0 امتیاز
قبل در تغذیه و سلامت توسط (5 امتیاز)

اولین سوالی که هنگام تیره شدن پوست به ذهن افراد می‌رسد این است که علت تیره شدن پوست من چه چیزی است؟ در این قسمت علت‌های اصلی تیرگی پوست را دسته‌بندی کرده و توضیح خواهیم داد:

1- عوامل ژنتیکی

برخی از اختلالات ژنتیکی مانند آکانتوزیس نیگریکانس، اینکانتینتا پیگمنتی، نوروفیبروماتوز و گزرودرما پیگمنتوزوم که از والدین شما به ارث رسیده است، باعث به‌وجود آمدن لکه‌های تیره روی پوست شما می‌شود. همچنین خشکی پوست و در نتیجه‌ی آن، دهیدراته شدن پوست که در اکثر موارد ژنتیکی است، پوست را مستعد تیره شدن می‌کند.

2- عوامل هورمونی

تغییرات هورمونی از دیگر علل تیرگی پوست می‌باشند. عواملی مثل قرص‌های ضدبارداری، حاملگی و پرکاری تیروئید و بیماری‌هایی مثل آدیسون و کوشینگ که توازن هورمون‌ها را در بدن بهم می‌ریزند، به طور مستقیم باعث ایجاد تیرگی در پوست می‌شوند. هورمون‌های جنسی نیز تاثیر قابل‌توجهی در ایجاد تیرگی پوست دارند.

3- عوامل محیطی

عوامل محیطی بیش‌ترین سهم را در هرگونه اختلال پوستی از جمله تیرگی پوست دارد. برخی از این عوامل را در ادامه بیان می‌کنیم:

•    قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید:

شایع‌ترین علت تیره شدن پوست پرتوهای فرابنفش نور خورشید است. این اشعه‌ها باعث تجمع ملانین در قسمت‌هایی از پوست و در نتیجه تیره شدن آن‌ها می‌شوند.

•    نور آبی و امواج یووی:

لازم به ذکر است که نور‌های مصنوعی، لامپ‌های کم مصرف، ال‌ای دی و ال سی دی امواج یو وی را از خود ساطع کرده و روند پیری و تیرگی پوست را تسریع می‌کنند. نور‌های آبی مانیتور کامپیوتر و موبایل نیز سبب ایجاد تیرگی پوست می‌شوند.

•    استعمال دخانیات:

تاثیر دخانیات بر پوست بارها توسط دانشمندان تایید شده است. براساس تحقیقاتی که در طی سال‌های متمادی انجام شد، استعمال دخانیات باعث اختلال در تولید کلاژن و تجزیه فیبرهای الاستیک و بافت‌های پیوندی پوست و همچنین افزایش استرس اکسیداتیو می‌شود که روند پیری و تیرگی پوست را سرعت می‌بخشد.

•    رژیم غذایی نامناسب:

زندگی مدرن ما را از رژیم غذایی سالم دور کرده و در عوض استفاده از فست‌فود، شیرینی و چربی و دیگر مواد غذایی ناسالم را جایگزین رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی کرده است که عامل مهمی در تیره شدن پوست محسوب می‌شود.

منبع: سایت ماکیاژ

سوالات مشابه

0 امتیاز
8 پاسخ 2.0هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.4هزار بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 722 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 199 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 119 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 968 بازدید
...