0 امتیاز
قبل در گوناگون توسط (0 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

هزاران سال پیش، زمانی که کشاورزی، آبیاری و صرفه جویی در آب برای انسان ضروری شد، مردم مفهوم دبی سنج و اندازه گیری آن را می دانند. در کشور مصر، مردم باستان از سرریزها برای ارزیابی جریان آب در رودخانه نیل استفاده می کردند. بنابراین نشان می دهد که آیا برداشت مطلوب (یا) نامطلوب خواهد بود. این کنتورها عمدتاً برای دو منظور کنترل فرآیند و تأیید و بهبود کیفیت محصول استفاده می شود تا هزینه مواد کاهش یابد و کارایی افزایش یابد. کاربردهای فلومترها عمدتاً در صنایعی مانند داروسازی، متالورژی، پتروشیمی، انرژی خانگی، خمیر کاغذ و ساختمان است. روز به روز توسعه کنتورها و کاربرد آنها تغییر کرده است اما ضرورت آنها به همان دقت باقی می ماند. در این مقاله مروری بر جریان سنج ارائه می شود.

فلومتر چیست؟

تعریف: دستگاهی که برای اندازه گیری جرم مایع یا گاز یا حجم استفاده می شود به عنوان دبی سنج شناخته می شود. نام های جایگزین این دستگاه سنسور دبی، سنج مایع، دبی سنج، نشانگر بر اساس صنعت است اما اصل کار یکسان است. از این مترها برای اندازه گیری کانال های باز مانند نهرها یا رودخانه ها استفاده می شود. برخی از انواع کنتورها عمدتاً بر روی مایعات و گازهای موجود در لوله تمرکز می کنند. مزایای اصلی این مترها بهبود دقت، وضوح و دقت مایع است.

اصل کار فلومتر اندازه گیری مقدار گاز و مایع در اطراف دستگاه است. این دستگاه ها با هدف نهایی یکسان اما به روش های مختلف کار می کنند. آنها اندازه گیری جریان قابل تکرار و دقیق را برای کاربردهای مختلف مانند پردازش نیمه هادی، کنترل فرآیند و غیره ارائه می دهند.

این متر جرم یا حجم را محاسبه می کند. جریان مایع در لوله می تواند برابر با سطح مقطع در یک متر و سرعت جریان مایع (Q = A * v) باشد. جریان جرم را می توان با استفاده از این فرمول محاسبه کرد مانند ṁ = Q ∗ρ (Q = سرعت جریان مایع و ρ چگالی سیال است). در بسیاری از موارد، جریان جرم مورد توجه اصلی است، به ویژه در فروش/خرید گاز، واکنش های شیمیایی، احتراق و غیره.

انواع فلومتر
این ها بر اساس کاربردشان به انواع مختلفی مانند کانال های مکانیکی، نوری و باز طبقه بندی می شوند.

فلومترهای مکانیکی
این نوع مترها جریان مایع را با کمک چینش قطعات متحرک، حجم مایع شناخته شده از طریق دنباله ای از محفظه ها یا چرخ دنده ها اندازه گیری می کنند. این کنتورها به چهار نوع طبقه بندی می شوند که شامل موارد زیر می باشد.

فلومتر جابجایی مثبت
فلومترهای PD (جابجایی مثبت) با شمارش یا جداسازی حجم های مشخص شده یک گاز یا مایع کار می کنند. اندازه گیری جریان را می توان با شمارش عدد بدست آورد. از حجم های جدا شده پذیرفته شده هر متر شامل مکانیسم متمایز خود برای شمارش حجم مایع در یک شماره خاص است. از چرخه ها این کنتورها دقت بالا و تکرارپذیری خوبی دارند و برای کارکرد خود به منبع تغذیه و برای نصب به لوله مستقیم و پایین دست نیاز ندارند.

جریان سنج جرمی
از این نوع متر برای ارائه دبی تخمینی به مصرف کننده با اندازه گیری حجم ماده عبوری از آنها استفاده می شود. این مترها وزن گرا هستند که در مواردی که اندازه گیری وزن محور مورد نیاز است مانند صنایع شیمیایی استفاده می شود.

