0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)

در هنگام عقد مشارکت در ساخت و ساز، هر یک از طرفین مواردی را برای فسخ قرارداد مشارکت تعیین می‌کنند که در این صورت هم مالک و هم سازنده می‌توانند از حق فسخ کردن خود استفاده کنند. اگر در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، حق فسخ هم برای مالک و هم برای سازنده تعیین شده باشد، فسخ قرارداد خود به خود صورت نمی‌گیرد و طرفین باید بخواهند از حق فسخ خود استفاده نمایند. همچنین باید هنگام تنظیم قراردادهای مشارکت در ساخت، زمانی برای حق فسخ تعیین کنند که در این صورت شرط فسخ و قرار داد باطل است. در ادامه این مقاله قصد داریم توضیحات مختصر و مفیدی را درباره قرارداد مشارکت در ساخت و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به دلیل عدم انجام تعهد دهیم. پس جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به علت عدم انجام تعهد بسته به اینکه از طرف مالک یا سازنده باشد و اینکه در قرارداد مشارکت، در مورد شروط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت از طرف متعهد له چه توافقی صورت گرفته است، ابعاد حقوقی و قضایی گوناگونی دارد. بنابراین توصیه می شود قبل از اقدام به تنظیم قرارداد مشارکت ساخت، جهت راهنمایی گرفتن از مشاوره قرارداد اقدام فرمایید تا از بروز اختلافات بعدی جلوگیری کند. 

به طور کلی اگر اجرای عملیات ساخت و ساز مربوط به قرارداد مشارکت، در مدت زمان تعیین شده طبق توافق طرفین اجرا نشود، طرف قرارداد به صورت قانونی از حق فسخ خود برخوردار می‌شود. البته به شرطی که عدم انجام تعهد از سوی سازنده باشد. نکته قابل توجهی که در این مورد باید ذکر کرد این است که اگر عملیات ساختمانی به هر دلیلی خارج از اختیار سازنده به تاخیر افتاده یا متوقف شود، قرارداد قابل فسخ نیست. چنانچه مالک ساختمان به دلیل تاخیر سازنده در تحویل ملک از او شکایت کند و خواهان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به علت عدم رعایت مهلت انجام تعهد باشد، در چنین موردی دعوای تایید فسخ قرارداد مشارکت به طرفیت از سازنده رد خواهد شد.

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

مشارکت در ساخت، قراردادی است که صاحبان زمین با پیمانکاران ساختمان منعقد می‌کنند و توسط این قرارداد نوعی شراکت مدنی شکل می‌گیرد. درباره اینکه سهم سازنده و مالک از ساختمانی که در آینده احداث خواهد شد، چقدر است به توافق طرفین و همچنین به موقعیت ملک از نظر محله و شهر بستگی دارد. از جمله موارد مهمی که باید در قرارداد مشارکت در ساخت بین طرفین مشخص شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مهلت انجام تعهد 
  • وجه التزام
  • چگونگی انتقال سند
  • خیار شرط 
  • تعیین موارد قانونی که باید در این قرارداد منعقد شود.

بنابراین در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت و همچنین فسخ این قرارداد باید با آگاهی کامل از قوانین شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت عمل کرد و بهتر است در چنین شرایطی از مشاوره حقوقی قراردادها کمک گرفت.

عدم انجام تعهد قرارداد مشارکت در ساخت در قانون مدنی چه اثری دارد؟ 

عدم انجام تعهد قرارداد مشارکت در ساخت بسته به این که این کار از طرف مالک یا سازنده بوده، متفاوت است. در بعضی از موارد طرفین به تعهدات خود در این قرارداد عمل نمی‌کنند که این موضوع باعث اختلال در روند ساخت و ساز می‌شود. در چنین شرایطی شخص می‌تواند طبق قانون از شخصی که به تعهدات خود عمل نکرده است، شکایت کرده و به دنبال آن درخواست مطالبه خسارت کند.

عدم انجام تعهد در قرارداد مشارکت در ساخت از قوانین کلی در قانون مدنی پیروی می‌کند. طبق ماده 47 قانون مدنی: زمانی که محکوم به انجام عمل معینی باشد و محکوم علیه از انجام آن امتناع کند و انجام عمل توسط شخص دیگری امکان داشته باشد، محکوم له می‌تواند تحت نظر مامور اجرا آن عمل را به وسیله دیگری انجام داده و هزینه آن را مطالبه کند و یا بدون انجام عمل هزینه لازم را از محکوم علیه مطالبه کند.

در چنین شرایطی، فرد با اختیارات قانونی از طریق روش های قانونی نسبت به فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به علت عدم انجام تعهد اقدام می‌کند.

برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت چه اقداماتی باید انجام شود؟

اگر در هنگام عقد مشارکت در ساخت، هم  سازنده و هم مالک مواردی را برای فسخ قرارداد تعیین کنند و بخواهند از حق فسخ کردن خود استفاده کنند، با مراجعه به داور یا دادگاه می‌توانند فسخ مشارکت در ساخت را اعلام نمایند. گاهی نیز ممکن است در هنگام عقد قرارداد، یکی از طرفین حق فسخ کردن برای خود تعیین نکرده باشد. در این شرایط، فرد با اختیارات قانونی می‌تواند از طریق روش های قانونی نسبت به فسخ قرارداد اقدام فرماید. البته لازم به ذکر است که شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت برای سازنده و مالک کاملا متقاوت بوده و برای هرکدام از آن ها با توجه به بند قرارداد و دلایل خود است. از جمله دلایلی که افراد اقدام به فسخ قرارداد مشارکت در ساخت می‌کنند، شامل موارد زیر است:

  • فسخ به علت تخلف از شرط
  • فسخ به علت فوت سازنده
  • فسخ به علت ورشکستگی سازنده
  • فسخ به علت مصادره ملک

مهم ترین اقدامی که برای فسخ قرارداد باید انجام شود، راهنمایی گرفتن از مشاوره حقوقی قرارداد است که به صورت تلفنی و آنلاین وجود دارد و در کمترین زمان شما را به پاسخ سوالتان می‌رساند. توصیه می شود برای انجام اصولی و راحت کارها حتما با مشاوران حقوقی در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی عدم رعایت مهلت انجام تعهد و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت پرداختیم و امیدواریم اطلاعاتی که در این زمینه در اختیار شما قرار دادیم، مفید باشد. به طور کلی قرارداد مشارکت در ساخت از جمله قراردادهای پرکاربرد در فضای کسب و کار است که صاحب زمین و سرمایه گذار یا سازنده منعقد می‌کنند.

فسخ قرارداد مشارکت در ساخت قاعده خاصی ندارد و تابع شرایط قراردادها است. عدم انجام تعهدات در این قراردادها بسته به این که انجام ندادن تعهدات از سوی مالک یا سازنده بوده متفاوت است. همچنین توصیه می شود جهت آگاهی از شرایط مربوط به فسخ قرارداد مشارکت در ساخت حتما از یک مشاور حقوقی راهنمایی بگیرید.

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

من قراردادی با شرکتی در فروش پودر تالک داشتم

ولی به تعداتشون عمل نکردن

شما میدونید باید چکار کنم؟

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 101 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 23 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 15 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 85 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 140 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 315 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 13 بازدید
سوال شده 3 ماه قبل در گوناگون توسط fawsur (0 امتیاز)
...