین اقدام را انجام دهید.

به چه شرکت هایی، زیان ده می گویند؟

یکی از نکات بسیار حیاتی در مدیریت یک کسب و کار، توجه به جریان مالی است. وقتی که جریان مالی در یک شرکت به تعادل خوبی دست پیدا کرده و درآمد به اندازه کافی از هزینه‌ها بیشتر باشد، شرکت به خوبی سودآوری خواهد داشت و با مشکلات کمتری مواجه می‌شود. اما در مواقعی که هزینه‌ها بیشتر از درآمد باشند، شرکت با مشکلات مالی جدی مواجه می‌شود و این وضعیت به عنوان ضرر آور شناخته می‌شود. به طور کلی، وقتی که درآمد کاهش یابد یا به صفر برسد و هزینه‌ها افزایش پیدا کنند، وضعیت مالی شرکت به سمت ضرر و زیان تغییر خواهد کرد. این مسئله به همه کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای جدید تازه شروع کرده، یادآوری می‌کند که نیاز به مدیریت دقیق جریان مالی و برنامه‌ریزی مالی دارند تا از مشکلات مالی جلوگیری کنند.

 عوامل مؤثر در زیان ده بودن شرکت‌ها چیست؟

چندین عامل وجود دارند که ممکن است به ضرر و زیان یک شرکت منجر شوند. عدم مدیریت صحیح شرکت، نادرستی در مدیریت جریان نقدینگی، نداشتن شناخت کافی از بازار و مشتریان، استفاده از روش‌های بازاریابی نامناسب، و تخصیص نادرست سرمایه، تنها چند نمونه از این عوامل هستند. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین عواملی که باعث زیان دهی شرکت‌ها می‌شوند، خواهیم پرداخت.

مدیریت مالی نادرست: بخش حسابداری یکی از جنبه‌های حیاتی در سازمان‌ها محسوب می‌شود. گزارش‌ها و اطلاعاتی که از فرآیند حسابداری به دست می‌آید، تأثیر مهمی در مدیریت و رسیدن سازمان به اهداف خود دارند. متأسفانه، اغلب گزارشات و اطلاعات از طرف حسابرسان و مدیران اجرایی، به منظور بهبود ساختار مالی و مدیریت مناسب آن نادیده گرفته می‌شوند. این سلب توجه به بخش مالی می‌تواند در آینده منجر به مشکلات جدی شود.

مدیریت نادرست در بخش تولید: تفاوت میان درآمد حاصل از فروش کالاها یا ارائه خدمات و هزینه‌های عملیاتی شرکت به عنوان عملکرد مالی شناخته می‌شود. در واقع، میزان درآمد شرکت به عواملی مانند قیمت تعیین‌شده برای محصولات و خدمات وابسته است که توسط دولت یا بازار تعیین می‌شوند. اما هزینه‌های عملیاتی شرکت به عهده مدیران است و با مدیریت دقیق بخش تولید، می‌توان میزان درآمد و سود شرکت را افزایش داد.

نادیده گرفتن نقش اساسی منابع انسانی: یکی از جنبه‌های بسیار مهم در هر کسب و کار، مدیریت صحیح منابع انسانی است. نیروهای انسانی نقش بسیار مهمی در پیشرفت شرکت ایفا می‌کنند و به عنوان سرمایه ارزشمندی برای شرکت شناخته می‌شوند. عدم مدیریت مناسب این منابع و کمبود انگیزه در این بخش می‌تواند بر عملکرد شرکت تأثیر منفی بگذارد و به آن آسیب برساند.

خطا در برنامه‌ریزی: یکی از اشتباهات رایج که کارآفرینان جدید معمولاً مرتکب می‌شوند، این است که داشتن یک برنامه تجاری کامل را نادیده می‌گیرند. یعنی ممکن است یک ایده به نظر عالی باشد، اما در عمل قابل اجرا نباشد. این به معنای این نیست که باید از رویاها و آرزوهایتان دست بکشید، بلکه باید با انجام تحقیقات کافی و برنامه‌ریزی دقیق‌تر، به تدریج پیش بروید.

عدم درک درست از خواسته‌ی مشتریان: در عالم تجارت امروز، باید به این اصل اساسی که "همیشه حق با مشتری است" بسیار بیشتر از قبل توجه شود. تمام کسب و کارها باید درک کنند که مشتریان امروزی به دنبال محصولات و خدمات با کیفیت هستند؛ خدمات مشتریان و خدمات پس از فروش برایشان بسیار بااهمیت است و اگر به نیازها و مشکلاتشان رسیدگی نشود، ممکن است به جستجوی رقبای شما می‌روند تا نیازهایشان را برآورده کنند.