دبی سنج فشار دیفرانسیل
این متر بر روی مسدود کردن ناقص جریان مایع در داخل لوله کار می کند تا در فشار استاتیکی بین قسمت بالا و پایین دستگاه اختلاف ایجاد کند. تفاوت فشار دیفرانسیل را می توان برای تعیین نرخ جریان مایع اندازه گیری کرد. در حال حاضر 40 درصد از این کنتورها در صنایع برای اندازه گیری سیالات مختلف مانند گازها، مایعات با ضخامت بالا استفاده می شود. اینها به دلیل طراحی ساده و هزینه کمتر بسیار محبوب هستند.

سرعت سنج جریان
این متر برای اندازه گیری سرعت جریان برای تجزیه و تحلیل نرخ حجمی جریان مایع استفاده می شود. این کنتورها در زمانی که حرکت مایع داخلی بیشتر باشد حساسیت کمتری دارند. این کنتورها عمدتاً شامل چرخ دستی، توربین، الکترومغناطیسی، ریزش گردابی و جریان سنج صوتی یا اولتراسونیک هستند.

فلومتر نوری
در اندازه‌گیری جریان مایع صنعتی، یک سنج نوری یک پیشرفت اخیر برای اندازه‌گیری سرعت مایع در یک لوله است. این فناوری L2F یا Laser-Two-Focus نامیده می شود و از دو پرتو لیزر برای تشخیص ذرات انتشار نور که توسط مایع جاری منتقل می شود استفاده می کند.

فلومتر کانال را باز کنید
این نوع متر برای اندازه گیری جریان مایعی که در انتهای خط اندازه گیری جریان مایع به محیط باز است، استفاده می شود. این مایع می تواند به طور کامل به اتمسفر باز شود یا در یک لوله بسته با مایع تا حدی پر شده محصور شود و به سادگی در انتهای اتصال خود متر به اتمسفر باز شود.

جریان کانال باز عمدتاً در حالی رخ می دهد که سیال در یک کانال یا مجرای با سطح باز جریان دارد. بهترین نمونه این جریان رودخانه ها، کانال ها، خندق های آبیاری، نهرها و ... است.

سوالات متداول
1). جریان چگونه اندازه گیری می شود؟

به طور کلی، جریان را می توان به دو روش مختلف مانند حجمی و وزن اندازه گیری کرد

2). چگونه نرخ جریان را محاسبه کنم؟

به عنوان مثال، اگر یک سطل 10 لیتری را در 2 دقیقه پر کنید، می توان دبی را 10/2 = 5 لیتر در دقیقه محاسبه کرد.

3). فلومتر کجا استفاده می شود؟

اینها برای اندازه گیری جرم یا حجم مایع یا گاز بر اساس صنعت استفاده می شوند.

4). کدام دبی متر دقیق تر است؟

نوع جرمی کوریولیس دقیق ترین است اما گران است

5). چگونه یک فلومتر را کالیبره می کنید؟

کالیبراسیون فلومتر را می توان به روش های مختلف با تنظیم و کنتراست کنتور برای انطباق با استاندارد تحت آزمایش انجام داد.

6). واحد اندازه گیری جریان چیست؟

جریان مایع اغلب بر حسب واحد فوت مکعب در ثانیه، متر مکعب در ثانیه و گالن در دقیقه اندازه گیری می شود.

بنابراین، این همه در مورد یک نمای کلی از یک جریان سنج است. این یک نوع دستگاه است که برای اندازه گیری میزان جریان گاز، بخار در غیر این صورت مایع در سراسر لوله استفاده می شود. انواع مختلف کاربردها به اندازه گیری جریان جرم مانند هوای فشرده، گاز طبیعی، کنترل مشعل، راندمان دیگ بخار، اختلاط و اختلاط جریان گاز، آب و بخار نیاز دارند. در اینجا یک سوال برای شما وجود دارد که مزایا و معایب دبی متر چیست؟


برای خرید این محصول می توانید با شماره های زیر تماس یگیرید:
86031739-86047201-09128446731

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 100 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 98 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 104 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 54 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 113 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 168 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 152 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 348 بازدید
...