0 امتیاز
قبل در لوازم خانگی توسط (0 امتیاز)
بسته شده قبل توسط

فرش دستباف چهل تکه
فرش چهل تکه یکی از انواع فرش است که این روزها استقبال خوبی از آن شده است زیرا تاثیر فراوانی در دکوراسیون و به ویژه دکوراسیون مدرن دارد. ماهیت این فرش‌ها می‌تواند فرش دستباف یا فرش ماشینی باشد.
فرشهای چهل تکه به پَچ ورک (patchwork) نیز معروف‌اند که در واقع از کلاژ و کنار هم قرار گرفتن چندین تکه فرش به یکدیگر شکل می گیرند و این تکه ها ممکن است اصلا ربطی به هم نداشته باشند و در حقیقت هر کدام از تکه ها ممکن است مربوط به فرشی از یک اقلیم متفاوت باشند یا نسبت به هم طرح و رنگ متفاوتی داشته باشند.
تکه هایی که کنار هم قرار گرفته اند، عمدتا از فرش های دستباف کهنه و آسیب دیده جدا شده اند که این تکه ها گاها مجدد رنگرزی می شوند تا کمی رنگ و جلا بگیرند و سپس به هم دوخته می شوند.
اگر تصور می کنید که تکه ها به صورت اتفاقی کنار هم قرار گرفته و به هم دوخته میشوند، سخت در اشتباهید چون این تکه ها بر اساس قوانین خاص و توسط کارشناسان با تجربه فرش دستباف ساده کارپت، به یکدیگر متصل می گردند و یک فرش با طرحی جدید و مفهومی مشخص پدید می آید.
انواع فرش چهل‌ تکه
فرش‌های چهل ‌تکه بر اساس نوع بافت به دو گروه تقسیم می‌شوند.
o فرش دستباف چهل تکه
o فرش ماشینی چهل تکه
پس از اینکه تکه‌ها دوخته شدند، زیر کار برای محکم کاری و زیبا سازی پشت کار از آستر چرم یا جاجیم استفاده شده و دور دوزی می‌شود که البته این بستگی به سلیقه بافنده دارد و برخی از این فرش‌ها زیر سازی و آستر ندارند که در نتیجه نازکتر هستند.
• انواع آستر فرش چهل تکه
زیبا سازی زیر کار و افزایش ضخامت و استحکام فرش باعث جلوگیری از سر خوردن روی سرامیک یا سنگ کف و عدم انتقال سرمای کف بر روی فرش میشود که همین امر اهمیت آستر در فرش های تکه دورزی شده را که به سه گروه اصلی زیر تقسیم میشود، بیشتر نمایان مینماید.
o آستر چرم
o آستر جاجیم
o بدون آستر

ببندید با توجه به این نکته: مطلب آموزشی

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 117 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 380 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 241 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 139 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 299 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 28 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 52 بازدید
...