مدیریت نادرست بازاریابی: بسیاری از شرکت‌ها در فرایند بازاریابی اغلب دچار خطا می‌شوند. وقتی یک شرکت در تخصیص منابع مالی برای بازاریابی خود اشتباه می‌کند، اغلب سعی می‌کند با کاهش بودجه‌ی دیگر بخش‌ها، هزینه بازاریابی را جبران کند یا به عبارت دیگر، اگر نمی‌خواهد بودجه‌ی سایر بخش‌ها را کم کند، بودجه بازاریابی را کاهش می‌دهد. با توجه به اهمیت بسیار بالای بازاریابی در هر کسب و کار، به ویژه کسب و کارهای جدید، ضروری است که هر شرکت به طور واقع‌بینانه برای نیازهای بازاریابی فعلی و آینده خود، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی انجام دهد.

 آیا شرکت های زیان ده باید مالیات پرداخت کنند؟

شرکت‌ها ی زیان ده همچون دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها باید مبالغ هزینه و درآمد خود را مطابق با قوانین در نرم‌افزارهای حسابداری ثبت نموده و اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت خود را تکمیل و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. اگر سازمان امور مالیاتی تصدیق کند که شرکت زیان ده است، مالیات تا زمانی که شرکت سودآور شود و می‌تواند ضرر و زیان‌های گذشته خود را کسر کند، دریافت نخواهد شد. به طور کلی، وضعیت زیان‌ده بودن یک شرکت باید توسط سازمان امور مالی مورد تصدیق قرار گیرد.

در صورتی که پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی، سازمان مالیاتی متوجه شود که یک شرکت به زیان دچار شده است، برای محاسبه مالیات آن از روش‌های متفاوتی استفاده خواهد کرد. به عبارت دیگر، این شرکت تا زمانی که زیان دارد، مشمول مالیات نخواهد بود و سازمان مالیاتی به طور موقت از آن مالیات دریافت نخواهد کرد. همچنین، لازم به ذکر است که اگر مدارک و اظهارنامه‌های ارائه شده توسط شرکت توسط سازمان مالیاتی تأیید نشود؛ این شرکت، یک شرکت زیان ده محسوب نخواهد شد و قانون پرداخت مالیات برای آن اجرا خواهد شد.

عوامل مؤثر در زیان ده بودن شرکت‌ها

درکل، سازمان مالیاتی در برخورد با این مسئله یکی از دو رویه زیر را در پیش خواهد گرفت:

  1.  در صورتی که هزینه‌های شرکت به دلیل مواردی مانند دریافت وام برای تهیه دستگاه‌های جدید، افزایش حقوق کارکنان، هزینه‌های مرتبط با تحقیق و توسعه و دیگر عوامل مشابه افزایش یابد، تأیید زیان ده بودن شرکت توسط سازمان امور مالیاتی صورت خواهد گرفت.
  2.  اما، اگر هزینه‌های شخصی مدیران و سهام‌داران شرکت به عنوان هزینه‌های اصلی شرکت در نظر گرفته شود؛ این شرکت، مشمول قوانین مالیات شرکت زیان ده نخواهد شد.

از آنجا که مرحله‌ی تعیین مالیات شرکت های زیان ده نیاز به تایید سازمان امور مالیاتی دارد؛ برای شرکت‌های زیان ده بسیار حساس و حیاتی است.  به همین دلیل توصیه می‌شود، برای انجام راحت و اصولی کارها و پایین آمدن احتمالا خطا در تکمیل مدارک مورد نیاز حتماً از خدمات مشاوره مالیاتی آنلاین یا تلفنی، استفاده شود.

سخن پایانی

یکی از نکات بحرانی در مالیات شرکت‌های ضررزا، آگاهی مدیران از قوانین مالیاتی و مسائل مرتبط با آن است. عدم آشنایی با قوانین مالیاتی می‌تواند باعث عدم تأیید شرکت به عنوان شرکت زیان‌ده توسط سازمان مالیاتی شود.

عوامل دیگری مانند عدم ارائه گزارش‌های دوره‌ای در مورد وضعیت مالی، کامل نبودن دفاتر مالی، و عدم ارائه اظهارنامه در زمان مقرر نیز می‌توانند باعث عدم تأیید شرکت به عنوان زیان‌ده بودن توسط سازمان مالیاتی گردد. از این رو، بهترین راه برای جلوگیری از این مسائل استفاده از خدمات یک مشاور امور مالیاتی با تجربه و متخصص است.

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 15 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2.0هزار بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 356 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 409 بازدید
سوال شده 9 سال قبل در بازار و اقتصاد توسط zhaleh noei (0 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 539 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 956 بازدید
...