0 امتیاز
قبل در علم و دانش توسط (0 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط
بازخور به مثابه ابزاری برای کنترل
مربوط به این پاسخ: بازخور یعنی چی؟

2 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)
مفهوم بازخور سه مسیر تکاملی داشته است: 1. ساعت آبی ۲. دماسنج 3. سازوکارهای کنترل آسیاب بادی. ساعت آبی نخستین مصداق برای سیستمهای بازخور است و به قرن سوم پیش از میلاد بر می گردد. دماسنج تاریخ جدید تری دارد و در اوایل قرن هفدهم اختراع شد. سازوکارهای کنترل خودرو خودکار آسیاب های بادی نیز در قرن هجدهم اختراع شدند. از کتاب تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم از دکتر علی رضاییان
0 امتیاز
قبل توسط (4.9هزار امتیاز)

طبق چیزی که توی ویکی‌پدیا نوشته شده:

علاوه بر فیدبک و بازخورد، به آن بازخور، پسفرست، بازفرست، پسخور، و پسخوراند نیز گفته‌اند.

این توضیح هم شاید مفید باشد (منبع):

بازخور یا Feedback بخشی از خروجی یک فرایند یا سیستم است که به عنوان ورودی برگشت داده می‌شود.

بخشی از اطلاعات مربوط به نتایج یک فرایند یا فعالیت است.

فرایندی است که بوسیله آن یک سیستم توسط محصولات و خروجی خود تعدیل می‌شود، کنترل می‌شود و تغییر می‌کند.

بازخورمثالی که اکثرا برای بازخور توسط اساتید زده می‌شود ترموستات است. ولی با دقت در امور مختلف می‌توان نمونه‌های زیادی از این جریان اطلاعات از خروجی به سمت ورودی را دید. مثلا نوع رفتار ما در اجتماع با یکدیگر در واقع از مجموعه روابط  گذشته‌ی ما نشات می‌گیرد. ما در مقابل افرادی که فکر می‌کنیم بداخلاق هستند متفاوت از سایر افراد رفتار می‌کنیم، این به علت بازخوری است که در گذشته از این افراد داشته‌ایم. در وسایل هم بازخور فراوان دیده می‌شود. مثلا دماسنجی که در کولر نصب می‌شود مقدار دمای محیط را گرفته و بر حسب آن کارکرد خود را تعیین می‌کند.

در مسایل مدیریتی، بازخور بسیار کارآمد و راهگشا است؛ بعد از انجام هر برنامه‌ای در محیط‌های سازمانی با استفاده از بازخور میزان کارایی و اثربخشی آن برنامه سنجیده شده و در برنامه‌های آتی به فراخور احتیاجات سازمان، تغییراتی در برنامه اعمال می‌شود. توسط بازخور میزان عملکرد کارکنان و مدیران نیز سنجیده می‌شود.

بازخور به دو نوع منفی و مثبت تقسیم می‌شود. بازخور مثبت مقدار موجود را افزایش داده و یا به عبارتی در همان حالت موجود عمل می‌کند ولی بازخور منفی مقدار موجود را کاهش می‌دهد یا به عکس حالت فعلی عمل می‌کند.

سوالات مشابه

0 امتیاز
2 پاسخ 9.9هزار بازدید
سوال شده 9 سال قبل در علم و دانش توسط abarvand (0 امتیاز)
0 امتیاز
3 پاسخ 735 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 137هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1.9هزار بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 849 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 489 بازدید
...