0 امتیاز
قبل در وسایل نقلیه توسط (0 امتیاز)

همانطور که می دانید در خودرو های اتوماتیکی مانند اکثر خودرو های هیوندای و کیا، روغن گیربکس از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو لازم است اطلاعاتی درباره خرید روغن گیربکس هیوندای و کیا و همچنین زمان تعویض این روغن داشته باشید.
تعریف روغن گیربکس و وظیفه آن
روغن گیربکس یا روغن جعبه دنده یک مایع بسیار ضروری و مهم در گیربکس است و بدون استفاده از آن عملکرد قطعات متحرک داخل گیربکس، جعبه فرمان و همچنین دیفرانسیل دچار مشکل می شود. نکته قابل توجه این است که این روغن با روغن موتور تفاوت دارد و نمی توان هیچ یک را جایگزین دیگری کرد. این روغن وظیفه خنک کردن گیربکس را نیز دارد و در آن از مواد خاصی استفاده می شود که از گیربکس دربرابر فشار محافظت می کند. در مجموع به آن ها ای تی اف یا (ATF) نیز گفته میشود.
زمان تعویض روغن گیربکس کیا و هیوندای
اگر ماشین کیا یا هیوندای دنده ای شما در تعویض دنده دچار مشکل شد، اولین چیزی که باید به آن شک کرد اتمام روغن گیربکس ماشین یا کاهش غلظت مواد افرودنی ویژه آن است و لازم است که در اسرع وقت روغن گیربکس خود را تعویض کنید. زمانی که دنده ها دچار سایش و استهلاک می شوند، ذرات ریزی از بدنه آنها کنده شده و وارد روغن می شود. این ذرات به مرور باعث تداخل در عملکرد صحیح روغن گیربکس می شوند، در این هنگام باید روغن را عوض کرد.
در مورد روغن گیربکس خودروی هیوندای و کیا در گیربکس های اتوماتیک باید گفت که این روغن خیلی زود کیفیت خود را از دست می دهد و دچار خرابی می شود. البته دفترچه راهنمای ماشین نیز اطلاعات دقیق و درستی درباره مشخصات روغن و مدت زمان تعویض آن در اختیار شما قرار داده است. پس حتما آن را مطالعه کنید.
جدول اطلاعات لازم جهت تعویض روغن گیربکس 3 مدل هیوندای
مدل ماشین حجم موتور نام روغن گیربکس حجم روغن بازدید سطح روغن زمان تعویض
I20 1400 SP-III 6.8 15000 100000
Veloster 1600 SP-IV 7.3 ندارد 100000
Elantra 1800 SP-IV 7.3 ندارد 100000

جدول اطلاعات لازم جهت تعویض روغن گیربکس 4 مول کیا
مدل ماشین نوع روغن موتور حجم روغن بازدید سطح روغن تعویض روغن
سورنتو  Appol Oil ATF Red-I 10 15000 40000
اپتیما SK ATF SP-III 9.5 15000 40000
سراتو SK ATF SP-III 6.6 15000 40000
اسپرتیج SK ATF SP-III 7.8 15000 40000

سخن پایانی
یکی از اصلی ترین بخش های خودرو در قطعات کیا و هیوندای و سایر خودرو ها، چرخ دنده های گیربکس است که در خودرو وظایف بسیار مهمی دارند و نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. عملکرد صحیح این چرخ دنده ها در گرو استفاده از یک روغن گیربکس خوب و با کیفیت است. از این رو شما باید یکی از بهترین و مرغوب ترین روغن های گیربکس را برای خودروی خود انتخاب کنید.

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (10 امتیاز)

هیوندا و کیا از خودروهای وارداتی هستند. اگر مشکلی برای این خودروها پیش بیاد مثلا گیریبکس یا سایر قطعات دیگه نباید پیش هر تعمرکاری رفت. باید به مجموعه های تخصصی در رابطه به این خودروها مراجعه کرد. یکی از این مجموعه ها امداد خودرو پا به پا امداد در تهران هست. که این امداد خودرو فوری به صورت شبانه روزی و 24 ساعته در زمینه خودروهایی نظیر بنز، پورشه، هیوندا،کیا، تویوتا و ... فعالیت می کنه. از جملع خدمات قابل توجه هم مکانیک سیار هست که این مجموعه داره.  

0 امتیاز
قبل توسط (10 امتیاز)

هنگام خرید روغن گیربکس برای خودرو هیوندای و کیا، به نکات زیر توجه کنید:

1. نوع روغن:
از آنجایی که خودروهای هیوندای و کیا از سیستم گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند، باید روغن گیربکس اتوماتیک را انتخاب کنید. همچنین باید مطمئن شوید که روغن انتخاب شده با استانداردهای تولید کننده خودرو سازگار است.

2. ویسکوزیته:
ویسکوزیته روغن گیربکس باید با مشخصات توصیه شده توسط تولید کننده خودرو مطابقت داشته باشد. این مشخصات معمولا در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است.

3. نوع خودرو:
برای هر نوع خودرو، نوع و مقدار روغن مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، برخی خودروهای هیوندای و کیا از سیستم گیربکس دوگانه استفاده می کنند که نیاز به روغن خاصی دارند.

4. برند:
استفاده از روغن با برند معتبر و با کیفیت، می تواند عمر مفید سیستم گیربکس را افزایش دهد و خرابی های ناشی از استفاده از روغن های با کیفیت پایین را جلوگیری کند.

5. تعویض روغن:
تعویض روغن گیربکس باید به صورت دوره‌ای و طبق دستورالعمل تولید کننده خودرو انجام شود. در بسیاری از موارد، تعویض روغن گیربکس هر ۶۰ هزار کیلومتر یا هر ۳ سال پیشنهاد می شود.

در نتیجه، برای خرید روغن گیربکس برای خودرو هیوندای و کیا، باید به نوع روغن، ویسکوزیته، نوع خودرو، برند و تعویض روغن توجه کنید. همچنین بهتر است روغن گیربکس را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و در صورت نیاز، با تعمیرکار خودرو مشورت کنید.

سوالات مشابه

+1 امتیاز
3 پاسخ 291 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 370 بازدید
سوال شده 5 سال قبل در وسایل نقلیه توسط sport (25 امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 4.1هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 22.9هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 13 بازدید
سوال شده 5 ماه قبل در تغذیه و سلامت توسط mobindalir96 (0 امتیاز)
0 امتیاز
2 پاسخ 417 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 281 بازدید
...