0 امتیاز
قبل در وسایل نقلیه توسط (5 امتیاز)

سیستم تعلیق خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟ ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو وظیفه اصلی این سیستم است. این سیستم شامل فنرها، کمک فنرها، ستون های نگهدارنده و چرخ ها می باشد. برای آشنایی با این قسمت از وسایل نقلیه این مقاله را دنبال کنید.

وظایف سیستم تعلیق خودرو

این سیستم یک عملکرد اصلی دارد. از ورود و عبور لرزش به داخل خودرو و قطعات آن جلوگیری کنید. سیستم تعلیق خودرو بین چرخ های خودرو و شاسی قرار گرفته است. جذب ارتعاشات و جلوگیری از انتقال آنها به بدنه و شاسی توسط فنر و دمپر در این سیستم انجام می شود.

اگر این سیستم وجود نداشته باشد، قطعات داخل خودرو که به طور طبیعی ارتعاشات را منتقل می کنند، دچار کاهش عمر مفید و خرابی زودرس می شوند. همچنین باعث می شود که خودرو تا حد ممکن کوتاه شود. این سیستم یکی از مهم ترین عوامل موثر بر راحتی رانندگی خودروها می باشد.

زمانی که این سیستم دچار مشکل می شود، رفع ایراد خودرو از طریق عیب یابی امکان پذیر نیست و معمولاً برای بررسی نحوه حرکت خودرو توسط کارشناسان و تکنسین ها مشورت می شود.

برای خرید لوازم یدکی سمند و اطلاع از لیست قیمت لوازم یدکی سمند به لینک مشخص شده کلیک کنید.

ساختار انواع سیستم های تعلیق خودرو:

یکپارچه
یکی از اولین سیستم های تعلیق ساخته شده برای خودرو، سیستم یکپارچه بود. این سیستم در برخی خودروهای سنگین استفاده می شود. از آنجایی که ظرفیت تحمل وزن بالایی دارد، معمولاً در محورهای جلو نیز استفاده می شود. این سیستم بسته به اینکه در جلو یا عقب خودرو استفاده شود، فنری یا غلتکی تخت است.

اکسل نیمه مستقل
برای مشکلات سیستم قبلی مانند تعمیرات گران قیمت و انتقال صدا به کل شاسی. مهندسان خودرو سیستمی به نام Excel Semi-Independent ایجاد کردند.این سیستم نسبت به سیستم قبلی آزادی بیشتری دارد. در این حالت دو چرخ در وسط محور به هم متصل می شوند که به هر دو چرخ آزادی بیشتری می دهد و می توانند جهت را تغییر دهند.

بازو
در این سیستم چرخ ها توسط بازوها، اهرم ها و حتی فنرهای مختلف به شاسی خودرو متصل می شوند. این سیستم نسبت به سیستم های ارائه شده تا کنون سبک تر و انعطاف پذیرتر است که یک مزیت محسوب می شود.

میله پیچشی
زیر مجموعه ای از سیستم بازو است که می توان گفت نیمه مستقل است. در این سیستم بازوهای عقب هر چرخ توسط میله هایی به یکدیگر متصل می شوند. این سیستم به صورت ضربدری می تواند حالت پیچشی داشته باشد. به همین دلیل به آن تعلیق پیچشی می گویند. این سیستم نسبت به سایر سیستم ها آزادی بیشتری دارد و ارتعاشات بیشتری را جذب می کند.

مک فرسون
این سیستم در خودروهایی که با دیفرانسیل جلو تولید می شوند کاربرد زیادی دارد. این سیستم یکی از سیستم های جدید است که با حذف تعداد زیادی اهرم در سیستم های قبلی باعث کاهش رد پا می شود. راندن خودروها با این سیستم از کیفیت و راحتی بالایی برخوردار است زیرا برای حفظ تعادل خودرو از موجبر استفاده می شود.

تعلیق دو صندوق عقب
یک سیستم مستقل که از دو سر قوی استفاده می کند که به کنترل حرکت کابین کمک می کند. در خودروهای امروزی اگر دقت کرده باشید از این سیستم بیشتر استفاده می شود زیرا طراحی آن بهینه است. این سیستم زاویه چرخ را به خوبی در سراسر دامنه حرکت خود حفظ می کند و سایش تایر را به حداقل می رساند.

اتصالات متعدد
این سیستم نیز عضوی از سیستم های مستقل است و از بیش از دو سر استفاده می کند، این سیستم باعث ضربه مستقل روی چرخ ها می شود که راحتی بیشتری را در خودرو ایجاد می کند. از جمله شرکت های تولید کننده انواع مختلف این سیستم می توان به هیوندای و بیامو اشاره کرد.

این سیستم ترکیبی از بازوها و سیستم های اتصال چندگانه است و در خودروهای با تکنولوژی بالا استفاده می شود. نصب و تولید این سیستم به دلیل پیچیدگی زیاد هزینه های بالایی دارد.

هیدرولیک
در این نوع سیستم ها از سیلندرهای روغن با کنترل کننده های الکترونیکی استفاده می شود. مقدار روغن ورودی به این سیستم بسته به میزان نیروی وارد شده به خودرو افزایش یا کاهش می یابد و باعث سفتی و صافی برجستگی های جاده می شود.

الکترومغناطیسی
شاید به روزترین سیستم های تعلیق سیستم های الکترومغناطیسی باشند. به این سیستم، سیستم فعال نیز می گویند. در این سیستم از سیلندرهایی با روغن و ذرات ریز آهن استفاده شده و همراه با سنسورها و محرک ها بسته به شرایط نامنظم و همچنین وزن خودرو، انعطاف پذیری سیستم را افزایش یا کاهش می دهند.

.

1 پاسخ

0 امتیاز
قبل توسط (0 امتیاز)

سایت ایتی سایپا هم سیستم کنترل وضعیت پایداری رو کامل در خودرو های داخلی توضیح داده لطفا مطالعه کنید. 

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 136 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 206 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 179 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 238 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 176 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 432 بازدید
...