0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (245 امتیاز)
بسته شده قبل توسط

برنده مدال فیلدز 2010، کسب مدال فیلدز توسط مریم میرزاخانی به عنوان نخستین ریاضیدان زن جهان را مایه افتخار جامعه ریاضی جهان خواند.

پرفسور سدریک ویلانی، استاد دانشگاه لیون فرانسه و برنده مدال فیلدز 2010 که به دعوت پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و با کمک دکتر مریم میرزاخانی، برنده ایرانی مدال فیلدز، نوبل ریاضی، به ایران آمده روز دوشنبه میهمان دانشگاه صنعتی شریف بود.
وی در جمع اساتید و دانشجویان به سخنرانی پیرامون معادلات سیارات، پایداری و مبحث اهمیت ریاضیات چه از نظر کاربردی و چه از نظر هنری پرداخت. برنده مدال فیلدز در حاشیه این جلسه گفت:

اینجا شاهد دانشجویان مشتاق بسیاری بودم که می‌خواستند بدانند چگونه ریاضیات می‌تواند به شناخت آنها از جهان کمک کند و در هر کشوری جوانان، آینده کشور را نشان می‌دهند و من امروز بخشی از آینده ایران را دیدم. وی تصریح کرد:

به عنوان یک دانشمند می‌گویم که گسترش ارتباطات علمی می‌تواند هماهنگی بیشتری میان مردم جهان ایجاد کند و من بسیار علاقه‌مند هستم که در مسیر گسترش ارتباطات میان ملت‌ها کمک کنم. امیدوارم چنین ارتباطاتی برای بهبود روابط دیپلماتیک کشورها نیز مفید واقع شود. دکتر ویلانی در ادامه گفت:

ایران برای مدت‌های بسیار طولانی مخزن هوش و فرهنگ پیشرفته بوده است اما امروزه تنها داشتن منابع انسانی قدرتمند شرط موفقیت نیست بلکه ایران باید در توسعه دانشگاه‌ها و مراکز علمی خود نیز بکوشد تا در سطح جهانی بهتر بتوانند رقابت کنند. وی با تاکید بر جایگاه دانشمندان ایرانی در دنیا گفت:

کل جامعه ریاضی بسیار مشعوف شدند که مریم میرزاخانی موفق شد در بالاترین سطوح علمی قرار گیرد. در درجه اول به خاطر آنکه وی یک ریاضیدان برجسته است ضمن آنکه اولین زنی است که توانسته در سطح جایزه فیلدز مطرح شود و همچنین به دلیل آنکه شخصیت بسیار مهربان و حساسی دارد و همواره تلاش می‌کند تا به دیگران کمک کند. علاوه بر این مریم میرزا خانی توانست هوشمندی ایرانیان را بیش از پیش در میان دانشمندان به نمایش بگذارد. ویلانی درباره آنچه به دانشجویان کمک می‌کند تا در مسیر کسب جایزه فیلدز یا انجام کارهای بزرگ در ریاضیات حرکت کنند گفت:هر چند بخشی از این مسیر به شانس بستگی دارد اما دانشجویان باید در یک زمینه خاص تا حد ممکن توانمند شوند و در آن حوزه با کنجکاوی وقایع را دنبال کنند تا فرصت مناسب پیش آمده و آنها بتوانند از این فرصت به موقع استفاده کنند. همچنین ارتباط با دیگر دانشمندان و حضور در رخدادهای علمی نیز نقش به سزایی در پیشرفت‌های علمی دارد.

دکتر ویلانی افزود:

برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی راه مناسبی است که در کنار توافقات و امضای تفاهم نامه‌های بین دانشگاهی به تسهیل روابط بین دانشمندان و اساتید کمک خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: اصرار بر تولید مقالات بی شمار علمی امری نابجاست و مهمتر از تعداد مقالات، کیفیت آنهاست. بسیاری از ریاضیدانان بزرگ تنها با انتشار یک مقاله به شهرت رسیده‌اند و بسیاری از آنها تعداد مقالات بسیار کمی دارند.

منبع: زومیت

ببندید با توجه به این نکته: ویکی
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
لطفا دقت کنید و در صورت سوال جواب و مطلب را ننویسید. سوال را ویرایش کنید و مطلب خود را در جواب بنویسید. با تشکر.
قبل توسط (1.1هزار امتیاز)
این مطلبی که شما نوشته اید جواب به حساب می آید نه سوال!

سوالات مشابه

+1 امتیاز
2 پاسخ 23.0هزار بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 7.5هزار بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 3.7هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 1.4هزار بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 507 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 8.1هزار بازدید
...